Hei, olen prosessissa asentamassa kakluunia asuntooni, rakennusvuosi 1909. Siellä ei ole aiemmin ollut kakluunia.

Yhdistys on aiemmin hyväksynyt takkojen asennukset.

Tänään käytössä ei ole mitään kanavia pinossa, joten se tarvitsee tiivistystä ja perustan valua, sekä kiinnityksen savupiippuun jonkinlaisella takorautarakenteella, koska välipohja ei kestä painoa.

Mietin, miten minun tulisi käsitellä vastuukysymys. En ole tottunut kilpailuttamaan palveluja, mikä tekee siitä hieman riskialttiimman.

- Miten minun tulisi hakea lupaa yhdistykseltä? Mitä vastauksia tarvitsen, jotta en ota itselleni enemmän vastuuta kuin on tarpeen?
- Miten kotivakuutus suhtautuu, jos otan enemmän vastuuta?

Mitä vaatimuksia minun tulisi asettaa urakoitsijalle? että he ovat vakuutettuja? ottavat vastuun x ajaksi?

Ei olisi mukavaa mistään näkökulmasta, jos savupiippu alkaisi vuotaa jonkun naapurin puolelle tai kakluuni putoaisi useita kerroksia alas.

Miten minun tulisi ajatella? Huomaatte, että olen valitettavasti melko hämmentynyt...

Kaikki apu olisi suuresti arvostettua!

Kiitos,
Christer

Minulla on huono käsitys yksityiskohdista tällaisessa asiassa. Mutta sinun pitäisi ottaa mukaan nuohooja, joka hyväksyy rakenteen. On olemassa joitakin sudenkuoppia. Esimerkiksi ei ole varmaa, että takomus, joka kiinnittää levyn savupiippuun, hyväksytään. Tiedän tapauksen (tosin yli 20 vuotta sitten), jossa uusi kaakeliuuni piti purkaa, koska vaatimuksena oli, että vaikka talo palaisi kokonaan, kaakeliuunin ei pidä romahtaa muurista.

Se ei ole yhtä hullua kuin miltä kuulostaa. Ajatuksena on, että jos asuntosi alla oleva asunto palaa ja lattia (taonta) heikkenee, uunisi ei saa romahtaa ja rikkoa lattiaa allasi olevassa asunnossa. Se voisi avata mahdollisuuden tulen leviämiseen alaspäin, ja lisäksi se voisi nopeuttaa leviämistä ylöspäin asuntoosi.

En tiedä, onko vaatimus edelleen voimassa. Käsityöläinen, joka joutui purkamaan, oli raivoissaan ja väitti, että kyseessä oli korruptio. Silloin nuohoojilla oli "suosituslistoja" yrityksistä, joita he suosittelivat alueellaan. Väitettiin, että jos käsityöläinen yritti työskennellä "väärällä" alueella, työ joutui aivan erilaiseen tarkastukseen kuin jos se olisi "hyväksytyn" yrityksen tekemä. Tämä käsityöläinen työskenteli "väärällä" alueella.

Super kiitos avusta. Ja olen samaa mieltä, ei halua aiheuttaa vahinkoa.

Sisältyvätkö saamiimme tarjouksiin nuohoojan tarkastus? Se tuntuu hieman siltä kuin rakennusliikkeet ottaisivat mukaan OVK:n, eli se ei tunnu täysin riippumattomalta. Kuitenkin tarkastukset koskevat ASENNUKSEN + LIITÄNTÄN tarkastusta, eli sisältyykö perustus? Onko aina nuohooja, joka tarkastaa perustuksen rakenteen, eikö sen pitäisi olla joku enemmän rakennustekninen? Mistä sellaisen saa?

Jos joku täällä tietää, miten minun pitäisi muotoilla kysymys hallitukselle ja mitä vastauksia tarvitsen ja mitä pitäisi kirjoittaa pöytäkirjaan, niin sitä arvostettaisiin valtavasti!

