Perustus kesämökillä, noin 50-150 cm korkea ja ehkä 6-7 m pitkä, on antanut periksi. Rappaus irtoaa isoina lohkoina, ja betoni takana on enimmäkseen huokoista hiekkaa. Seisoo kallion päällä ja ajattelin vaihtaa Leca-seinään. Kysymys kuuluu, kuinka tuen seinää, kun puran ja muuraan uuden. Lattian runko on kyseisen seinän suuntaisesti (joten sitä ei tarvitse tukea). Mietin, että ruuvaisin pari lankkua seinän runkoihin ja kynnysrakenteisiin ranskalaisten ruuvien kanssa ja tukisin niitä vasten. Tai pitäisikö seinään tehdä muutama reikä ja työntää lankut niihin ja tukea kellarissa ja ulkopuolella?

Koko tämä operaatio tuntuu hieman epämiellyttävältä, joten otan mielelläni vastaan vinkkejä ja mielellään kuvia!

//Larsa
 
Vinkkejä?
 
En ole itse tehnyt mitään vastaavaa.
Jos katsoo ohjelmaa kuten "monster moves" (tai mikä se nyt onkaan), ne yleensä kaivavat perustuksen ja sitten asettavat H-palkkeja tasaisin välein.
Talo nostetaan sitten palkkien päälle ja näin irtoaa perustuksesta.

Jos voit tukea jokaisen tai joka toisen seinäsäännön/tolpan alla hiukan ulkona, saat enemmän työtilaa muurisi muuraamiseen kuin jos tukisit aivan vieressä.

Seuraava kysymys on sitten, mitä vaaditaan talosi tukemiseen, siihen en osaa vastata tai edes ajatella?

KKR/VKR tai H-palkki "sisäänpistona" ja oikeat tukipuut voisivat toimia, ... ehkä...
 
En aio vaihtaa koko matkaa kerralla, vaan teen sen kolmessa vaiheessa (on kaksi aukkoa talon alla). Periaatteessa se on sama asia kuin vaihtaa syll, joten tukeminen ei ole varmaan mikään ongelma?
 
Jos stämpen kestää kuorman, ei ole kai mitään ongelmia.
 
Terve. Olen nostanut talon hirsirungolla. Laitoin sinne kunnolliset rautat ja tunkin jokaiselle puolelle (sisä- ja ulkopuolelle).
Voisin kokeilla, kuten ehdotat, kiinnittää ruuvin ja tukea sillä. Sitten voit vaihtaa metrin kerrallaan tai vastaavaa? Talo on vakaampi kuin luulet. ;)
 
Onko sinulla kuvia?

Vaikka otat vain palan kerrallaan, menetät paljon kantavuutta myös meneillään olevan palan vierestä. Maanrakennustöissä huomioidaan yleensä kaivukulma 1:2 (eli 1 m korkea vaatii kantavuutta kahden metrin sivuun). Jos betoni, kuten kirjoitat, on "huokoista hiekkaa", se on jotain samanlaista. Muuten luulen, että muuratuissa rakenteissa kantavuuden jakautuminen lasketaan noin 30 asteen kulmassa. 30 astetta laskettuna pystysuorasta, siis. En osaa trigonometrian perusteita tarpeeksi laskeakseni täysin oikein, mutta 1 m korkeassa se olisi noin 70 cm sivulle. Kokeilisin varmaan jonkinlaista tukiratkaisua tai vastaavaa ainakin ensimmäisessä palassa. Kun sitten saat lecaharkot yhteen paikkaan, sinulla on hyvä kantavuus siinä. Kuten flashower sanoo, talo on varmasti vakaampi kuin luuletkaan, mutta sitä on vaikea valittaa, jos se romahtaa...
 
Oli firma, joka kävi katsomassa sitä nyt. Hän hylkäsi talon puolikkaan perustuksen, ja täytyy myöntää, että epäilin sitä mutta suljin silmäni totuudelta...

Kyse on 30-luvulta peräisin olevasta kesämökistä. Luultavasti erittäin huonolaatuista betonia tai sitten he ovat käyttäneet suolaista vettä betonissa. Nyt voi monissa paikoissa painaa veitsen sisään "betoniin".

Urakoitsija ehdotti styroksiperustusta, joka täytetään betonilla, eli sellaisia rakennuspalikoita, jotka toimivat "muotteina". Hän sanoi, että se on tehokkain tapa. Henkilökohtaisesti minusta se tuntuu vähän oudolta... Se voi toimia, mutta onko se sopiva perustus maan alle? Näen mielessäni, että rappaus ei tule kestämään. Onko tähän liittyen mitään viisaita ajatuksia tai neuvoja?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.