Hei!
Minulla on hyvä kysymys teille, jotka tiedätte enemmän kuin minä.. jos haluaisi tehdä terassin/parvekkeen tai vastaavan 1,5 metrin korkeudelle.. ja miettii puun vaihtoehtoja.. miten sen tekee parhaiten? ja mitkä ovat erilaisten tapojen edut ja haitat?

Miten edetään valettaessa pylvästä/perustusta? helpompaa vai vaikeampaa muurata yksi? Mitä pitää ottaa huomioon? Miten mitoitat sellaiset..?

Kiitoksia etukäteen!
Ystävällisin terveisin Sandra

PS - onko eroa, jos haluaa pylväitä, jotka ovat noin 3 metriä korkeita? - DS

Jo, rakennusluvan raja on yleensä huomattavasti alhaisempi... mutta se pitää tietenkin tarkistaa ennen kuin aloitetaan sellainen projekti. Mutta talo/tila on itsessään keskellä maaseutua ilman naapureita, joten saa rakentaa jonkin verran ilman rakennuslupaa, jos olen ymmärtänyt asian oikein :) (mutta jälleen kerran, pitää tietysti tarkistaa se etukäteen!).

Onko mitään eroa /etu/haitta... valita muurata pilari (jos se on edes mahdollista?????) esimerkiksi lohkoista ladottuna "limittäin" jonossa.. vs valaa koko tolppa/pilari kerralla? (iso hintaero?) :rolleyes:

Terassi itsessään tulisi olemaan noin 4 metriä pitkä ja 3 metriä leveä (3 metriä talosta suoraan ulos siis) :)

Katson linkin!
Kiitos vinkeistä ja kommenteista..

Terveisin Sandra

Muurauksen tehdään pääasiassa esteettisestä näkökulmasta, esimerkiksi jos tiilen pitää sopia julkisivuun. Muuraukseen kuluu enemmän aikaa (pylväs täytyy muurata vaiheittain), pylväästä tulee paksumpi, antura/pilari täytyy silti valaa, pylväästä tulee herkempi, kun pitkittäisraudoitus puuttuu. Muuraaminen on myös kalliimpaa verrattuna valamiseen.

Ah okei, sitten kuulostaa valu "koko matkan" paljon paremmalta :)

Jos saisit arvata, kuinka monta "pilaria" uskoisit tarvittavan rakentamaan vapaasti seisovan 3x4 m terassin/parvekkeen? (vain jotta saan käsityksen siitä, miten se eroaa puusta) :)

Kiitos kiitos!
Ystävällisin terveisin, Sandra

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.