4 350 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
Täytyykö ensimmäisen kerroksen alle laittaa huopaa?
Eräs yritys rakentaa minulle autotallin kevytsoraharkoista. Olen kuitenkin huomannut, ettei he ole laittaneet mitään huopaa laatan ja ensimmäisen kerroksen väliin, vaan sen sijaan laittaneet jonkinlaista hiekkaa/savea. En tiedä, mitä tämä on. Laatassa on eristetty perusta maassa. Kuinka kriittistä on, että huopa on olemassa? Olen saanut erilaisia näkemyksiä siitä, tarvitaanko huopa vai ei. Huonoina puolina on se, että autotallilla on eristetty perusta, jossa on kapillaarisen katkaisun ominaisuuksia, ja ensimmäisen kerroksen reuna suojataan listalla, joka asennetaan, kun julkisivu slammataan. Autotallin koko on 8x4,5, jos se on merkityksellistä.
/molcam
/molcam
Ytong Energyn suunnitteluohjeissa sanotaan seuraavaa:
Muuripaperi ulkoseinän alle
Normaalisti käytetään muuripaperia, vähimmäislaatu kuten PF2000, kevytbetoniseinien alla, joissa seinät rakennetaan maanvaraisen laataston päälle, jossa on lattialämmitys, joka menee ulos seinien alle. Tämä on erityisen tärkeää, kun maanvarainen laatasto laajenee pituussuunnassa lämmetessä. - on tärkeää lämmittää hitaasti noin 20 asteessa. Muuripaperi auttaa tällöin irrottamaan osan laajentumisesta johtuvista vetovoimista maanvaraisen laataston pituuslaajenemisen vuoksi. Lämmön laajeneminen on yleensä suurinta ensimmäisessä lämmityksessä talvirakennuksissa ja pitkillä rakennuksilla. Tai käytä muuripaperiratkaisuja normaalisti muurattuja rakenteita varten. Liima-paperi-liima-ratkaisua voidaan käyttää, kun kantavat seinät eivät lepää maanvaraisella laatalla.
Muuripaperi väliseinän alle
Normaalisti käytetään muovikalvoa tai paperia, koska tämä estää koheesiota eli kiinnittymistä maanvaraiseen laattaan, koska maanvarainen laatta voi muuttua. Tämä estää seinien epäsopivaa vaikutusta vetovoimista johtuen maanvaraisesta laatasta mahdollisimman suuressa määrin.
Muuripaperi ulkoseinän alle
Normaalisti käytetään muuripaperia, vähimmäislaatu kuten PF2000, kevytbetoniseinien alla, joissa seinät rakennetaan maanvaraisen laataston päälle, jossa on lattialämmitys, joka menee ulos seinien alle. Tämä on erityisen tärkeää, kun maanvarainen laatasto laajenee pituussuunnassa lämmetessä. - on tärkeää lämmittää hitaasti noin 20 asteessa. Muuripaperi auttaa tällöin irrottamaan osan laajentumisesta johtuvista vetovoimista maanvaraisen laataston pituuslaajenemisen vuoksi. Lämmön laajeneminen on yleensä suurinta ensimmäisessä lämmityksessä talvirakennuksissa ja pitkillä rakennuksilla. Tai käytä muuripaperiratkaisuja normaalisti muurattuja rakenteita varten. Liima-paperi-liima-ratkaisua voidaan käyttää, kun kantavat seinät eivät lepää maanvaraisella laatalla.
Muuripaperi väliseinän alle
Normaalisti käytetään muovikalvoa tai paperia, koska tämä estää koheesiota eli kiinnittymistä maanvaraiseen laattaan, koska maanvarainen laatta voi muuttua. Tämä estää seinien epäsopivaa vaikutusta vetovoimista johtuen maanvaraisesta laatasta mahdollisimman suuressa määrin.
Hei,
minun täytyy ilmoittaa selkeästi eriävä mielipide. En ole koskaan kuullut, että ensimmäinen kerros olisi liikkumavara. Pahvia käytetään estämään pystysuora kosteuden siirtyminen ja sen on oltava tiivis. Joidenkin rakennusnormien mukaan on jopa asennettava kaksi vaakasuoraa kosteussulkua tietyllä etäisyydellä toisistaan.
Sen ymmärrän, että Ruotsissa joskus jätetään pahvi pois, koska laatta olisi kapillaarisesti suojattu. Mutta mielestäni tämä vähentää turvallisuutta kosteuden siirtymistä vastaan.
minun täytyy ilmoittaa selkeästi eriävä mielipide. En ole koskaan kuullut, että ensimmäinen kerros olisi liikkumavara. Pahvia käytetään estämään pystysuora kosteuden siirtyminen ja sen on oltava tiivis. Joidenkin rakennusnormien mukaan on jopa asennettava kaksi vaakasuoraa kosteussulkua tietyllä etäisyydellä toisistaan.
Sen ymmärrän, että Ruotsissa joskus jätetään pahvi pois, koska laatta olisi kapillaarisesti suojattu. Mutta mielestäni tämä vähentää turvallisuutta kosteuden siirtymistä vastaan.
Luulen, että larsa tarkoittaa hiekkaa, jota en tiennyt mitä se oli. Marmi, se oli juuri se teksti, jota etsin. Se mikä yllättää minua on, että tekstissä ei mainita mitään kosteudesta, ja siksi luulin, että paperia laitetaan. Joka tapauksessa olen saanut tietoa ka:ltamme, toisesta rakennusfirmasta sekä rakennesuunnittelijalta ja itse rakentajalta, että paperia ei tarvita, jos on maanvarainen laatta. Joten 4 ovat sanoneet ok ajaa ilman paperia. Sitten, että ka olisi mielellään nähnyt, että sitä olisi, johtuu luultavasti eniten siitä, että se on hänen työnsä noudattaa ruotsalaista käytäntöä...
Klikkaa tästä vastataksesi