Aion tehdä isomman tilauksen Bauhausilta ja saan tavarat toimitettuina. Aion myös valaa noin 10 pylvästä, jotka ovat noin 120 cm.

Nyt etsin betonia/sementtiä valua varten, jota mieluiten olisi saatavilla Bauhausilla (koska se toimitetaan kotiin) ja jota ei tarvitse sekoittaa muuhun kuin veteen. Minkä tuotteen minun pitäisi valita?

SC Aero sanoi:
Grovbetong
[linkki]
Saat noin 10 litraa 20 kg:n säkistä.......ainoa aloittaa laskemalla :thumbup:

Et tarvitse myös joukkoa raudoitusrautoja?
Tarvitseeko tuota vain sekoittaa veden kanssa eikä mitään muuta?

Aion valetaa putkia, joiden halkaisija on 15 cm. Kuinka monta säkkiä menee yhteen 120 cm putkeen? :-)

Nja aion valetaa pilareita, joihin asetan palkkikengät terassille. Tarvitsenko raudoitusrautoja silloin?

Mikael_L
Anna1984 sanoi:
Tarvitseeko se siis vain sekoittaa veteen eikä mihinkään muuhun?
Joo, ja ole melko tarkka veden määrän suhteen, se menee nopeasti pieleen, jos otat vähän liikaa vettä.

Aion valaa putken halkaisijaltaan 15 cm. Kuinka monta säkkiä menee yhteen 120 cm putkeen? :-)
Putki Ø15cm x120cm on tilavuus V= (1,5/2)^2*pi*12 dm3 = 0,75*0,75*3,14*12 = 21,2 dm3 = 21,2 litraa. Eli siihen menee hieman yli 2 säkkiä valumuottia kohden.

No minä aion valaa pylväitä kiinnittääkseni tolppakenkiä terassille. Tarvitseeko minun olla harjateräs silloin?
Kyllä, mieluiten. Valmiissa pylväissä ei usein ole harjaterästä ja se näyttää silti toimivan hyvin. Mutta jos lisäät pari pätkää 8 tai 10 mm terästä, se ei ole kovin työlästä, ja sitten tiedät, että se kestää. Joo, terästä voi olla melko raskasta painaa sisään sen jälkeen, kun betoni on paikallaan, parempi laittaa ne paikoilleen ennen kuin täytät putken.

Mikael_L sanoi:
Putkeen, jonka Ø15cm x120cm, tilavuus on V= (1,5/2)^2*pi*12 dm3 = 0,75*0,75*3,14*12 = 21,2 dm3 = 21,2 litraa.
Eli hieman yli 2 säkkiä per valuputki.
Kiitos siitä! En olisi selvittänyt tuota itse :-).

Mikael_L
Esittelin sen varmasti vaikeampana kuin se oikeastaan on. :o
Kaava on se tavallinen - säde kertaa säde kertaa pi, mikä antaa halkaisijan, ja sitten kertaa putken korkeus, niin se on selvä.
Jos laskee koko ajan dm:issä, niin vastaus on litroina.

Mutta sen sijaan, että kirjoittaisi vain "2 säkkiä", mielestäni on pieni hienous täällä foorumilla myös esittää, miten päädytään asioihin.

• Tykkään
roYalSwe ja 4 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.