Alkaa pian olla aika eristää välipohja vanhassa maalaistalossani, jota olemme kunnostaneet rakennussuojelua ajatellen.

Meillä on lattialämmitys molemmissa kerroksissa, joten oletan, että kyse on ensisijaisesti äänieristyksestä (huomauta mielellään, jos eristyksellä voi olla jokin muu tarkoitus niin kauan kuin molemmat kerrokset ovat käytössä).

Meillä on hieman ylijäämää talon lisäeristyksestä, jota toivoin voivani käyttää, joten mitä näistä materiaaleista luulette voivan käyttää kohtuullisen tuloksin?

- Selluloosaeristys (iCell)
- Vaahtolasimurska (Foamit 20)
- Pellavaeristys (Isolina)

Eristeen paksuus voi olla 150-200 mm. Onko jotain erityistä, mitä pitäisi ottaa huomioon kylpyhuoneen yläpuolella olevan eristyksen suhteen? Minun on luultavasti pakko ostaa lisää eristystä, mihin minun pitäisi sitten panostaa?

Äänieristykseen tarvitaan massaa, ja sahanpuru on siinä hyvä.

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Olet aivan oikeassa siinä, että eristys vain vaimentaa ääntä eikä täytä mitään lämpöeristystehtävää. Sitä vastoin äänieristys on sitäkin tärkeämpää.

"Tyhjä" kerroksien välinen rakenteellinen tila toimii kuin rumpu. Kun sen päällä kävelee, siitä tulee kuin rummun lyömistä. Askeleet saavat puun värähtelemään ja niiden ansiosta syntyy kaikukoppa, joka voimistaa ääntä.

Siksi sinulla on itse asiassa kaksi haastetta:

1. Saada puu lakkaamaan värisemästä
2. Vaimennuttaa ääntä kaikukopassa.

Nyt sattuu olemaan niin, että puu värähtelee erittäin hyvin, kysy keneltä tahansa soitinrakentajalta, joten vaatii jonkin verran saada se lakkaamaan siitä. Jos voisit esimerkiksi käyttää hiekkaa, se olisi todella hyvä, mutta se on tietenkin liian raskasta ja imee kosteutta. Betoni on ihan ok, mutta voi levittää runkoääniä, jotta otetaan toinen äärimmäinen esimerkki.

Mutta realistisempi vaihtoehto on hyväksyä tilanne puun osalta ja sen sijaan vaimentaa ääntä resonanssikopassa. Tavallista kivivillaa tai lasivillaa käytetään yleensä hyvällä menestyksellä, joten pellavaeristys on täysin ok.

Skumglaskrossista minulla ei ole kokemusta, mutta se vaikuttaa olevan paras vaihtoehto näistä kolmesta. Selluloosasta kehottaisin suoraan luopumaan.

• Tykkään
Bakken
  • Laddar…
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta!

Ut of outeliaisuus, mikä tekee cellulosasta sopimattoman?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.