J justusandersson sanoi:
Jos saat 45x195 plus 45x170 ja ruuviliimaat nämä, se riittää.
Nyt tuntuu vähän turvallisemmalta...
Kiitos paljon avusta! :)
Sitten ei pitäisi olla ongelmia klinkkerin kanssa, vai pitäisikö pelata varman päälle matolla...?

Kuormituksen kannalta klinkkerit sopivat hyvin. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan suosittele käyttämään keraamisia materiaaleja, jotka vaativat vesieristettä taustapuolelle, puurakenteissa. Klinkkerit kestävät 1000 vuotta ja vesieristeet 20 vuotta. Puu liikkuu paljon.

• Tykkään
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Sama käytäntö kuin yleishyödyllisillä yhteisöillä kaupungissani. Ei klinkkeriä puukannattimille.

Mutta on olemassa valtavan paljon taloja, joissa on klinkkeriä puupalkistolla, ja se toimii useimmissa tapauksissa. Ja niissä tapauksissa, joissa vedeneristys alkaa vuotaa, se ei useimmiten johdu puukonstruktion liikkeistä (kun se on tehty oikein).

J justusandersson sanoi:
Kuorman kannalta klinkkeri on hyvä valinta. Itse en kuitenkaan pidä siitä, että käytetään keraamisia materiaaleja, jotka vaativat takapuoleltaan vesieristeen puukonstruktion päällä. Klinkkerit kestävät 1000 vuotta ja vesieristeet 20 vuotta. Puussa on paljon liikettä.
Joo, laattojen ja klinkkereiden kanssa on aina riski, että saumat halkeavat ja pahimmassa tapauksessa irtoavat.
Vesieristeestä en ole niin huolissani, koska aion käyttää TarkoDry:ta, joka on "muovimatto" tarkoitettu vesieristeeksi laattojen/klinkkereiden alle. Se mahdollistaa jopa laattojen vaihtamisen ilman vesieristeen vahingoittamista. Mutta tarkoitatko, että se kestää vain 20 vuotta?

• Tykkään
joro123
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Mutta on olemassa valtavan paljon taloja, joissa on klinkkeriä puupalkkirakenteissa, ja se toimii useimmissa tapauksissa. Ja niissä tapauksissa, joissa vedeneriste alkaa vuotaa, se ei useimmiten johdu puukonstruktion liikkeistä (kun se on oikein tehty).
Niin se on varmasti. Ja jos käytät kuituvahvistettua tasoitetta, riski pitäisi olla pieni...

Lattioiden vedeneristyskerros pitää yleensä hyvin. Erityisesti siirtymät lattian ja seinän välillä ovat herkkiä. Minulle se on pääasiassa rakennusfilosofinen kysymys. Ei pitäisi yhdistää materiaaleja, joilla on niin erilainen käyttöikä. Ennen muovimattojen tuloa keraamisten laattojen kanssa käytetty kalvoeristys oli ainoa tapa saada tiivis lattia.

J justusandersson sanoi:
Lattioiden vedeneristyskerrokset pitävät yleensä. Juuri lattian ja seinän väliset liitokset ovat herkkiä. Minulle se on lähinnä rakennusfilosofinen kysymys. Ei pitäisi yhdistää materiaaleja, joiden elinikä on niin erilainen. Ennen muovimattojen esiinmarssia oli ainoastaan membraanieristys ja klinkkerit ainoa tapa saada tiivis lattia.
Joo, mutta mitä eroa on minun tapauksessani, kun ajattelen käyttää TarkoDry vedeneristysmattoa? Eikö sillä ole samat ominaisuudet kuin märkätilamatolla? Ainoa ero on, että se on tarkoitettu laatoille/klinkkereille. Sittenhän käytetään elastista saumausainetta lattian/seinän välissä.
Pidätkö sitten myös siitä, että klinkkerit/kaakelit eivät sovi edes alakertaan?

