Aion pian alkaa asentaa lattiaa talossa. Ja ihmettelen, ajattelenko oikein. Luulen aina, että lattia pitäisi laittaa valon suuntaisesti, mutta kuten alla olevissa kuvissa, mielestäni se on luonnollisempaa. Haluaisin kuulla mielipiteitä tästä. Ehkä jotain, mitä emme ole ajatelleet, mutta sinä tiedät?
Sitten ihmettelen myös, mitä pitäisi tehdä ennen lattian asentamista, joka on 8mm laminaattia. Tänään on asennettu uritettu 22mm lastulevy. LK:n ohjeiden mukaan pitäisi laittaa 10mm lattialastulevy tämän päälle ennen laminaattia. Onko tämä todella tarpeellista, mietin? Vai voiko sen sijaan laittaa lattiakipsiä?
Suosittelen laittamaan liikuntasauman kynnyksen alle ovien kohdalla ainakin.
Itse katsoisin erilaisia kuvioita/värejä makuuhuoneisiin ja siten saisin luonnollisemman suunnanmuutoksen, koska on todennäköisesti outoa suunnan kanssa makuuhuoneissa.
Voit asentaa lattian ehdottamaasi suuntaan. Joskus on suositeltavaa noudattaa talon loogista suuntaa kuin asentaa sen mukaan, mihin suuntaan valo lankeaa.
Itse katsastaisin erilaisia kuvioita/värejä makuuhuoneisiin ja saisin aikaan luonnollisemman suunnanmuutoksen, koska todennäköisesti makuuhuoneiden suunnassa tulee tuntumaan kummalliselta.
Olen päinvastaista mieltä, pyri siihen, että koko talossa on mahdollisimman yhtenäinen lattia ja asennettu samaan suuntaan kaikkialla.
Ajattelitko siis laittaa "lattialaudat" piirtämiesi nuolien suuntaisesti? Katso, mitä lattianvalmistaja ilmoittaa suurimmaksi pituudeksi, jonka voi asentaa ilman liikuntasaumaa. Olohuone ja keittiö voivat mahdollisesti olla hieman pitkiä 11 metrin mittaisina. Työskentelin aiemmin paikassa, jossa oli asennettu laminaattilattia pitkän käytävän suuntaisesti. Se oli kaunis muutaman kuukauden ajan, mutta sitten laudat alkoivat kutistua niin, että ne erkanivat toistaan joissakin lyhyissä päissä, ja keskikäytävällä tuli 10-15 mm:n rakoja. Muita vuokralaisia yritti epätoivoisesti korjata niitä värillisellä saumalla, mutta raot vain kasvoivat, ja niitä piti täyttää jatkuvasti, mikä oli sotkuista eikä kovin kaunista. Ehkä ei ollutkaan erityisen sopivaa käyttää halpaa napsautuslattiaa työpaikan yleisissä tiloissa, mutta se onkin toinen juttu. Huomioi myös, että anna lattian olla sisätiloissa jonkin aikaa ennen kuin alat asentaa sitä, jotta se ehtii akklimatisoitua ja välttäisit toivottavasti osan liikkeistä. Yleensä pakkauksessa mainitaan useita päiviä, mutta käytätte mieluusti enemminkin enemmän aikaa tähän, jos aiotte asentaa niin pitkän pituuden.
Ruokasalissa laittaisin ehdottomasti laudat poikittain. Huoneesta tulee muuten liian pitkä. Muut huoneet ovat pinta-alaltaan vähemmän pitkulaisia.
Mutta jos sinulla on vähemmän suuntautuneita kuvioita, kuten hollantilainen kuvio tai kalanruotokuvio, tämä on vähemmän tärkeää.
Jos sinulla on esteettisiä ideoita, mieti, haluatko saumat satunnaisesti tai tasaisesti. Tavallisesti laitetaan laskevia pituuksia, jolloin ulkonäkö on mitä on ja hävikki vähenee. Itse haluan lankkusaumat toistuvassa kuviossa, mutta se voi olla hankalaa laskea ja hävikki voi kasvaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.