Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Jörgen Ö: Suosin itse asiassa niitä, joissa on vettä ja jotka ovat hitaasti eteneviä, vaikka ne ovat hieman tahmeita, lisäksi aina yhdessä jigin kanssa, joka pitää poran paikallaan juuri siellä, missä haluat reiän olevan, kuten dosborr esimerkiksi, niin sinulla ei ole millimetriäkään liikkumavaraa, jos se menee pieleen, silloin hitaampi on parempi. Sitten reiästä tulee vedellä porauksen
C.Lundin: Olin ehdottomasti primannut. Se on niin pieni kustannus, että on melkein typerää olla tekemättä sitä.
surfarn: minun on varmasti neuvoteltava rakennesuunnittelijan kanssa.. Nykyäänhän monia attefallhus rakennetaan kellarilla, joten täytyy olla jokin fiksu ratkaisu tähän uhraamatta liikaa sisätiloja. Mieluiten haluaisin saada tämän ulkonäön [bild]
justusandersson: Yksi "yksinkertainen" ratkaisu voisi olla käyttää pohjakerroksen pitkittäisiä sisäseiniä kantavina sydänseinina, joihin tehtäisiin sopiva vahvistus niiden alla olevaan laattaan, mutta onko se ehkä liian radikaalia? HusCompagnietin verkkosivusto ei valitettavasti tarjoa paljon apua tässä suhteessa. Paalutus täytyy varmasti olla kiinnostava asia näin huonoissa perustamisolosuhteissa.
witten: Urottaus palkin päässä ei ole kielletty, mutta se on mitoitettava kestävyyden selvittämiseksi, koska se heikentää kantokykyä huomattavasti. Yli puolet suurempia urituksia ei tule tehdä ilman vahvistuksia. Laskentamenetelmä löytyy Eurokoodi 5:stä tai helpommin luettuna Liimapuukäsikirjasta.
JockeHX: Ajattelin rakentaa autotallin isoleca-lohkoista, jossa toinen puoli on rapattu ulkopuolelta ja toisella puolella on puupanelointi arkkitehtuurin/muotoilun vuoksi. Jos asennetaan puupanelointi isolecan päälle, riittäisikö seinän slammaus sen sijaan, että se rapattaisiin? Rakennesuunnitelmat sanovat: Vaakasuora paneli 28 ilmarako sockelputs 290 finja isoblock Spontaanisti tuntuu, että
BirgitS: 4. Voit käyttää porraskompassia/porrasmittaria tyyppiä https://www.lundbergs.com/sv-se/produkter/trappmiljo/trapprenovering-i-massivt-tra/tillbehor/trappstegsmatare-80809-at-shop1
Bakken: Kiitos tyhjentävästä vastauksesta! Ut of outeliaisuus, mikä tekee cellulosasta sopimattoman?
Anders243: [citat] Kiitos huomiosta, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Laskelmani tarkoitus oli arvioida ratkaisun järkevyyttä, ja muistikuvani viimeisimmistä laskelmistani (kauan sitten) oli, että suorakulmainen VKR 80x40x5 pitäisi kestää enemmän kuin riittävästi. Nyt kun tiedän, että ainakin tämä ratkaisu voi toimia tilan suhteen, minun täytyy laskea tarkemmin kaikkien taiteen
Martin Berggren: 54mm kattolista kaksiradalle https://www.skanskabyggvaror.se/forvaring/skjutdorrar_till_forvaring/vit/gra-53905
johan_p: [citat] Täydellistä, juuri etsin tätä! Kiitos siitä! :)
Ciki: Hei. Tarvitsisin apuanne autotallin kanssa, jonka aion pian rakentaa. Kysymykseni on, mikä on oikeastaan parempi, muuraus vai rakentaminen puutavarasta. Sen pitäisi olla autotalli, joka on 4m x 6,25m. Haluan hyödyntää mahdollisimman paljon lattiaa, jotta saan enemmän tilaa autotallin sisälle. Jos rakennan Lecalla, onko 15 cm leveys vähintään vai olenko väärässä? Jos rakennan
LillaMarie: Vanha ketju, mutta kokeilen silti. Löysittekö syyn huonolle hajulle ulkoseinien luona?
