Asun talossa vuodelta 1909, ja osia sokkelin rappauksesta on irronnut, ja tämä täytyy nyt korjata. Rappauksen paksuus on 5-10 mm. Katso alla:
Vanhan talon sokkelin rapautunut kohta, jossa rappaus on irronnut ja paljastunut alusta näkyvissä.

Ajatukseni on irrottaa löysät osat ja sitten korjata ja maalata. Haluaisin kuitenkin mielelläni apuanne seuraavissa asioissa:
  1. Mitä laastia minun tulisi käyttää? Koska kyseessä on vanha talo, olen kuullut, että hydraulinen kalkkilaasti voisi olla vaihtoehto. Onko tämä oikein?
  2. Onko neuvoja, kuinka saada laastin pysymään mahdollisimman hyvin? Pitäisikö pinta pohjustaa ensin vai voiko vain ”aloittaa”?

Näyttää tavalliselta sementtilaastilta. Kastele ennen ja pohjusta, sitten ei ole ongelmia.

Kuulostaa hyvältä, kysymys on vain, miten se on mahdollista, kun otetaan huomioon talon ikä? Mikä on haittapuoli kustannusten lisäksi kalkkilaastin käytössä? Kysyn tätä, koska olen lukenut useista paikoista, että aina tulisi käyttää heikompaa laastia vahvemman päällä, muuten se irtoaa...en halua tehdä työtä uudelleen lähiaikoina!

Haluaisin pikemminkin väittää, että alkuperäinen rappaus/perusmuuri on kalkkirappaus, johon on tehty korjaus liian kovalla sementtirappauksella, esimerkiksi B-laatuinen. On selvästi nähtävissä, että irronnut kerros on paljon harmaampi rappaus verrattuna alkuperäiseen sisäiseen rappaukseen/perusmuuriin.

Siksi korjaus onkin irronnut kokonaisena kerroksena. On vaikeaa saada sementtilaasti kiinnittymään aikaisemmin muurattuun tai rapattuun kalkkilaastipintaan. Kokeile korjata puhtaalla kalkkilaastilla tai mahdollisesti C-laatuisella laastilla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.