Esiintyikö aiemmin asbestia eristemateriaalissa, joka näyttää valkoiselta "vanulta"?
Hieman kuin valkoinen puhallusvilla.
Mutta, ei yhtä "kiiltävä" kuin lasikuitu.

Olen löytänyt valkoista "puhallusvillaa", joka näyttää melkein "vanulta", käärittynä eristeenä mm. vanhojen vesiputkien ympärillä sisätiloissa. Talossa 1800-luvun lopulta, mutta jota on remontoitu useaan otteeseen vuosien varrella.

Onko kenelläkään tietoa?
Onko kenelläkään kuvaa tai linkkiä kuvaan, joka näyttää asbestin puhallusvillan muodossa eristykseen?
Jos sellaista nyt on ollut olemassa.

Luulin, että asbestia eristettäessä putkien ympärillä oli käytetty lähinnä jauhemuodossa, putkikäyristä. Mutta, voin olla täysin väärässä.

Lataa kuva, niin saat varmasti parempaa apua.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Tässä tulee kuva. Ei ole lasivillaa, sen tiedän varmasti. Lasivilla on enemmän "kiiltävää". Tämä on enemmän mattamateriaalia, kuten "vanu".

Otan myös kiitollisena vastaan vinkkejä ruskeasta eristeestä, joka on kiinnitetty kierretyllä kuparilangalla. Kaksi valkoista, mattapintaista kuitutukkoa muovipussissa; eivät ole lasivillaa, vaan muistuttavat vattimateriaalia. Ruskea, mattapintainen eristemateriaali seinässä, kiinnitetty kuparilangalla, ei lasivillaa.

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Ruskea voi olla kamelinkarvaa (kyllä, se kuulostaa uskomattomalta, mutta sitä käytettiin ennen).
Valkoisesta olen epävarma. Todennäköisesti ei ole asbestia, mutta ota näyte, jos haluat todella tietää. Se riippuu vähän siitä, mitä aiotaan tehdä.

Väitteesi jauhemuodosta (gurmassa) putkentaivutuksissa on muuten täysin oikea.

• Tykkään
Krabbeluring ja 1 muu
  • Laddar…
S
lähetä analyysiin niin tiedät. täällä saat vain tietää mitä se voisi olla.

• Tykkään
Stina71 ja 1 muu
  • Laddar…
palaako se? Se saattaa olla lampaanvillaa? Minulla oli jotain vastaavaa eristeenä seinässä vanhassa tallissa pihalla.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.