Kiitos,
Christer

Claes Sörmland
Oikeusprosessi on seuraava:

Ilmoitus tulisijan muutoksesta kunnalle. Rakennuslupa vaaditaan myös mahdollisille uusille savupiipuille ja savuhkanaville.

Yleensä vaaditaan täytetty hakemuslomake, suunnitelmapiirros, joka näyttää tulisijan sijainnin rakennuksessa, tulisijan määritys ja valvontasuunnitelma.

Yleensä muurari, joka on erikoistunut kaakeliuuneihin, auttaa sinua tässä. Usein he kutsuvat itseään kaakeliuunintekijöiksi. Tavallisesti nuohooja testaa kanavan, jota aiotaan käyttää uudelleen, varmistaakseen, että se on tiivis ennen hakemuksen jättämistä. Jos kanava ei ole tiivis, vaaditaan putkien vetämistä kanavaan tai muuta korjausta esimerkiksi uudelleenmuurauksella. Putkikanava voi olla hankala, koska kaakeliuunit vaativat usein melko suuren kanava-alueen. Jotkut myös vetävät kanavan laastilla tiivistämistä varten, mutta käsitykset tästä korjausmenetelmästä vaihtelevat (nuhli).

Aloitusluvassa kunta ilmoittaa, mitä sinun on raportoitava takaisin saadaksesi lopullisen hyväksynnän. Kun loppupäätös on saatu, voit alkaa lämmittää.

Yleistä on, että kunta nimittää kunnallisen palotarkastajan (= "nuohooja") tekemään asennustarkastuksen osana valvontasuunnitelmaa. Keskustelussa kunnan kanssa voidaan mahdollisesti nimetä toinen asiantuntijahenkilö suorittamaan asennustarkastuksen, ehkä naapurikunnan nuohooja, jos se sopii paremmin.

Arvaan, että koska sinun on muutettava välipohjaa, vaaditaan myös, että tämä asennus suoritetaan asiantuntevasti ja se tarkistetaan osana valvontasuunnitelmaa. On epäselvää minulle, että tekeekö nuohooja tämän.

Oi mikä vastaus!!! Kiitos, täytyy soittaa kunnalle huomenna ja tarkistaa, mikä on voimassa perustuksen tarkistussuunnitelmassa.

Ps kaikki firmat, jotka olen täällä käynyt, ovat pitäneet rappausta tapana saada kanava tiiviiksi. Miksi makeampi ei pidä tiivistysmuodosta?

Vielä kerran suuri kiitos!!!

//Christer

Claes Sörmland
Christer Olofsson sanoi:
Ps alla firmor jag har haft här har tyckt att putsning är sättet att få kanalen tät. Vad är det sötare ogilar med tätningsformen?
Olen samaa mieltä, säckdragning on perinteinen tapa tiivistää muuratut kanavat, jotka vuotavat. Kritiikki, joka on esitetty, on ollut, että korjaus ei ole riittävän kestävä. Vaadittu on siis joskus uudelleenmuuraus, jossa vuoto tapahtuu, jotta saumat täyttyvät kokonaan laastilla tai putkilla.

On olemassa käytännön ratkaisu, jos nuohooja kokee ongelmia säckdragningin kanssa. Anna muurarin vetää putki laastilla ensin, jos se näyttää kuluneelta. Ota yhteyttä nuohoojan vasta tämän jälkeen ja tilaa putken koepaineistus. Nyt se on todennäköisesti tiivis ja kaikki on hyvin.

Kiitos kaikista vastauksista. Minulla on käynyt erittäin taitava Kakelugnsmästar, joka tuntee olonsa varmaksi valaa uuden perustuksen. Sen sijaan näyttää siltä, että yritys, joka ottaa Kakelugnsmästaen, epäröi, koska kunta haluaa teknisen kuvauksen perustuksesta.

Ja Kakelugnsmästaen ei vaikuta olevan numeroihminen, ja yrityksen, johon olen ollut yhteydessä, on vaikea löytää sopivaa rakennesuunnittelijaa.

...onko vinkkejä, miten saisin tämän liikkeelle? Tietääkö joku, mistä löytää rakennesuunnittelija?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.