Hei!

Olen miettimässä erilaisia pylväiden muotoiluja, jotka kannattelevat HEA-palkkia. Tilanpuutteen vuoksi haluan mieluummin asettaa teräspalkin seinään (joka on noin 8 cm paksu).

Olen kuitenkin juuttunut pystyessäni laskemaan kantokykyä VKR 80x40x5 pylväässä, joka on 2,3 m pitkä ja kiinnitetty molemmista päistä.

Vaakasuoran HEA-palkin kuorma koostuu 2 kappaleen kattotuolin tukivoimasta, jotka päättyvät noin 1/3 katon kaltevuudesta, ts. vain 1/3 katon kaltevuudesta kuormittaa rakennetta karkeasti arvioiden. Lumivyöhyke 2.5 ja katon pinta-alan + oman painon karkean yliarvioinnin perusteella saan kuormaksi noin 20 kN per kattotuoli. Pylväiden tulee siten kantaa 20kN/kpl ilman, että ne katkeavat.

Palkkikokotiedot antavat jäykkyyssäteeksi 27,4 mm sekä 15,5 mm VKR 80x40x5 (vaikuttaako se järkevältä?)
Tämä antaisi solakkuusluvuksi 89, jos lasketaan kiinteään kiinnitetystä palkista (2300*0.6/15.5).

Kelpaisiko tämä? Vai olenko laskenut täysin väärin? Ja mitä muuta pitäisi tarkistaa?

Ole kiltti, auta sellaista, joka on hukannut pdf-tiedostonsa kaavoista ja jolla on huono hakukoneonni löytääkseni kaavakokoelman uudelleen.

Löydät rakennustaulukot osoitteesta www.tibnor.se. VKR pylväänä löytyy sivulta 80.

• Tykkään
Anders243
  • Laddar…
Kiitos! Ne olivat ne taulukot, joita (toivottomasti) etsin.

Sivulta 76 (vuoden 2018 painos) mielestäni näen, että kun knäcklängd on 2.1m, VKR 80x40x5 kestää 105kN ilman tukea heikossa suunnassa.

VKR-pelare tabell med bärförmåga i knäcklängd för olika profiler. Kolumn markerad för knäcklängd 2.1 m och VKR 80x40x5 visar 105 kN utan stöd vektorriktning.

Sen täytyy riittää kantamaan vastaavuus 5 m2 katosta, jonka kattokulma on 34 astetta lumivyöhykkeellä 2.5.

Kuorma katosta: = [egenvikt tak (betjongilaatat) = 0.6kN/m2 + 2.5 kN/m2 lumikuorma] * 10 m2 (yliarvioitu) = 31 kN jaettuna 2:lle pilarille.

Sinun ei tarvitse keksiä omia turvallisuuskertoimia kuormille. Etsi kuormayhdistelmä STR 6.10b, niin saat varmuusmarginaalin normien mukaisesti, jos seuraat sitä.

Pitäisikö kaksi kattotuolia voida korvata yhdellä puupalkeella?

• Tykkään
Anders243
  • Laddar…
W witten sanoi:
Sinun ei tarvitse/ei pitäisi keksiä omia varmuuskertoimia kuormille. Etsi kuormayhdistelmä STR 6.10b, niin saat varmuusmarginaalin normin mukaisesti, jos seuraat sitä.

Kaksi kattotuolia pitäisi pystyä vaihtamaan puupalkilla?
Kiitos huomiosta, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Laskelmani tarkoitus oli arvioida ratkaisun järkevyyttä, ja muistikuvani viimeisimmistä laskelmistani (kauan sitten) oli, että suorakulmainen VKR 80x40x5 pitäisi kestää enemmän kuin riittävästi.

Nyt kun tiedän, että ainakin tämä ratkaisu voi toimia tilan suhteen, minun täytyy laskea tarkemmin kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti.

• Tykkään
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.