Aion sisustaa yläkerran, joka on vain eristetty? Luettuani foorumia ja aloitettuani muutamia keskusteluja, minulla on melko hyvä käsitys siitä, miten pystyttää sisäseiniä, seiniä ullakkokomerolle, kiinnittää sisäkattoa ym.
Huomasin, että en ole suunnitellut mitään ilmanvaihtoa. En tiedä siitä mitään.

Tarvitsenko tehdä jonkinlaista ilmanvaihtoa, vai voinko vain porata seinäni yläkertaan ilman, että minun tarvitsee välittää siitä?
 
Miten muu osa talosta on tuuletettu?
 
Silloin kyseessä on poistoilmalämpöpumppu. Sinun tulisi asentaa tuloilmaventtiilit huoneisiin ja poistoilmaventtiilit kylpyhuoneeseen ja mahdollisesti vaatekomeroon tai muuhun vastaavaan tilaan.
 
Schlbuditz sanoi:
Silloin se on poistoilmalämpöpumppu. Sinun tulisi asentaa tuloilmaventtiilit huoneisiin ja poistoilmaventtiilit kylpyhuoneeseen ja mahdollisesti vaatehuoneeseen tai muuhun vastaavaan tilaan.
Hm ok. En tiedä mitään tällaisista asioista. Minulla on avoin tila kattoon asti, joten en voi asentaa mitään kattoon, vaan sen täytyy olla sisäseinissä.

Onko sinulla ehdotuksia, mitä minun pitäisi asentaa? Olisitko ystävällinen ja linkkaisit tuotteisiin?

Riittääkö jokin ilmanvaihtojärjestelmä seinissä, vai tarvitaanko siihen ilmanvaihtokanavaa putkineen ja vastaavaa?
 
Tuloilma voidaan ratkaista venttiileillä esim. ikkunan/elementin yhteydessä, jotka tuovat ilmaa ulkoa. Poistoilma otetaan kylpyhuoneesta/keittiöstä ja se tulisi normaalisti liittää spiraaliputkea pitkin poistoilmalämpöpumppuusi. Nämä asennukset tulisi sitten säätää toimimaan hyvin.

Ajatuksena talon ilmanvaihdossa on tuoda raikasta/puhdasta ilmaa tiloihin, joissa oleskelet/nukut, kuten makuuhuone/olohuone. Sitten viedä likaista ilmaa pois huoneista, joissa se likaantuu, kuten keittiö/kylpyhuone/pesula. Tällä tavalla ilma liikkuu talossa puhtaista tiloista likaisempiin esimerkiksi estääkseen hajun leviämisen keittiöstä/wc:stä.
Ilmanvaihto tulee myös tasapainottaa siten, että taloon luodaan tietty alipaine, jotta lämmin kostea ilma ei painu rakennuksen kattoon ja seiniin.

Jotta tietyt vaatimukset täyttyisivät, ilman tulee vaihtua talossa tietyllä määrällä koko ajan. (Muistaakseni se on 0,35 litraa sekunnissa per neliömetri).

Toivottavasti tämä antoi hieman tietoa talon ilmanvaihdosta. Verkossa on paljon kuvattuna, kuinka se toimii. Etsi esim. omakotitalo ja ilmanvaihto.
 
Ai, se ei kuulosta siltä, että sen voisi hoitaa itse. Voinko rakentaa seinäni ja sitten kutsua jonkun myöhemmin, joka hoitaa ilmanvaihdon?
Vai onko paras kutsua joku ennen kuin aloitan rakentamisen?
 
Sinun on varmaan suunniteltava hieman etukäteen.

Koska poistoilmalämpöpumppu sijaitsee alakerrassa, sinun on mietittävä, miten yläkerran kylpyhuoneen poistoilma vedetään lämpöpumpulle.

Esimerkiksi sinun täytyy ehkä tehdä seinä paksummaksi/leveyemmäksi, jotta sinne mahtuu ilmanvaihtoputki. Vaihtoehtoisesti putki voidaan ehkä vetää kissatuuleen.

Mutta, kuten sanottu, suunnittele etukäteen. Jos sisustat yläkertaa Hjältevadshus ehdotusten mukaan, heillä on varmasti valmis ratkaisu. Kysy heiltä!
 
KnockOnWood sanoi:
Sinun täytyy varmasti suunnitella vähän etukäteen.

Koska poistoilmalämpöpumppu sijaitsee alakerrassa, sinun täytyy miettiä, kuinka ylimmän kerroksen kylpyhuoneen poistoilma johdetaan lämpöpumppuun.

Esimerkiksi voit joutua tekemään seinästä paksumman/leveyemmän, jotta ilmanvaihtoputki mahtuu siihen.
Vaihtoehtoisesti putki voidaan mahdollisesti vetää katon alle.

Mutta, kuten sanottu, suunnittele etukäteen.
Jos sisustat yläkerran Hjältevadshus ehdotusten mukaan, heillä on varmasti valmis ratkaisu.
Kysy heiltä!
Juuri niin, heillä on ehkä valmiita ehdotuksia, joista voin hyötyä. Kiitos ehdotuksesta :-)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.