Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
prototypen: Sehän on vain tavallista puuta, pintakäsitellään sitten samalla tavalla, öljy, lakka, maali tai ei mitään. Protte
injonil: Se voi myös olla eroja itse materiaalissa, koska lattiaan verrattuna seinään vaaditaan eri ominaisuuksia.
anders07: Se riippuu vähän siitä, miten olet ajatellut rakentaa, mutta jos sinulla on betonilaatta katossa, saat seinän kiinnitettyä tukevasti siihen. Koska mainitset Platonin, oletan, että sinulla on laattaperustus tai muita kosteusongelmia. On parempi olla rakentamatta seinää laatan päälle, koska kosteus voi nousta seinään. Rakentaisin mieluummin seinän kelluvan lattian päälle...
Moset: Aion eristää vinokaton ja kun olen asentanut tuuletusvälin, jää kattotuoliin vain 155 mm eristettäväksi. Ajattelin noin 400 mm eristystä. Voinko sahata 145-kiskoja ja asettaa pieniä paloja noin 50 cm välein ja laittaa 95-kiskon poikittain koko matkan? Tarvitsen vahvat ruuvit 145 mm kiskolle. 155+145+95 = 395 Ajattelin laittaa kattoon 2 x 195 mm eristelevyt Toimiiko niin paksujen
roli: Jos aiot tehdä yhden tai useamman poikkeaman, sinulla on oltava liitäntäpiste siellä. Miten muuten saat kaapelin kulkemaan oikeaan suuntaan, kun vedät sitä täytön jälkeen? Olisin valinnut syöttää lamput uudella letkulla pylväästä, ehkä ohuemmalla mitoituksella.
Davidw: Piti irrottaa. Ylhäällä ei oikein ollut tilaa. Hyvä vastaus!
nimhed: Pieni päivitys: Kävi ilmi, että k-rauta myy raakalautansa "en tum fyra" nimellä 22x95, mutta se voi ilmeisesti olla paksuudeltaan 20-22mm. Onko se ylipäätään sallittua? Käyn kuitenkin edelleen siellä ostamassa paljon puutavaraa, koska se on lähellä, ja puutavaravarasto on siisti ja puhdas.
Helioz: [citat] Saatavilla myös massiivisina, jos niin halutaan, vaikka liimapuu onkin edullisempaa: http://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/virke/s%C3%A5gat/sparre-bj%C3%A4lke-100x100mm-811010010000 http://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/virke/s%C3%A5gat/sparre-bj%C3%A4lke-150x150mm-811015015000
ronolo: Hehe, nyt viisi vuotta myöhemmin googlaan "Vad innebär BMF" ja tämä ketju on kolmas hakutulos. Muisti on hyvä mutta lyhyt..
Lokke: Kiitos vastauksesta. Se, mistä olin ehkä ensisijaisesti huolissani, oli se, estävätkö levyt, jotka peittävät sisäkattoni osan, jollain tavalla eristyksen ilmanvaihtoa. Todennäköisesti lämmitän tilaa tavallisella lämpöpatterilla tarvittaessa.
Snigla: Ah okei, sitten kuulostaa valu "koko matkan" paljon paremmalta :) Jos saisit arvata, kuinka monta "pilaria" uskoisit tarvittavan rakentamaan vapaasti seisovan 3x4 m terassin/parvekkeen? (vain jotta saan käsityksen siitä, miten se eroaa puusta) :) Kiitos kiitos! Ystävällisin terveisin, Sandra
Eld: [citat] Ei ollenkaan varmaa. Ilman kapillaarikatkokerrosta lattian ja seinien alla maan kosteus voi nousta huomattavasti salaojan tason yläpuolelle. Useita metrejä pahimmassa tapauksessa. Olen nähnyt useita kellareita, joissa on kosteusvaurioita sisäseinien alapuolella, koska seinä on muurattu suoraan kostealle maalle ilman kapillaarikatkokerrosta (kuten ennen tehtiin) ja myöhemmin maalattu
KnockOnWood: Ei yksinkertaisesti ole mitään etuja. Ajattele, että laitat höyrynsulkua talon ulkopuolelle. Poistoilmakanavassa on lämmintä ilmaa, eikä ole riskiä, että kostea kylmä ilma kondensoituisi sen pintaan. Jos kyse on "siistimmän" pinnan saamisesta, kattaisin mieluummin eristyksen tuulensuojalevyllä tai käyttäisin sitä paperilla päällystettyä eristettä, jota mainitsit.
