Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
henkop: [citat] Sulkea puu muovin ja betonin väliin en koskaan tule tekemään, vaikka se on joissakin tapauksissa OK. Ongelma, jonka näen, on kosteus betonista. Normaalitilanteessa suojataan puulattia kosteusvaellukselta laittamalla pitkäikäinen rakennusmuovi putken ja lattian väliin. Omassa tapauksessani "puulattia" voi alkaa betonista ja siksi höyrysulun pitäisi olla siellä. Joten tarkemmin
pelpet: Rakensin uuden välipohjan 4 metrin jännevälillä 2 vuotta sitten ja valitsin silloin 195x45 CC30:llä sen sijaan, että olisin valinnut 220x45 CC60:llä vain vähentääkseni joustoa. Lisäksi se on laudotettu kahdella poikittaispalkilla jokaisessa lokerossa ja ruuviliimattu lastulevyllä + lattialämmityslevyllä. Se joustaa vain vähän. En rakentaisi välipohjaa CC60:llä, 220x45:llä ja 4
PeppePersson: Se ei koskaan tule onnistumaan, valitettavasti :) käytä tavallista betonia suoraan läpi niin saat sekä portaat että altaan.
Wehlen.M: [citat] Pitää paikkansa, että muovin yläpuolella on kosteutta, en näe tai tunne mitään muovin alla vasten lattiaa tai eristystä. Talli on ollut kylmänä viime kesästä lähtien, ja lunta on tullut sisään kenkien ja muiden ulkona olleiden asioiden mukana, joten hieman kosteutta on tullut sisään. Kiitos Oceanis
justusandersson: Hyvin ajateltu!
KnockOnWood: Helpompi laatoittaa! Tasoita lattiavalu niin, että laatan taso on sama kuin ympäröivän lattian.
EasyCash: [citat] Okei, hyvä vinkki. Ajattelin käyttää osb + kipsiä. Vinkkisi ansiosta minun ei tarvitse leikata tukipuita vinosti, jos olen ymmärtänyt oikein?
andost: Hemmetin! Tässä olen odottanut YHDEKSÄN KUUKAUTTA, että vastaat....!!! ;) (revin alas levyt ja tasoitin + hioin betonikaton - tuli hyvä!)
MagHam: Kaiva mielellään 60 cm syvältä. Eräänä kauniina päivänä haluat sinä (tai joku toinen) laittaa maajyrsimen maahan. Vaihda kuidusta verkkoon niin nopeasti kuin mahdollista, kun kuitu on sisätiloissa.
Tosse: Betonilaatta maan päällä kelluvalla lattialla on tavallista myös nykyään. Tärkeää tässä, jotta rakenne olisi kestävä, on että laatalla on vähintään 10 cm eristettä, kuten solumuovia, alla. Siinä tapauksessa se on se rakenne, jota monet pitävät tänään kaikkein turvallisimpana.
SueCia: [citat] Olen tehnyt sen työn, valetut palkit olivat niin pirun tiukasti kiinni. Otin iskuharjan, jossa oli vain isku käytössä, ja pienen talttapään, ja hakkasin sen pois aika helposti.
toolman77: [citat] Remonttikipsi on erittäin kova ja ruuvin kiristämisen ja läpimenemisen välillä on hyvin pieni ero. Jos alusta on lisäksi pehmeä tai epätasainen, on vielä helpompaa ruuvata läpi. Äänestän tetexin alas repimistä ja kipsin asentamista. Samalla voit tehdä tilaa useammille sähkö/data-pistorasioille lankkuun, kun olet jo käynnissä.
Vermilion: Nice, kiitos vinkeistä, mukavaa saada salaojitus valmiiksi ennen kuin tulee liikaa lunta.
Christer Olofsson: Kiitos kaikista vastauksista. Minulla on käynyt erittäin taitava Kakelugnsmästar, joka tuntee olonsa varmaksi valaa uuden perustuksen. Sen sijaan näyttää siltä, että yritys, joka ottaa Kakelugnsmästaen, epäröi, koska kunta haluaa teknisen kuvauksen perustuksesta. Ja Kakelugnsmästaen ei vaikuta olevan numeroihminen, ja yrityksen, johon olen ollut yhteydessä, on vaikea löytää
A-Man_08: Liitä mielellään kuva, kun olet vetänyt rungon ulos, voisi olla hauska nähdä, miltä se näyttää.
