Anna_H sanoi:
Eiköhän ole suurempaa väliä, miksi sitä eristetään? Lämmöneristettyhän sen pitäisi olla, mutta yläpohjalla ei (yleensä) ole eristystä ja siitä saa kuitenkin kohtuullista äänieristystä mahdollisille "narskuääniä" varten.
Nyt en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Kattohan on eristetty, joten lämmön kannalta sen ei pitäisi vaikuttaa. Rakennan kissanvintin, koska en halua vinokattoa aivan lattiaan saakka. Kysymys oli siis, parantaako kissanvinttiin rajautuvan seinän eristäminen äänenvaimennuskykyä vai riittääkö, että eristetään vain viereiseen huoneeseen rajoittuva seinä.

Ellei tuuleta kattotuoleja, eristys hyödyttää energianäkökulmasta. Kallistettu katto ei aina ole kovin hyvin eristetty.

Anna1984 sanoi:
Nyt en oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Kattohan on eristetty, joten lämmön kannalta sillä ei pitäisi olla merkitystä. Kattokamaria rakennan siksi, etten halua vinoa kattoa aivan lattiaan asti. Joten kysymys oli, voittaako seinän eristys kattokamaria vastaan jotain äänieristyskyvyssä vai riittääkö, että eristetään vain seinä viereiseen huoneeseen päin.
Tarkoitan, että yleensä kattokamarin kattoa EI ole eristetty, vaan yleensä eristetään seinä ja kattokamarin lattia, joka on alakerran katto.

Mikael_L
Yleensä eristeen lisääminen tavallisten väliseinien sisälle parantaa melko vähän äänieristystä. Kuitenkin eriste vähentää resonanssiääniä itse seinäkotelossa, vaikka se vaikuttaakin varsin vähän äänen siirtymiseen koko seinärakenteen läpi.

Ja seinän äänieristäminen huoneen ja kissanvintin välillä voi olla merkityksellistä, jos useampi huone avautuu samaan kissanvinttiin, sillä itse kissanvintti voi tarjota reitin ilmassa kulkeville äänille huoneiden välillä.
Jos näin on, voi olla järkevää laittaa levyjä molemmille puolille seinätolppia ja täyttää ainakin noin puolet tilasta seinässä vaimentaakseen oman resonanssin aukossa ja itse seinässä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.