Hei

Autotalliin aion asentaa 45 asteen listoja LED-valaistuksella, eli perinteistä kolmiopalkkia, kuten esimerkiksi räystäslaudoissa käytetään.

Mutta nämä ovat usein hieman liian karkeita sisäkäyttöön, ellei niitä ensin hiota.

Mitä minun pitäisi tehdä?

1: Onko olemassa listoja, jotka näyttävät tältä, ja joita voisin käyttää?
2: Pitäisikö minun ostaa tämä kolmiopalkki ja hioa sitä perusteellisesti?
3: Vai olisiko järkevää viistää esim. MDF:ää tai vaneria, jotka sitten voisi kitata ja maalata?
4: Pitäisikö minun ostaa kattolista, joka muistuttaa muodoltaan tätä, kuten kuvassa, ja kiinnittää nauha keskelle "kuilua"?

Taklist_H_lk_l_15x43_Vit.jpg

Kyse on yhteensä 40 metristä.
Kiitos vinkeistä!

Etsi joitakin kauniita 45x45, jotka halkaiset 45 asteen kulmassa.

• Tykkään
Kallebo
  • Laddar…
hantverkare1 sanoi:
Etsi muutama hieno 45x45, jotka halkaiset 45 asteen kulmassa.
Kyllä, se kuulostaa järkevältä. Ehkä on aika ostaa pöytäsaha myös, olen miettinyt sitä useita vuosia. Tästä tulee muuten luultavasti hankala projekti. Minulla on upposaha, mikä voisi ratkaista ongelman kohtuullisesti kuitenkin.

Kiitos vinkistä!

Upotussaha toimii kyllä ja myös tavallinen pyörösaha toimii, mutta optimaalista olisi ostaa pöytäsaha. Jollei muuten niin asian vuoksi👍

Martin_B
hantverkare1 sanoi:
Etsi muutama hieno 45x45, jotka halkaiset 45 asteen kulmassa.
Tai sitten hän ostaa valmiin kolmio-listan hintaan 8,95 kr metri. Ei mikään tappava hinta tai niin.

https://www.byggmax.se/virke/reglar/50x50-trekantsregel-p08191050

Sillä oletan (todella villi arvaus), että hän ei saa niin paljon parempaa leikkuupintaa normaalilla terällä pöytäsahalla. Vai ovatko ne tehtaalla todella karkeasti halki siten, että tarvitsee hioa loputtomasti?

VINKKI:

Rehellisesti sanottuna on siinä tapauksessa melkein kätevämpää ostaa valmis kolmio-lista yllä olevan linkin mukaisesti (esimerkiksi), ruuvata kasaan jigi 15 minuutissa, jossa kolmiolista voi hyvin levätä, sitten päälle halpa sähköhöylä, jonka vetää leikkauspinnan yli.

Sillä ei ole lainkaan varmaa, että hän saa haluamansa tuloksen edes 60-hampaisella terällä vast'ikään ostetulla pöytäsahallaan.

• Tykkään
tobbew
  • Laddar…
Rakennustarvikeliikkeissä on höylättyjä kolmiolistoja muiden listojen joukossa.

Martin_B
MrElliott sanoi:
On olemassa höylättyä kolmilistaa muiden listojen joukossa rakennustavarataloissa.
Ja jos sitä löytyy oikeassa koossa, niin sehän on vielä kätevämpää.

Jos hinta on kuitenkin noin 50 kr metri, niin on varmaan parempi tehdä kuten olen neuvonut sähkökäsihöylän kanssa, sillä kun TS tarvitsee 40 lpm, se säästää 40x40=1600 kr, ja sillä voi ostaa sähkökäsihöylän, jos hänellä ei ole sitä jo ennestään.
Ja sitten hän joko saa höylän kaupan päälle ilman lisäkustannuksia (vaikkakin vähän ylimääräistä työtä höyläyksessä), tai hänelle jää noin 1600 kr muuhun hauskaan :)

Sillä en usko, että hän ostaa hienosti höylättyä kolmilistaa hintaan 8,95 kr metri?

• Tykkään
tobbew
  • Laddar…
tobbew sanoi:
Hei

Autotallissa aion käyttää 45 asteen listoja LED-valaistuksella, eli perinteinen kolmiolista, jota käytetään esimerkiksi tuulilautoihin.
...
Olisi kiva kuulla, miten ajattelit asentaa nämä listat ja valaistuksen!

Onko tarkoitus, että ne ovat seinä-/kattonurkassa ympäri autotallia, vai miten olet suunnitellut sen?

Martin_B
tobbew, jos suunnittelet valaistusta listaan pitkin, sen yläpuolelle tai miten ikinä se onkaan ajateltu, haluan vinkata sinua erityisesti etsimään amerikkalaisilta sivustoilta sellaista. Heillä on nykyään paljon sellaista kodeissaan.
Googlaa "cornice lighting" esimerkiksi, niin saat hyviä vinkkejä. On joitakin sivuja, joissa kuvataan, miten se on rakennettu. Mahdollisesti löydät menetelmän, joka yllättää sinut positiivisesti? Ei kai se haittaa katsoa vähän nopeasti :)

Hei

Kiitos vinkeistä! Aion asettaa ne 45 asteen kulmaan, eli keskelle kulmaa. Tämä näyttää olevan onnistunut ratkaisu testanneiden mukaan, mitä olen kuullut.

