Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Gurravasa: En käyttäisi liikaa aikaa saman lattian etsimiseen. Jos haluatte sen olevan siisti, teidän täytyy kuitenkin vaihtaa lattia luonnollisiin päättymiskohtiin asti. 7 vuotta vanha puulattia ei näytä samalta kuin uusi, vaikka se olisi samaa merkkiä. Väri muuttuu ja pinta kuluu.
kuse: Hei, Olen vaihtamassa taloni julkisivua ja olen nyt edennyt etuosaan, jossa ulko-oveni sijaitsee. Ongelma on, että ulko-ovi ei ole tasassa julkisivun kanssa, vaan se on kuin pieni uloke julkisivusta noin 30 cm, jossa ulko-ovi on (katso liitetty kuva). Ensimmäiseksi mieleeni tulee naulata kiinni huopaa ja sitten laittaa suojapelli, joka peittää koko ulokkeen, onko tämä ok? Onko parempia
MaZtoR: Jos se on eristämätön kellari, et tarvitse vesieristystä. http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf (sivu 7 alimmaiset kuvat)
TurboDykarn: Käsinpesty on se, mitä tehdään eniten nykyään, se antaa aidomman ulkonäön, ja kun on kyse villan työstä, ei ole käytännössä mitään suurempaa aikaeroa!
JeRo: Hei kaikille! Minulla on terassilattia, johon tarvittaisiin seinät ja katto parhaan toimivuuden saavuttamiseksi. Kysymykseeni; ne pylväät, jotka minun on asetettava ja jotka ovat itse konstruktio sydän, onko minun avattava lattia kiinnittääkseni ne palkkeihin, vai riittääkö jokin kulmarauta, joka kiinnitetään laudoituksen läpi ja palkkeihin? Kiitollinen vastauksista. //JeRo
MaZtoR: Voit rakentaa muotteja ja valaa laattoja juuri haluamassasi koossa.
FredrikR: Hojs! Voisiko se olla tämä mitä ajattelit: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=35024 ?
Brandspec: Hei! Tibnorin kotisivuilta löytyy palkkitaulukot ladattavaksi. Sieltä voi löytää kaikki poikkileikkausvakiot, joita voit kuvitella seuraaville palkkityypeille: UPE-palkki IPE-palkki HEA-palkki HEB-palkki HEM-palkki VKR-putki KKR-putki Rakennusputki Kulmateräs T-tanko Lattarauta, universaali-, neliö- ja pyörötanko
Eljohan: Olen tehnyt niin satoja kertoja eikä siitä koskaan ole jäänyt jälkiä jälkeenpäin
Fredrik1976: Hei, olen rakentamassa verantaa vuosisadan vaihteen tyyliin taloon sopivaksi. Kun katson kuvia 1900-luvun alun verannoista, niillä on usein tyyppi 4-leikkaukset kattopalkkeihin. Sain ehdotukseksi käyttää 45x150 puusepältä, mutta minusta tuntuu, että se näyttää "ohuelta" räystäällä. Kysymykseni on: voiko käyttää tyyppi Sparr 100x100? Jänneväli on noin 3,6, kestääkö se? Vai
swessman: näyttää siltä, että se tulee olemaan aivan eri ratkaisu kuitenkin. tulen asentamaan koolauksen laudoilla samalle tasolle kuin rappaus - missä se puuttuu - ja sitten ruuvaamaan kipsilevyt kaiken päälle.
Tokv41: Kiinnikkeet näyttävät siis "Z" kirjaimelta, mutta suorilla kulmilla, missä yksi sivu kiinnittyy tolppaan ja loput muodostavat haarukan, johon voi esimerkiksi ripustaa laudan. Onko kenelläkään mitään vinkkejä? Olen etsinyt useista rakennustarvikeliikkeistä, mutta kukaan ei ole myynyt näitä kiinnikkeitä..
Hemmakatten: Ei siksi, että olisimme rakentaneet mitään kanalaa, mutta siitä lähtien kun tyttäremme alkoi inttää tästä maatalouslukiossa käydessään (10 vuotta sitten), meillä on kuitenkin ollut ajatus hankkia kanoja. Lukemani perusteella kanalan osalta öljykarkaistu masoniitti olisi ehdottomasti suositeltava. Tavallinen masoniitti imee kosteutta, joka jää siihen ja siitä tulee huokoinen ja
Nelianalle: Olemme rakentamassa verantaa parvekkeella. Mieluiten haluaisin välttää pylväitä talon seinustalla, koska siinä on kaksi ikkunaa, jotka ovat aivan vieressä, mutta kysymys on, voiko sen saada kestäväksi pelkästään kantopalkilla räystäässä ja 2 tai 4 pylväällä etureunassa. Parveke on noin 4 m leveä ja 2 m syvä. Kiitän nöyrimmin ehdotuksista....
Danjell: Kiitos tiedosta! Kivaa tavata ihmisiä, jotka osaavat asiansa.
Saxpy: Tarvitsen joukon vagnsbult M5x120 mutta en onnistu löytämään sitä mistään. Tietääkö joku mistä niitä voisi saada pienemmissä määrissä?
hakaner: Kattotuolit voidaan mitoittaa oikein riippumatta siitä, käytetäänkö C24- tai C14-luokiteltua puutavaraa, ero on siinä, että sinun pitää siirtyä isompiin mittoihin, jos käytät C14-puuta kuin C24... -Onko talosta olemassa rakennuspiirustuksia? -Jos haluat olla todella varma, mittaa kattotuolien geometria, mitat, jänneväli ja mahdolliset kantavat sydänseinät tai vastaavat. Mene
khalba_halofa: Kiitos avusta! Sitten pohjamaalaan ja esikittaan. Koska kyseessä ovat vaatekaapin ovet, minun ei tarvitse huolehtia saumoista, joten pitäisi sujua hyvin. Halusin vain tietää, putoavatko ne alas vai eivät. Kiitos!
H_L: Ei pitäisi olla mitään ongelmia tehdä niin. Kun lisäeristin taloa, kiinnitin vaakasuunnassa, asetin tuulensuojakankaan ja sitten vaakasuuntaiset naulauslautat siihen.
MaZtoR: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465 etsi sieltä ja katso löydätkö mitään.
anaitis: Aseta vastatuki lähtöpuolelle. Puukappale, joka pidetään paikoillaan jonkin sopivan rakenteen avulla. Silloin et repi lähtöreikää rikki.
Berliner: Hei, jos haluat puhdistaa ulkoseinät, ota yhteyttä STO-myyjään. Heillä on erityinen tiivistenauha, joka liimataan ikkunoihin. Monilla valmistajilla on MS 20. Tarkoitan Ljungbergs.dk MS 20:n etuna on, että se on erittäin UV-kestävä. Olen itse asentanut ikkunat Strongtiesystemillä, jossa on ne kannattimet pohjassa. Ne on helppo asentaa, etkä lisäksi tuhoa liikaa eristystä verrattuna
hakaner: Paina se sisimmän 45 mm:n säännön alle (asennusalue) Saatat tarvita tiivistenauhaa tai liimaa saadaksesi sen todella tiiviiksi?
calle336: Kävin ostamassa painettu rakennuspuutavara tällä viikolla. Vertailin hintoja ja huomasin, että Cheapy kaupungissa oli puolet halvempi näissä verrattuna Beijeriin. Kaikki olivat kyllästetty NTR/A:n (niin ne kai) mukaan. Miten on mahdollista, että se voi maksaa 194 kr 3m yhdessä paikassa ja kaksinkertaisesti Beijerissä?? Eikö laatu kerro mitään? Kuinka syvälle ne ovat kyllästettyjä