Hei, tontillamme äskettäin hankitun vapaa-ajan asunnon läheltä on jyrkkä rinne tiiviisti talon takapuolella. Edellinen omistaja on siellä melko hiljattain rakentanut tukimuurin lekaharkoista. Tukimuurin taakse hän on perustanut kukkapenkin. Nyt kahden talven jälkeen näemme, että muuriin on tullut halkeamia, mikä viittaa siihen, että muuri ei kestä maaperän painetta. Se huolestuttaa meitä paljon, koska se on rakennettu vain hieman yli metrin päähän talosta. :wow: En tiedä miten muuri on rakennettu tai onko se ankkuroitu jollain tavalla. Mutta onko kenelläkään vinkkiä siitä, miten voisimme tukea muuria. Omien ajatusteni mukaan reikien poraaminen vaakasuoraan muurin läpi ja useamman 2 metrin välein olevan harjateräksen työntäminen muurista läpi, taivutettuna 90 astetta muurin etupuolella, voisi toimia. Takapuolelle (kukkapenkin puolelle) kaivetaan reikiä 1,5 metrin päähän tukimuurista, missä harjateräkset valetaan kiinni betonikimpaleiksi maa-ankkureina. Mitä mieltä olette tästä ideasta? Muita ehdotuksia? Kuinka saan pienennettyä syntynyttä halkeamaa? Katso kuvat. Terveisin Albin
Mitä massoja on lähimpänä seinää. Sen täytyy olla salaojittavaa materiaalia, muuten seinä halkeaa pakkasessa. Kirjoitit, että lähinnä seinää on rabatt=maa. Jos sinulla on se, se on ensimmäinen askel seinän turvaamiseen.
Sitten, jos se on pelastettavissa tai ei, on vaikea sanoa. Jos spekuloisin, se on: Tee uudelleen, tee oikein! Ei se vastaus, jota haluat kuulla, mutta luultavasti ainoa, joka toimii pitkällä aikavälillä.
Lähinnä muuria istuu jonkinlainen muovikangas, joka näkyy kuvassa, sitten tulee kukkapenkkimaa noin 75 cm leveä, ja sen jälkeen tulee moreeni (hiekka ja kivi). Edellisen omistajan mukaan muuri seisoo lecasoran päällä. Siellä on myös asennettu salaojitus.
Tarvitsemme todella neuvoja tässä, ja vastauksenne tekevät meidät hieman hermostuneiksi. Emme haluaisi, että koko talon takaosa on täynnä kiveä, maata ja soraa koko kesän. Onko tämä jotain, jonka mieluiten antaa ammattilaisen hoidettavaksi? Ja kattaisiko vakuutusyhtiö tämän?
Piilovirhettä voit unohtaa ja vakuutus ei myöskään kata mitään. Mutta mielestäni voit olla rauhassa. Eihän se ole mikään valtava muuri ja tuskin se heti kaatuu vain siksi, että siihen on tullut pieniä halkeamia. Mutta jos haluat korjata vähän tilapäisesti, voit vahvistaa hieman litteällä raudalla, isoilla tulppilla ja ruuveilla tai jotain.
Jätettä ei koskaan saa olla muurin takana. Maa sitoo kosteutta, joka talvella jäätyy. Jäätynyt maa vie enemmän tilaa kuin sulamaton, mikä aiheuttaa muurin "räjähtämisen". Poista maa ja korvaa se salaojittavilla mailla.
Onko muuri siirtynyt tai kallistuuko se taloa kohti? Jos muuri pysyy paikallaan eikä ole alkanut kallistua, ei ole todennäköisesti kiireellinen vaara. Kuvan 1 halkeama kulkee useiden blokkien läpi eikä saumoissa. Se näyttää enemmän siltä, että jokin on asettunut. Kuva 2 näyttää kokemattomille silmilleni huonolta saumalta, mutta se, että se halkeaa juuri siellä, voi johtua siitä, että maa-ainesta painaa muuria lähinnä taloa vasten.
Mitä on kukkapenkin mullan alla? Jos se on vain 2-3 desimetriä maata ja sitten suhteellisen hyvin salaojitettu, en olisi huolissani. Muuten yrittäisin saada parempaa salaojitusta juuri muurin taakse, jotta se ei jäädy rikki kuten Bubblaren sanoo.
Kuvien perusteella en olisi huolissani. Jos muuri on siirtynyt tai alkanut kallistua taloa kohti, niin se olisi vain korjattava ja tehtävä paremmin valitettavasti, mutta ei tänä vuonna...