8 084 lukukertaa ·
35 vastausta
8k lukukertaa
35 vastausta
Kuormitus reunaelementissä
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Jos emme ole ymmärtäneet toisiamme väärin, niin tuleva luonnokseni toimii. Vain rakennusmestarin tehtäväksi jää vahvistaa peruspalkit
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Bosse mukana joukkueessa ei kukaan menetä otettaan...
Ilman että tarkoitan tätä kritiikkinä TS:ää kohtaan (taloa tilaavan ei tarvitse olla asiantuntija), mielestäni voi silti tehdä joitakin yleistä kiinnostusta koskevia johtopäätöksiä. Kuten olen käsittänyt talon muotoilun, kaikki suuremmat kuormat (mukaan lukien välitaso ja katto) tulevat pitkäsivujen reunapalkkeihin. Sallittu maapaine, joka on vain 70 kPa, kertoo, että pohjaolosuhteet ovat hankalat. Siksi mielestäni talon muotoilun ja maan yhdistelmä on sopimaton, josta TS:ää olisi pitänyt tiedottaa.
Ottaen huomioon talon muotoilun, mielestäni olohuoneen kulmalaajennus on epäonnistunut. Minusta on myös kyseenalaista käyttää betonipilareita ja betonipalkkia julkisivussa tänään.
Ilman että tarkoitan tätä kritiikkinä TS:ää kohtaan (taloa tilaavan ei tarvitse olla asiantuntija), mielestäni voi silti tehdä joitakin yleistä kiinnostusta koskevia johtopäätöksiä. Kuten olen käsittänyt talon muotoilun, kaikki suuremmat kuormat (mukaan lukien välitaso ja katto) tulevat pitkäsivujen reunapalkkeihin. Sallittu maapaine, joka on vain 70 kPa, kertoo, että pohjaolosuhteet ovat hankalat. Siksi mielestäni talon muotoilun ja maan yhdistelmä on sopimaton, josta TS:ää olisi pitänyt tiedottaa.
Ottaen huomioon talon muotoilun, mielestäni olohuoneen kulmalaajennus on epäonnistunut. Minusta on myös kyseenalaista käyttää betonipilareita ja betonipalkkia julkisivussa tänään.
Hei
Minulla on jaettu urakka ja olen todella jakanut kaikki työn osat.
Istun ja pohdin, pitäisikö minun vaihtaa K perustukselle, koska hän on hieman itsepäinen. Hänen antamansa ratkaisu maksaa minulle paljon.
Olen esittänyt Bossen ratkaisun ja hän sanoo, että se ei riitä. Voin hyväksyä, että suurilla kuormilla (8 tonnia)(esim. pilareilla) täytyy olla jäykistys tai erillinen laatta laatan alla ja sitten voi vahvistaa niin, että kuorma kohdistuu suuremmalle alueelle.
Eniten ärsyttää se, etten itse voi kehittää ratkaisua, joka osoittaa hänelle, että se on mahdollista ja voiko todella olla totta mitä hän sanoo. Siksi minulla on kysymyksiä, joihin joku ehkä voi vastata, jotta voisin osoittaa sen suunnittelijalleni.
100 kPa tontillani aiheuttaa painumisen 1.6
8 tonnia vaatii erillisen laatan laattani alle
1.8 tonnia per m ei kestä tavallinen L-elementti sangoilla ja reunavahvistuksella?
Voisin harkita Jacksonin Balkelementin käyttöä, jos siitä olisi apua.
Onko ketään, joka voisi käyttää aikaa ja antaa kunnollisen laskelman. Maksa todella mielelläni, sillä tulen hulluksi täällä!
Vaikea nukkua tämän vuoksi.
Minulla on jaettu urakka ja olen todella jakanut kaikki työn osat.
Istun ja pohdin, pitäisikö minun vaihtaa K perustukselle, koska hän on hieman itsepäinen. Hänen antamansa ratkaisu maksaa minulle paljon.
Olen esittänyt Bossen ratkaisun ja hän sanoo, että se ei riitä. Voin hyväksyä, että suurilla kuormilla (8 tonnia)(esim. pilareilla) täytyy olla jäykistys tai erillinen laatta laatan alla ja sitten voi vahvistaa niin, että kuorma kohdistuu suuremmalle alueelle.
Eniten ärsyttää se, etten itse voi kehittää ratkaisua, joka osoittaa hänelle, että se on mahdollista ja voiko todella olla totta mitä hän sanoo. Siksi minulla on kysymyksiä, joihin joku ehkä voi vastata, jotta voisin osoittaa sen suunnittelijalleni.