vectrex: Olet varmasti turvallinen pelkän lämmityskaapelin kanssa, mutta olisi toivottavaa välttää sellaisen käyttöä. Mitä tulee viemäriputkeen ja uretaaniin, niin luulen että voi olla vaikeaa saada vesijohto pysymään putken keskellä, kunnes uretaani kovettuu. Eikö olisi parempi käyttää vain tavallista putkieristystä ja sitten maanpäällistä eristelevyä päälle? Laajenna sitä
KnockOnWood: Samanlainen tapaus oli keskustelussa jokin vuosi sitten. Silloin kävi ilmi, että yhdestä ikkunasta puuttui argonkaasu lasien välistä. http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/186523-kontrollera-u-vardet-pa-nya-fonster.html?showAll
Tikka: Voi ei, katsoin ihan väärin kun kyse oli hinnasta! Satuin katsomaan masonitia hyllytasona, huomasin nyt:p Kiitos vastauksista!
prototypen: Nosta friggebod, poista vanha platta ja valaa uusi. Protte
_bystrom_: Joo, jos ajat undertryck:llä, niin se on ihan rauhallista.
Klicka: Pitää kai ensin harjoitella vähän hukkapaloilla.
palbin: Olen ostanut mittatilaustyönä sahattua "privatsågad" tammea noin 2 kertaa hinnalla, jonka he ottavat tavallisista kuusilaudoista mistä tahansa rakennusliikkeestä - kannattaa vain kysyä lähimmältä metsänomistajalta, jolla on tarpeeksi aikaa tällaisiin, niin asia järjestyy - tammella on kuitenkin joitakin haittapuolia etujen ohella... .
Locke: Kyllä, se toimii hyvin, mutta tasaossekoitin on paras sekoitusteknisesti. Vapaapudotussekoittimet ovat yleisimpiä, koska niillä on suuri tehokkuus suhteessa kokoon ja hintaan.
GordonE: Hei, Olen eristämässä lattialämmitystä varten kylpyhuoneessamme. Talo on vanha ja kylpyhuoneessa on kahdessa kohdassa kivijalka, ja siellä haluan laittaa eristyksen tiiviisti kiinni vanhoihin palkkeihin/kivijalkaan. Olen niitannut muovin paikalleen, jotta eristys ei ole kiveä vasten ja ime mahdollisesti kondensaatiosta tulevaa kosteutta. Muovi päättyy juuri asfaltilevyn alapuolelle.
moonlightfarmer: Olen saanut jatkettua valmiiksi, nyt on aika laittaa ne oikein cc 600 [bild]
Flöjten5: Kiitos hyvistä vinkeistä! Palaan tulosten kanssa.
Stefan N: Laita se päälle miten sopii, minä teen niin ja se toimii tosi hyvin. Aloitan aina puolella viipaleella nurkasta ja sitten kierrän huoneen ympäri.
cust3000: 6mm (133-lankainen) wirella on murtokuorma 2000kg Wire pystyrikillä (vähemmän lankoja, mutta vahvempia) kestää 2800kg (murtokuorma) Tee kaksoissolmu waijerien välillä, se kestää sen mihin sitä aiot käyttää...
noone70: Danalim 580 vaikuttaa mielenkiintoiselta ja se vaikuttaa olevan se, joka laajenee eniten. P0508 vaikuttaa myös olevan vaihtoehto, mutta silloin näyttää siltä, että tarvitaan pistooli eikä se laajene yhtä paljon. Löysin Danalim 580 hintaan 260kr/pullo? Tietääkö kukaan, mikä hinta on p0508:lle? Olen yrittänyt googlata hieman mutta en ole löytänyt mitään hintaa Tiedättekö jonkun