Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
thomas33: Sen ei pitäisi olla kantava. Pohjapiirroksessa toinen huone kellarissa on ilman tukiseinää, joten olisi outoa, jos tämä tarvitsisi yhden. On turvallisinta avata reikä, jotta näette seinällä olevat palkit, jonka haluatte purkaa. Jos ne eivät ole jatkettuja sen seinän yläpuolella, ei pitäisi olla ongelmia purkaa seinä.
molcam: Luulen, että larsa tarkoittaa hiekkaa, jota en tiennyt mitä se oli. Marmi, se oli juuri se teksti, jota etsin. Se mikä yllättää minua on, että tekstissä ei mainita mitään kosteudesta, ja siksi luulin, että paperia laitetaan. Joka tapauksessa olen saanut tietoa ka:ltamme, toisesta rakennusfirmasta sekä rakennesuunnittelijalta ja itse rakentajalta, että paperia ei tarvita, jos on
Arne999: Täysin samaa mieltä siitä, mitä sanot naulan pituudesta, käytän nyt vaakatasoa, joten lisäkysymykset ovat vain puhtaasta mielenkiinnosta.
öringen: palaako se? Se saattaa olla lampaanvillaa? Minulla oli jotain vastaavaa eristeenä seinässä vanhassa tallissa pihalla.
Marlen Eskilsson: Siirrän ketjusi rakennusmateriaalit-osioon ja toivon, että saat siellä vastauksia.
Johan Van Kuyl: Hei! Meillä on kotona hieno moderni takka, mutta sen jälkeen kun olemme remontoineet taloa avataksemme enemmän tilaa, en halua laittaa tätä takkaa savupiippua vasten, koska luulen että se tulee olemaan tiellä. Aiemmin se oli uudessa makuuhuoneessamme, joten ei ole vaihtoehto laittaa sitä takaisin sinne. Olen miettinyt, että sen sijaan, että laittaisin takkamme uudelleen paikoilleen,
MathiasS: Kaiva lähimpään 0,7 m syvyyteen, heitä nämä massat ylös rinteeseen, täytä uudelleen 8-16.
mexitegel: Ei, pitäisi mukauttaa pystysuoran leikkauksen mukaan. Eli samaan suuntaan kuin kuormitus tapahtuu. Portaissamme on vangstycken-poikkileikkaus, joka on noin 280 mm. Portaat, jotka kallistuvat 45 astetta, _pitäisi_ siten pärjätä 195-kokoisella säännöllä, mutta huomaa, että tämä on sahaamaton mitta, eli se, mikä jää jäljelle askelmien uran jälkeen. Tässä on hyvä kuvaus siitä,
Mikael_L: Yleensä eristeen lisääminen tavallisten väliseinien sisälle parantaa melko vähän äänieristystä. Kuitenkin eriste vähentää resonanssiääniä itse seinäkotelossa, vaikka se vaikuttaakin varsin vähän äänen siirtymiseen koko seinärakenteen läpi. Ja seinän äänieristäminen huoneen ja kissanvintin välillä voi olla merkityksellistä, jos useampi huone avautuu samaan
Petteri Koste: [citat] Teitkö sen kanavamuovissa? Onko sinulla kuvia, sama pohdinta! :rolleyes:
goodyear77: Kiitos kaikista vinkeistä! Aion kiinnittää lastulevyn ja sitten mitata karmin, tarkistan myös voinko löytää klackfoder oikealla uralla, vaikuttaa olevan yksinkertainen ratkaisu jos mitat täsmäävät.
goodyear77: Ok, kiitos nopeasta vastauksesta! Pieni hankaloittava tekijä on, että lastulevyjä ei myöskään tunnu olevan saatavilla 90 cm leveydellä, mutta se on lähinnä yksityiskohta helpottamaan käsittelyä. Aion käydä katsomassa lähimmässä rakennustavaratalossa!
1hus: Kiitos, kyllä, odotin oikeastaan vain, että joku sanoisi vaihtoehto 2 :-). Lähinnä muuria tulee platon, 0-32 tai 8-16 + geotexduk. Mutta portaat ovat leveät ja muuri korkea, joten täytettävää menee paljon.
Mikael_L: Esittelin sen varmasti vaikeampana kuin se oikeastaan on. :o Kaava on se tavallinen - säde kertaa säde kertaa pi, mikä antaa halkaisijan, ja sitten kertaa putken korkeus, niin se on selvä. Jos laskee koko ajan dm:issä, niin vastaus on litroina. Mutta sen sijaan, että kirjoittaisi vain "2 säkkiä", mielestäni on pieni hienous täällä foorumilla myös esittää, miten päädytään
Janus82: Voit laittaa uritettua lastulevyä kelluvasti nykyisen aluslattiasi päälle. Hieman halvempi ja kätevämpi vaihtoehto on sen sijaan laittaa uritettua solumuovia nykyisen lattian päälle, mutta silloin menettää vielä 8 mm (yhteensä siis 30 mm) huonekorkeudesta. Olen käyttänyt molempia järjestelmiä ja ne toimivat erinomaisesti molemmat.