100 kPa tontillani aiheuttaa painumisen 1.6
8 tonnia vaatii erillisen laatan laattani alle
1.8 tonnia per m ei kestä tavallinen L-elementti sangoilla ja reunavahvistuksella?
Voisin harkita Jacksonin Balkelementin käyttöä, jos siitä olisi apua.
Onko ketään, joka voisi käyttää aikaa ja antaa kunnollisen laskelman. Maksa todella mielelläni, sillä tulen hulluksi täällä!
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Suosittelen, ettet vaihda K tässä vaiheessa. Suunnittelijasi on perehtynyt projektiin ja toivottavasti hänellä on hyvä kokonaiskuva. Jos aiot vaihtaa suunnittelijaa, vaadi täydellinen kuormitusselvitys nykyiseltä K:lta.M MackanM sanoi:Hei
Minulla on jaettu urakka ja olen todella jakanut kaikki osat työssä.
Istun ja mietin, pitäisikö minun vaihtaa K perustukselle, koska hän on hieman itsepäinen. Hänen tarjoamansa ratkaisu maksaa minulle paljon.
Bossen ratkaisu olen tuonut esille ja hän sanoo, että se ei riitä. Voin hyväksyä, että suurissa kuormissa (8 tonnia)(esim. pylvään kohdalla) tarvitaan jäykistystä tai erillinen laatta laatan alle, jolloin voidaan vahvistaa niin, että kuorma jakautuu suuremmalle alueelle.
Mikä minua eniten ärsyttää, on se, että en voi kehittää omaa ratkaisua, joka osoittaa hänelle, että se onnistuu ja voiko se todella pitää paikkansa, mitä hän sanoo. Siksi minulla on kysymyksiä, joihin joku ehkä voi vastata, jotta voin näyttää ne suunnittelijalleni.
100 kPa tontillani aiheuttaa 1,6 asettuman
8 tonnia vaatii erillisen laatan laatan alle
1,8 tonnia per M ei kestä tavallinen L-elementti hakasilla ja reunavahvistuksella?
Voisin kuvitella käyttäväni Jacksonin Balkelement tai jotain, jos siitä olisi apua.
Onko joku, joka voisi ottaa aikaa ja tehdä kunnollisen laskelman. Maksan enemmän kuin mielelläni, koska tulen täällä hulluksi!
Suunnittelija ei ole väärässä, että siitä tulee "monimutkaisia" (kalliita) ratkaisuja verrattuna "tavalliseen" talon perustukseen. Kun on suuria jännevälejä ja vähän pystysuunnassa kantavia elementtejä, kuormat keskittyvät ja ovat suuria verrattuna "tavalliseen" taloon. Tämä yhdessä heikomman maan kanssa tekee perustuksesta usein laajemman.
Suunnittelijan ongelma on, että kuormat sijoittuvat laatan reunoille. Kun käytetään L-elementtiä, kiertopalkki kuormittuu eksentrisesi ja maan jännitys kasvaa paikallisesti enemmän kuin jos kuorma olisi keskitetysti kiertopalkilla. Tämä momentti voidaan käsitellä laatassa, mutta se vaatii hieman paksumman laatan kuin normaalisti.
Voi myös valaa laatan kiertopalkin alle, johon sitten L-elementti asennetaan. Myös eristyksen laatu täytyy olla korkeampi kuin normaalisti.

Lisäksi voi myös paaluttaa. Kuitenkin vaaditaan paksumpi laatta, mutta voidaan käyttää normaaleja L-elementtejä.
Kaikki toimenpiteet lisäävät kustannuksia, joten niitä on vaikea välttää.
Keskustelimme myös yksityisesti ja Albinan käytön suunnittelijan ehdotuksesta mielestäni ei ole hyvä ratkaisu.
Karkea esimerkki: Laattta~2,5kPa, Kiertopalkki~60kPa. (60-2,5)/100*16mm=9,2mm asettumaero laatan ja palkin välillä. Tulee halkeamaan hyvin. Olisin tehnyt homogeenisen ratkaisun raudoitetusta betonista niin, että kiertopalkki ja laatta ovat yhdessä. Haluamme, että kaikki pysyy yhdessä, jotta kuormat voidaan jakaa paremmin ja saada tasaisempi asettumakuva.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yksi "yksinkertainen" ratkaisu voisi olla käyttää pohjakerroksen pitkittäisiä sisäseiniä kantavina sydänseinina, joihin tehtäisiin sopiva vahvistus niiden alla olevaan laattaan, mutta onko se ehkä liian radikaalia? HusCompagnietin verkkosivusto ei valitettavasti tarjoa paljon apua tässä suhteessa. Paalutus täytyy varmasti olla kiinnostava asia näin huonoissa perustamisolosuhteissa.
Klikkaa tästä vastataksesi