New_options: Hei! Ajattelen vaihtaa marsujen häkin, ja se tarvitsee jotain vakaata ollakseen sen alla. (nykyinen hylly on liian pieni uudelle häkille) Sisäinen unelmani on eräänlainen kaappi valkolakatusta puusta, jonka yläpinta olisi lakattua tammea. Aivan lattian alapuolella olisi pieni sokkeli ja korkeus yläpintaan olisi 65 cm. Kaapissa tulisi olla ovet ja tilaa "siivoushäkille" (noin 30 cm korkea,
basseman: Valbo trälla on monia erilaisia puuprofiileja. Varmasti tilattavissa sinun rakennustarvikeliikkeesi kautta.
justusandersson: Hieman vaikea vastata ilman, että olisi nähnyt paikan päällä. Betoni ei normaalisti ole vedenpitävä, eikä myöskään kivetysten saumat. Joten siellä täytyy olla jonkinlainen kestävä kosteuseristys portaan ja ulkoseinien välillä. Lisäksi on otettava huomioon, että porras liikkuu suhteessa taloon, mikä aiheuttaa tiettyä kulumista kosteuseristykseen. Voisin kuvitella uuden
lindskogaren: Kiitos paljon vastauksista, yhdessä rakennusinsinöörin vastauksen kanssa tuntuu rauhalliselta!
Thomas_Blekinge: Ruokasalissa laittaisin ehdottomasti laudat poikittain. Huoneesta tulee muuten liian pitkä. Muut huoneet ovat pinta-alaltaan vähemmän pitkulaisia. Mutta jos sinulla on vähemmän suuntautuneita kuvioita, kuten hollantilainen kuvio tai kalanruotokuvio, tämä on vähemmän tärkeää. Jos sinulla on esteettisiä ideoita, mieti, haluatko saumat satunnaisesti tai tasaisesti. Tavallisesti
henkku: [citat] Aivan kuten ajattelinkin myös. Luulen, että olen päättänyt käyttää tähän tarkoitukseen alu-listaa, se on helpointa minulle. Toki, tammilista olisi kauniimpi, mutta minun on vaikea löytää rakennusliikkeistä tarpeeksi ohutta valmiiksi sahattua palaa, joka myös täsmäisi leveyteen, jotta se peittäisi raon lattian ja kynnyslistan välillä. Voisin sahata sen itse, mutta se ei
thomasx: [citat] No, nyt ajattelin, tai pikemminkin f91jsw, tapausta, jossa kipsilevyn takana on suoraan jonkinlainen puulevy. Me, jotka puuhailemme itse, teemme usein näin saadaksemme hyvän seinän ruuvata. Mutta se on varmaan melko harvinaista muuten luulisin. Se mikä minua vähän ihmetyttää nyt on kuitenkin se, että mainitset betong. Onko sinulla betong seinissä? Siinä tapauksessa se on
Mikael_L: Mutta ei ole kuitenkaan syytä valittaa laadusta. On ostettu Bruksbo-pyörösaha, ei pidä odottaa Festool-laatua silloin. Merkintä pöytäkirjan vuoksi: Nyt se oli niin kuin haavard todella kirjoitti, "mutta koska raakapontti on tarkoitettu muuhun, piti vain olla iloisena."
PerOF: Nilssons trä i upplands bro voi olla matkan arvoinen. Heillä on melkein kaikkea. Ostin sieltä kerran korttidssägattu kuusen. Luulen, että heillä on myös plywood. Ystävällisin terveisin, PerOF
justusandersson: SBN 67 ei sano mitään avoimista pystysaumoista, mitä voin nähdä. Sen sijaan mitä sanotaan muussa kirjallisuudessa tuolta ajalta, esimerkiksi käsikirjassa BYGG, on se, että julkisivutiiliseinät (ilmarakolla) alueilla, joilla on paljon roiskesadetta, kuten länsirannikolla ja Skånessa, on tuuletettava niin, että julkisivun läpi tunkeutunut sade voi haihtua pois. Avoimien pystysaumojen
corre: Kristianstadissa on yksi, joka on enemmän puhdas metallijätteen ja kaupankäyntifirma. http://www.metallporten.com/kontakt.htm
f91jsw: Butyyliteippi on klassinen kaksipuoleinen teippi, jota käytetään ikääntyviyttä kestävään muoviin. Valitettavasti se on kallis kuin mikä.