Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Schuki: Hei kaikille, olen uusi jäsen ja tämä on yksi ensimmäisistä viesteistäni, kiitollinen kaikesta avusta seuraavaan ongelmaan/dilemmaan: lähes 2,5 vuotta sitten ostimme vanhemman (rakennusvuosi 1934) 2-kerroksisen puutalon, jossa on 380 neliömetriä asuintilaa. Valitettavasti talolla on ollut omistajia, jotka ovat "vain asuneet talossa ja joitakin varsinaisia Pajas, kuten viimeinen omistaja,
Mr L: Sitten oli olohuoneen vuoro ja jälleen on kysymys, asennanko muovia vai en. Jotkut sanovat, että siitä ei ole haittaa, kun taas toiset väittävät, että minun pitäisi jättää se pois. Katto on puhdistettu ja raakalauta on nyt vahvistettu ruuveilla. 2400x1200x13 kipsilevy tulee roikkumaan katossa. Nyt se näyttää kuvalta ja siinä näkyy, että raakalaudan yläpuolella on eräänlainen
Mikael_L: Sisäilman kosteus tulee tyypillisesti uloshengityksestä, suihkun/pesun/tiskaamisen ja vaatteiden sekä muun kuivaamisen yhteydessä, ruoanlaitosta sekä kosteista vaatteista, jotka tuodaan sisälle. Ja tietysti muista vastaavista tilanteista. Virheet tai vauriot talon rakenteissa voivat myös tuoda kosteutta, rikkinäinen katto, perustukset märällä kuivatulla maalla jne. Lopuksi kosteus voi
storstark: Tämä sanoo mittamääritelmä: Nr 25. Etäisyys lähellä olevien pilarien, palkkien, seinien, muurauksen tai muun kantavan rakenteen välillä Vaatimus koskee mitä tahansa mittauspisteiden paikkaa, kuitenkin suorassa kulmassa toisiinsa nähden ja parhaiten komponentin päässä tai keskellä. Voi myös laskea asemanvalvonnalla. [bild] Läheinen seinä tarkoittaa seinää, joka kulkee
Anna1984: [citat] Juuri niin, heillä on ehkä valmiita ehdotuksia, joista voin hyötyä. Kiitos ehdotuksesta :-)
raveper: Seinien halkeamat sukulaisen talossa liikkuvat melko hyvin talven ja kesän välillä. Voisin arvata noin 5 mm, ja se rikkoo kaakelit, voin luvata sen.
Snigla: Takaisin! Olemme nyt tarkastaneet talon, ja siinä yhteydessä olimme pyytäneet omistajilta luvan sahata kattoon (tai ottaa alas kipsilevyn, kumpi olisi helpompaa).. ja saimme luvan! Rakennustarkastajalla oli epäilyksensä (aivan kuten meilläkin) etukäteen.. mutta mietin, emmekö kaikki ole yhtä kysyviä jälkeenpäinkin haha.. hm.. Valitsimme intensiivisimmän täplän.. ja sahasimme
raveper: Käyttäisin edelleen plåtrankoja kellarissa. Ei voi olla vaikeaa asentaa niitä etäisyysvälikkeillä.
AcidSleeper: Hei Olen rakentamassa wc:tä kellariin. Lattia on Nivell-lattia, jossa on ilmanvaihto, lastulevy ja vesikiertoinen lattialämmitys, jotka on valettu sisään. Lattialle aiotaan laittaa märkätilan muovimatto. Toinen osa wc:stä tulee olemaan varasto liukuovilla, ja pohdin, mitä materiaalia minun pitäisi käyttää. Olen löytänyt yksinkertaisen liukuoven piirustuksen GDS.se-sivustolta, jossa
Makiita: Minulla on saanut pieni idea meidän terassia varten. Ajattelin tehdä kiveyksen pyöreään muotoon, noin 4 metriä halkaisijaltaan. Keskelle kiveystä ajattelin valaa pyöreän pöydän, jonka halkaisija on 1500 mm. Pöydän ympärille haluan valaa 6 kappaletta jakkaraa sopivassa halkaisijassa istumista varten, esimerkiksi 300 mm. En ole vielä päättänyt levyn paksuutta, mutta mielestäni
Maveric77: En ole muurari, mutta itse olisin panostanut C laastiin... Sitä voi ostaa mistä tahansa rakennustarvikeliikkeestä!
Valder: Totta kai se toimii, kun on vain kuusi mm, niin jos aikaisemmin on voinut porata ja naulata, pitäisi se onnistua nytkin, koska naulataanhan syvemmälle kuin 6mm :) haha en ajatellut sitä ensin niin pitkälle..
