Ska man inte jacka ur takåsen så att den "hänger" på nockbalken?
Min snickare vill göra enligt nedan bild och fästa med 90-järn bara. Gäller uthus 4x7 meter och papptak.
Känns så konstigt att man inte vill ha bättre kraft mot neråtkraften så att säga.
Timpuri haluaa siis tehdä kuten yläkuva, jossa on ontelo kattotuolin yläpuolella. Minulla on tunne, että meidän pitäisi sahata alas kuten alakuva näyttää, niin että harja (se joka kulkee katonharjalta hirsipintaan) lepää enemmän kattotuolin päällä.
Hän haluaa kiinnittää kaiken tavallisilla 90 asteen kulmaraudoilla, ja siinäkin tuntuu kuormitus väärältä, eikö pitäisi olla palkkikenkä? Eikö voima kohdistu alaspäin sisäänpäin? Näin, että oli olemassa jotain nimeltä harjatuuke, joka näyttää oikealta.
Olen täysin tietämätön tästä ja saatan ylimitoittaa tai tulkita väärin kattoristikoiden voimia yms., joten kiitos nopeasta vastauksesta asiaan, se pitäisi tehdä huomenna.
Mutta vatsavaisto ei ehkä aina ole luotettava. Kun painetta tulee kattotuoleihin, ne painavat yhä kovemmin niskapalkin sivua, joten juuri sen liitoksen alaspäin suuntautuva voima ei ehkä ole kovin suuri?
No, en tiedä oikeastaan. Itse olisin tehnyt uran kuten alemmassa kuvassa, mutta oikeastaan tietämättä, onko se edes tarpeellista.
Minäkin olisin jättänyt sen tekemättä, ei tunnu olevan mitään syytä olla tekemättä sitä. Onhan kuitenkin asetettava pala kiinni, jotta raakalaudat/luukut voidaan kiinnittää harjalle.