Minulla on 60-luvun talo, jota olen remontoimassa. Olen vaiheessa, jossa minun on päätettävä, kuinka tehdä ennen kuin eristän ullakon. Puolet talosta on remontoitu ja siinä olen kiinnittänyt kipsilevyt suoraan raakaponttiin. Ullakolla on hyvin vähän eristystä ja vain vähän tuulensuojapaperia. Kysymys on, mitä tapahtuu, jos puhallan 300-400mm puhallusvillaa ylös. Kotiini tullut rakennesuunnittelija oli sitä mieltä, ettei toimivassa talossa kannata muuttaa liikaa rakennetta. Mutta lisäämällä eristystä on tietenkin kosteusriski. Hänen mielestään kattotuoliin muovin asentaminen eristystä ennen oli paljon työtä, ja hänen ehdotuksensa oli niitata kosteudensuojapapereita raakaponttiin ennen kipsilevyä. Siten saadaan jonkinlainen suoja, joka ei tosin ole yhtä tiivis kuin muovi, mutta tekee osansa.
Jos tasoitat kipsisaumat katossa, saat tiiviin sisäkaton, sen pitäisi riittää pitkälle. Ole kuitenkin tarkka tiivistäessäsi sisäseinien ja katon liittymiä. Tärkeintä on ilmatiiviys, diffuusionkestävyys on hyvä, mutta ei yhtä tärkeä...
Kipsilevy on kokonaan 2400x1200, ja saumat tasoitetaan kipsinauhalla sekä liimataan märkätilaliimalla. Seinät ovat OSB:ta ja kipsiä, jotka yhdistyvät katossa olevaan kipsiin. Saumat ovat tiivistetty lateksilla. Joten se tuntuu olevan melko tiivis.
Ajatuksena olisi tehdä keittiössä kuten kylpyhuoneessa. Pohjustaa märkätilapohjalla ja maalata sitten kahdella kerroksella kattomaalia. Tuntuu siltä, että nämä ovat kriittisimmät tilat.
Tuntuu olevan ihan ok ratkaisu, tarkista vain myös ilmanvaihto,
varmista, että sinulla on ali painetta talossa. Silloin sen pitäisi olla ok.
ratkaisu seinä/katto-kulmassa voisi toimia, aiotko käyttää kattolistoja?
-Jos kattolistoja, voitko odottaa jonkin listan kanssa vuoden tai kaksi nähdäksesi, että lateksisauma ei halkea. (Mutta tuo viimeinen lista ehkä tulee luonnollisesti kuitenkin, eikö yleensä aina puutu joku?
Olen täysin samaa mieltä hakanerin kanssa kaikessa mitä h*n kirjoittaa.
Opit joka tapauksessa epäonnistumaan vanhan talon diffuusion kestävyyden saavuttamisessa, joten panosta sen sijaan sen tekemiseen mahdollisimman "ilmatiiviiksi", eli että lämmin kostea sisäilma ei pääse nousemaan (puhaltamaan) kylmäullakolle tai muihin kylmiin alueisiin, kuten ulkoseiniin.
Ilmatiivis + hallittu ilmanvaihto, joka varmistaa heikon alipaineen talossa.
En aio käyttää kattolistoja. Kuten kirjoitat, on aina riski, että pehmeä sauma halkeilee. Suuremmissa raoissa kattoa vasten olen ensin pohjamaalannut ja täyttänyt ne, ennen kuin teen siistin sauman. Kaikki on maalattu 5-6 kertaa (seinä ja katto yhdessä).
Ilmanvaihto heikkeni huomattavasti heti, kun laitoin OSB:tä ja kipsiä kaikkiin makuuhuoneisiin. Ilma oli täysin paikoillaan. Joten asensin ikkunaventtiilit lyhyen aikavälin ratkaisuksi, mikä tekee sisäilmastostamme ok:n. Vaihdamme talon ikkunat ja lämmityksen. Osana tätä tarkastelemme, mitä ratkaisua käytämme. Julkisivutuulettimet, ikkunatuulettimet, FTX-asennus tai joku muu ratkaisu.
Haluan saavuttaa sen, että vähennetään homeen riskiä ullakolla. Nyt maksimissaan 50-100 mm eristystä. Monessa kohtaa on sanomalehtiä tai vanhaa puuta. Voin lisätä, että sähkökasetin kanssa sähkölaskumme ovat olleet korkeat tänä talvena. Joten toimenpiteet ovat ullakon eristäminen, ikkunoiden vaihtaminen ja lämmitysjärjestelmän tarkistaminen. Ullakko on ensimmäinen projekti ja koska työskentelen sisäpintojen parissa, haluan nyt sisällyttää mahdolliset toimenpiteet kuten paperin/muovin lisäämisen aluskatteen ja kipsin väliin.
Monet sanovat, ettei pitäisi muuttaa liikaa toimivaa rakennetta, ellei ongelmia ole jo nykyään. Mutta tosiasia on, että haluan lisätä eristettä sekä lämmönhukkaamisen että äänivuodon vähentämiseksi. Jos lisään 300-400 mm puhallusvillaa, haluan estää homeen kasvun mahdollisimman paljon. Kotona käynyt rakennesuunnittelija totesi, että minulla ei ole muovia niissä huoneissa, jotka olen jo remontoitunut (makuuhuone, eteinen ja kylpyhuone) ja että muovin asettaminen ylös olisi hankalaa. Hänen ehdotuksensa oli käyttää hengittävää pohjaeristyspaperia. Voin kuvitella, että hän haluaa erityisesti ilmanpitävyyttä, kuten mainitsette. Tämä on keittiössä (10m2) ja olohuoneessa (35m2).
Sitten oli olohuoneen vuoro ja jälleen on kysymys, asennanko muovia vai en. Jotkut sanovat, että siitä ei ole haittaa, kun taas toiset väittävät, että minun pitäisi jättää se pois. Katto on puhdistettu ja raakalauta on nyt vahvistettu ruuveilla. 2400x1200x13 kipsilevy tulee roikkumaan katossa.
Nyt se näyttää kuvalta ja siinä näkyy, että raakalaudan yläpuolella on eräänlainen asfalttihuopa tai vastaavaa. Oletan, että sen tehtävä on toimia höyrynsulkuna. Kuitenkin se on vain kattoparrujen välissä eikä ole tiivis. Mutta eikö ole huono, että muovi olisi alhaalla ja huopa ylhäällä, koska silloin kosteus voi jäädä raakalautaan. Vai onko tämä huopa tiivis?
En ole laittanut muovia makuuhuoneeseen tai käytävään ennen kipsilevyjä, koska ajattelin, että teen sen ylhäältä. Mutta muovi helpottaa asioita ennen kipsiä. Eräs rakennesuunnittelija sanoi, että olohuone, kylpyhuone ja keittiö ovat tärkeimpiä. Mitä minun pitäisi tehdä, muovia vai ei?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.