Dr Trä: [citat] Luulen valitettavasti, että seinä ei täytä palo- ja äänivaatimuksia. Muistaakseni seinä pitää myös äänenmittauttaa pätevällä tarkastajalla.
fahlis: Kestää ehkä yhden tai kaksi kautta, mutta sitten kanto on todennäköisesti mätä. Parempi jyrsiä kanto pois ja rakentaa kunnollinen perustus.
Garpen86: Itse asiassa mielestäni seinät eivät näytä kantavilta. Eikö niiden pitäisi olla merkitty piirustukseen nro 2? Onhan siellä 2 palkkia, mutta niihin minun ei pitäisi koskea.
Fotografen: Miettisin hetken ennen kuin käytän kulmahiomakonetta rakennusliikkeessä, kuumat työt ja kipinät... ottaisin mieluummin puukkosahan, pulttisakset tai mahdollisesti kaarisahan.
Sam_u_El: Oletko puhunut naapuriesi kanssa siitä, mitä laskelmia he ovat tehneet? Jos seinä kulkee kattotuolien suuntaisesti, ei ole edes varmaa, että se on kantava. Miltä näyttää ylemmässä kerroksessa? Onko sielläkin seinä vai onko se avoin tila? Uskon, että saat enemmän ja parempia vastauksia täällä foorumilla, jos laitat kuvia ja/tai luonnoksia/piirustuksia.
Jobs: Tulen asentamaan spiraaliputken kellarin kattoon. Tarvitsisin hieman ideoita siitä, miten tekisitte ja miten etenisitte. Mitä materiaaleja? Pitäisikö laatikko eristää katossa? Jne. [bild]
Arne999: Minulla on vanha lukkopanelikatto, joka pitäisi uudelleenpäällystää. T-emballage suosittelee laittamaan rimoituksen lukkopaneelien päälle. Sitten asetetaan diffuusioavoin kangas ja sen jälkeen kantavat rimat. Ajattelen vähän, että samalla voisin pidentää räystästä hieman seinien lisäeristyksen vuoksi. Sen sijaan, että asentaisin rimoitukset, ajattelin käyttää kokoa 45x45 ja
Frankesson: Hei, remontoin tyttären huonetta, ja siellä on savupiippu, joka on aiemmin ollut piilossa. Nyt kun kiinteät vaatekaapit on purettu, purin myös kotelon savupiipulle, koska se oli vino ja huonosti rakennettu. Nyt kysymys kuuluu, pitäisikö minun rakentaa se uudelleen vai jättää se esille. Perustyö kotelon sisällä on tehty melko hyvin lattian ja katon suhteen, lisäksi savupiippu on
SBH: parvekkeet ovat aina tuleva ongelma. se vaatii itse asiassa paljon, ettei betoniin tule kauniita halkeamia.
oceanis: Haluaisin pikemminkin väittää, että alkuperäinen rappaus/perusmuuri on kalkkirappaus, johon on tehty korjaus liian kovalla sementtirappauksella, esimerkiksi B-laatuinen. On selvästi nähtävissä, että irronnut kerros on paljon harmaampi rappaus verrattuna alkuperäiseen sisäiseen rappaukseen/perusmuuriin. Siksi korjaus onkin irronnut kokonaisena kerroksena. On vaikeaa saada
Arne999: Vaihdan julkisivua vanhaan 1800-luvun taloon. Perusta ulkonee tietyissä paikoissa hieman liikaa, jotta uusi paneeli tulisi ulkopuolelle. Aiemmin siinä on ollut solbänk (tai tabrettlist, kuten sitä myös kutsutaan), joka on ratkaissut tämän. Pohdin nyt, pitäisikö asettaa se uudelleen, vaikka mieluummin välttelisin tätä. Olen hieman epäileväinen siitä, miten saisi tämän siistiksi. 6
fahlis: Asbestia on käytetty yhdessä muun kuin sementin kanssa. Kuvauksesi viittaa jonkinlaiseen asbesti-selluloosaan, joka on usein vaalean harmaankellertävä.
Larsa: Oli firma, joka kävi katsomassa sitä nyt. Hän hylkäsi talon puolikkaan perustuksen, ja täytyy myöntää, että epäilin sitä mutta suljin silmäni totuudelta... Kyse on 30-luvulta peräisin olevasta kesämökistä. Luultavasti erittäin huonolaatuista betonia tai sitten he ovat käyttäneet suolaista vettä betonissa. Nyt voi monissa paikoissa painaa veitsen sisään "betoniin".