Tässä on esimerkki siitä, miten "lillburt" foorumilla on tehnyt:

Haluaisin saada sen suunnilleen samanlaiseksi. Lisää tietoa tässä ketjussa:
https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/188745-belysning-i-nybyggt-garage.html

Kattolistat Suunnitelma on nyt asentaa lista paritalon pitkillä sivuilla, jotka ovat noin 12 metriä. Autotalli on jaettu keskellä olevan liimapuupalkin avulla, joka roikkuu hieman alaspäin, joten listat sijoitetaan molemmille puolille kumpaakin "kaistaa" (puutetta paremmasta sanasta), eli neljä linjaa, jotka ovat noin 12 metriä.

Lyhyemmille sivuille, jotka ovat noin 8 metriä, en ole vielä päättänyt, mutta luultavasti en käytä tätä ratkaisua niihin, vaan sinne tulee todennäköisesti tavallinen suora lista ilman valaistusta.

LED-listat, kaksi (kolme) piiriä Aion hankkia korkean intensiteetin LED-listat ja kuten Martin_B ehdottaa, ne tullaan tuomaan. En ole vielä valinnut mallia, mutta foorumilla on muita, jotka ovat suositelleet hienoja juttuja.

Se on 4 riviä à 12 metriä, mikä luultavasti tarkoittaa 8 kpl viiden metrin listoja.

Suunnitelma on myös, että ne toimivat kolmessa eri piirissä, se on melko harkittua:

1) Liiketunnistin: Yksi lista, joka syttyy niin, että voi navigoida oven ja auton välillä.
2) Tavallinen kytkin seinällä: 7 muuta, loput autotallista. Käytetään, kun tehdään töitä sisällä, tai siivotaan, jne. Todennäköisesti ei edes käytetä joka kuukausi.
3) Mahdollisesti ylimääräinen LED-lista työpöydän yläpuolella autotallin perällä. Ajattelen, että se keskittyy syvyyteen työpöydän yläpuolella, eli noin 30 cm takaseinästä. Tämä on sitten erillinen kytkin, jolla sytytetään, kun tehdään jotain pöytätyötä. Ei ole mitään järkeä sytyttää 90 muuta neliömetriä vain siksi, että haluaa olla pöydän luona.

Näin aion tehdä - mutta en ole vielä ihan valmis.

Martin_B
Hyvin informoitu, mutta nyt ymmärrän suurin piirtein, miten ajattelet.

Esimerkissä, jonka lisäät kuvana, näyttää kuitenkin olevan kunnon kolmio-"lista", mutta sinun pitäisi siis olla hieman kapeampi, eli noin 45 asteen halkaistuna vinosti?

Jos haluat niin leveän kuin kuvassa, on helpompi sahata 22x120 molemmilta puolilta niin, että hienohöylätty puoli on levein ja siis ulospäin. Sen jälkeen naulaat sen helposti seinään ja kattoon kiinni. Siihen voit sitten asentaa led-listat haluamallasi tavalla. Jos haluat hieman kapeamman kolmio-"listan", voit käyttää 22x95 tai 22x70, mutta jos haluat jälkimmäisen, voit melkein yhtä hyvin sahata 45:n tai ostaa kolmionmuotoisen listan, joka on kyseisessä koossa. Kuitenkin leikkauspinnasta tulee enemmän karkeahöylätty, ellet käytä erittäin hienoa terää ja erittäin vakaata ja hyvää halkaisusaha.

Ei ole kuitenkaan ihan helppoa sahata juuri oikein ilman, että saan terän jättämään ympyrämerkkejä kun sahattava kappale liikkuu. Tai sitten täytyy käyttää tukia ja pitää se paikoillaan jne.

Helpompaa on käyttää 22-puuta, kuten mainitsin, koska silloin halkaisupinnalla ei ole merkitystä, kun se tulee seinää ja kattoa vasten ja jää näin näkymättömiin.

Ainoa, mikä on minulle oikeasti tärkeää, on että lista on suunnilleen yhtä sileä kuin maalattu kipsilevy, joka on sekä seinässä että katossa.

Tällä hetkellä ajattelen mennä byggmaxiin (joka on ainoa lähellä oleva) ja ostaa tavallisen kolmioregeelin (kuten he sitä kutsuvat) ja hioa kulma. Mutta katsotaan mitä tapahtuu. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lista on melko kapea, päinvastoin se vaikuttaa käytännölliseltä.

ps: Nyt olen tilannut!

http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-...hash=item3aa0622864:m:mgaOQPEdpABT1Whqfxr_r6A

2 kpl 5050 5 metriä, lämmin valkoinen, 600 LEDeä per metri.
Kokeilen vähän ja jos ne vaikuttavat hyvältä ja mukavalta valolta, tilaan 6 tai 7 lisää.

Muuntajaa en ole vielä tarkistanut, mutta sen ostan varmaan Ruotsista. Siitä tulee kaksi, tai kolme. Käytännössä voisin käyttää yhtä muuntajaa, sitten jakaisin piirin kolmeen osaan jälkikäteen, olen nähnyt että jotkut sähköasentajat tekevät näin. Mutta uskon enemmän erotteluun etukäteen, jotta muuntaja ei kuluta jatkuvasti. Tuntuu väärältä. :)

Viimeksi muokattu:
Valbo trälla on monia erilaisia puuprofiileja. Varmasti tilattavissa sinun rakennustarvikeliikkeesi kautta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.