justusandersson: Huvittelin hieman ja laskin tätä. Tammella on 20 % korkeampi jäykkyys (elastisuusmoduuli) kuin männyn ja kuusen puilla. Jos sinulla on 28 mm paksu massiivinen tammiporras, jonka mitat ovat 60x100 cm ja joka on kiinnitetty vain reunoistaan, niin 100 kg painava henkilö aiheuttaa 1,4 mm taipuman, mikä minusta on ihan hyväksyttävää. Liimatut puulevyt ovat todennäköisesti vielä
Fulkemisten: IKEA on siirtynyt omaan standardiin, jossa on 100 ja 75 cm leveät rungot vaatekaapeille. Heillä on myös oma reikäkuvio keittiön runkoihin, joten on hankalaa ostaa sisustusta muualta. Useimmat muut keittiövalmistajat tarjoavat yleensä oikeita vaatekaappeja, joiden leveys on 60 cm, ja lisävalintoja tarpeen mukaan. Tiedän, että HTH:lla on. Hinta on kuitenkin usein sen mukainen.
Långbro Fridhem: [citat] Kyllä, sen pitäisi olla vakaa.
xLnT: En ehkä täysin ymmärtänyt ongelmaa, mutta se ei kuulosta vaikeammalta kuin saada sääntö vaakasuoraan ja laittaa passbitar kiinnityspisteisiin.
Lenza: Pidän todellakin siitä, että tässä asiassa ei ole paljoa kiisteltävää. Kuluttajalla on tosiasiassa vastuu tarkistaa tietyt perustavat asiat itse. Muutamia nopeita faktoja: 1) On normaalia, että puu homehtuu, (myös painekyllästetty). 2) Jos on varjoisaa, kasvun riski kasvaa huomattavasti. 3) Ympäröivien puiden, kuten, likaantuminen lisää riskiä. 4) Ilmasto on muuttunut, joten nyt
muraren2: Gipsum (kipsiseos) on se, jota minä suosittelen.
bjorn-k: Hei, olen laajentamassa nykyistä taloani noin 6x6 metriä. Ajatuksena on tehdä ratkaisu harjapalkilla ja kattopalkilla. Olen käyttänyt laskentamallia, joka löytyy seuraavalta sivulta: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/ Kysymys on, voinko käyttää tämän laskennan tulostetta pohjana kunnalle? / Björn
tobbbias: Olen tällä hetkellä asentamassa metallikiskoja kellarin seiniini. Olen oppinut, että ne kutsutaan sekundäärikiskoiksi. Se on yksinkertaista nyt, kun olet jo vetänyt myös sähköt. Mahdollisesti sinun täytyy hankkia jokin korotusrengas laitteille ja kytkentärasioille. Sekundäärikiskoja on eri korkuisia. Ne, joihin linkitän alla, ovat 25 mm. esimerkki:
mexitegel: Meisselöi pois klinkkerit ja kaada ohut kerros esimerkiksi weberin pintabetonia. Toimii jopa 10 mm:iin asti.
aweste00: [citat] Olen samaa mieltä, ei tunnu siltä, että se olisi mitään asbestia. Halusin vain olla varma ja olen myös vähän utelias!
carlbeck: [citat] Parvekkeen oven vieressä on noin 95x95 säännön, mutta sen jälkeen en ole löytänyt muita sääntöjä ennen kuin noin 5 metrin päässä, ikkunan kohdalla näkyvä on valitettavasti vain ohuempi lauta kolmeksan levyn jatkamiseksi. Pystysuoraan oleva 2x5 sääntö, yhdessä raakapontin ja ulkopaneelin kanssa, kantavana ulkoseinänä? Jos näin on, uskon sen olevan tilanne, ja minun