Bauman: Olen sisustamassa yläkertaa. Miten kiinnittää kipsilevyt tukijalkojen seinään parhaiten? Etäisyys on c/c 1200 kattotuolien välillä ja ajattelin käyttää harvarimaa 28x70 (cc 300). Riittääkö se, vai onko parempi laittaa lisäpystyttäjiä tukijalkojen väliin? Olen ymmärtänyt, että harvarimaa käytetään vinokattoon, mutta voiko sitä käyttää samalla tavalla seinässä?
Jaz: Sitten naulaisin panelin tavallisella skjutvapen sen sijaan, puutavara on vääntynyt ja dyckertisi pieni kanta voi aiheuttaa sen, että se nousee ulos. Naula ei näy, kun olet maalannut kerran.
corre: Se menee mainiosti, osta malli, joka on vähintään 50 korkea yhdeltä puolelta, optimaalisesti 40*60 tai vastaava. Korkea puoli pystysuoraan ulkopuolelle niin saat tukea. Upota nämä olemassa oleviin lohkoihin niin, että ne ovat seinän tasalla, joka sitten rapataan tai levyitetään.
Östlund: Oi, se riippuu siitä kuinka paljon on kaivettu seinän vuoksi, ja kuinka paljon täytyy täyttää uudelleen. Minulla itselläni ei ole aavistustakaan siitä, kuinka paljon se yleensä maksaa, minä vain teen töitä ja hoidamme loput toimistossa :) Meillä on tapana ostaa suoraan Lecalta, silloin he tulevat konttiautolla ja letkulla. Ja sitten pumppaavat/puhaltavat sen paikan päällä. Mutta
bultis: (Saa kertoa, jos postaan väärälle foorumille, kiitos) Ostin talon viime syksynä. Hultfredshus rakennettu 1976. Jo tarkastuksessa näkyi halkeama perusmuurissa/kellariseinässä (betoni). Tarkastaja kirjoitti seuraavaa (tietenkin paljon muuta tietoa myös): [citat] Luulen, että valitettavasti halkeama on pidentynyt jonkin verran tarkastuksen jälkeen. Asiaan liittyy, että edelliset omistajat
smurfen72: Hyvin varusteltu rautakauppa on varmasti oikeita tavaroita myös.
FredrikR: [citat] Eikö olisi järkevä pistää vaakasuora tukipuu lattiaan/lattiatuet sekä vastaavasti kattotuet vasten, johon sitten kiinnitetään seisovat kiinni? Esim. metallikisko. Seinälevyt tulisi varmaan kiinnittää johonkin myös lyhyiltä sivuilta, ja jos seisovat tukipuut asetetaan suoraan lattian ja katon väliin, kiinnityspisteiden väli jää vähän harvaksi. :)
eddie_bergh: Jos se on ikääntymistä kestävä, en näe siinä mitään ongelmia. Mikä se varmaan on, jos se on sinun kattosi alla :)
Nyfniken: Rakennuskaupassa myydään pieniä pakkauksia muovipalikoita eri kokoisina (ja värisinä) tarkoitukseen.
TobiasGren: Vasta nyt minulla on ollut aikaa palauttaa seinäni! Syll ja maanrakennustyöt veivät kesän 😐 En aio repiä alas kaikkea lastulevyä seinistä, vaan aion laittaa kosteussulun suoraan sitä vasten... Eli 1. Levy, 2. höyrysulku, 3. lastulevy, 4. eristys, 5. raakapontti, 6. Asf.board ja lopuksi riippuvesikate.,, Miltä tämä kuulostaa teistä? Onko tyhmää laittaa höyrysulku mainitulle
mirakelmilla: [citat] Kiitos vastauksestasi, valitettavasti laminaattilattia on täysin poissuljettu. Ja neulahuopa ei tunnu kovin hygieeniseltä, koska teemme remonttia ja silloin pölyää. Onko jollakulla muulla jotain vinkkejä? Mitä mieltä olette kuitubetonista? Tai onko jollain ehdotusta toisesta erilaisesta ratkaisusta?
Helioz: Olen samaa mieltä brumbjorn:n kanssa, ei ongelmaa rappaamisessa. Näyttää hieman huolimattomasti muurattu huonosti täytettyjen saumojen kanssa, mikä voi olla syy kosteusongelmiin. Olisin henkilökohtaisesti valinnut punamullan seinän ulkopuolelle ennen rappausta vähentääkseni veden läpäisyä entisestään.
Savanna: Haha 5 elefanttia toivottavasti eivät tule käymään ja hypi portaissa. Ajattelin kiinnittää portaat seinän tukipuihin, täytyy pahimmassa tapauksessa laittaa enemmän kuin 3 ruuvia. Suoraan valmiille lattialle (klick?) tarkoitatko suoraan betonin päälle?? Asennan mieluiten portaat melko suoraan ja suoraan betonille, jotta voimme helpommin alkaa käyttää parvea ilman tikkaita.