• Tykkään
Henrik311
  • Laddar…
Koska kysyit, vastasin. Sinun ei tarvitse kiinnittää siihen erityistä huomiota. Kun on ollut rakennusalalla niin pitkään kuin minä, kehittää muutamia lempiaiheita. Se on yhdistelmä laatta/klinkkeri ja vedeneristys, jonka mielestäni on huono kestävyys puurakenteissa samalla kun se liittyy suuriin kustannuksiin. Klinkkeri on muuten hyvä materiaali esimerkiksi sisäänkäynneille. Se lattiaratkaisu, jonka mainitset, uskon olevan aivan erinomainen. Parhaiten kuitenkin laatta ja klinkkeri tulisi kiinnittää kiviainesta vasten, silloin se kestää miten kauan tahansa.

Oletko harkinnut kortelan ja eps:in valua välipohjaan? Sen pitäisi jäykistää, vähentää liikkeitä ja lisätä kantavuutta. Vai olenko aivan hakoteillä?
(On samat pohdinnat noin cc80 välipohjan kanssa 5*5tuumaa)

J justusandersson sanoi:
Koska kysyit, vastasin. Sinun ei tarvitse kiinnittää siihen erityistä huomiota. Kun on ollut rakentamisessa mukana niin kauan kuin minä olen ollut, kehittää tietynlaisia päähänpinttymiä. Mielestäni yhdistelmä kaakeli/laatot ja vedeneristys on huonosti kestävä puukonstruktioneissa samalla kun siihen liittyy korkeat kustannukset. Laatat ovat muuten hyvä materiaali esimerkiksi eteisiin. Se lattiaratkaisu, jonka mainitset, on mielestäni erinomainen. Mieluiten kaakelin ja laatat pitäisi kuitenkin olla kivimateriaalilla, silloin ne kestävät ikuisesti.
Ymmärrän, miten ajattelet. Olen tällä hetkellä niin keskittynyt omaan tapaukseeni, etten ajattele rakenteita yleensä. Siksi en näe vedeneristystäni eroavan muovimatosta. Mutta en ole vielä päättänyt. Laatat tuntuvat vankemmilta. Muovimatto on aina näkyvissä, joten mahdolliset vauriot voi havaita ajoissa.
Mitä tulee ratkaisuun poikittaispalkilla, keskustelin tänään talotoimittajan asiantuntijan kanssa. (Heidän ratkaisunsa on, että kylpyhuonetta rakennettaessa pitäisi kiinnittää cc30, mikä ei käytännössä onnistu eri syistä. Hän oli itse samaa mieltä.)
Hän piti ratkaisuaan nerokkaana. Sanon meidän, koska minulla oli idea, jota sinä ja minä sitten kehitimme yhdessä. Hän puhui jopa sen ratkaisun sisällyttämisestä talotoimituksen yhteydessä saatuun kuvaukseen siitä, miten yläkertaa saatetaan valmiiksi. Se on niin yksinkertainen ja edullinen ratkaisu, joka vähentää jänneväliä niin paljon.

• Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
G guggen sanoi:
Oletko harkinnut testaavasi ja valavasi eps:ää palkistoon? Sen pitäisi kai jäykistää, vähentää liikettä ja lisätä kantokykyä. Vai olenko hakoteillä? (Samat pohdinnat noin cc80 palkistolla, 5*5 tuumaa)
G guggen sanoi:
Oletko harkinnut testaavasi ja valavasi eps:ää palkistoon? Sen pitäisi kai jäykistää, vähentää liikettä ja lisätä kantokykyä. Vai olenko hakoteillä? (Samat pohdinnat noin cc80 palkistolla, 5*5 tuumaa)
Ei. Nyt kun olen saanut jännevälin niin paljon alas ja aion raudoittaa sekä valaa itsetasoittuvan valu tasoitteella kuituvahvistettuna, ei tunnu ajankohtaiselta. Sitten täytynee tehdä hyvä sokeapohja ja muovittaa kaikki huolellisesti, jotta kosteus ei pääse rakenteisiin, muistelisin. Ehkä ratkaisu sinun tapauksessasi, mutta ei minun. Onko sinulla myös vaikeuksia lisätä tuki- ja lisäpuita?

L Långbro Fridhem sanoi:
Ei. Nyt kun olen saanut jännevälin alas niin paljon ja aion raudoittaa sekä tasoittaa kuituvahvistetulla tasoitteella, se ei tunnu ajankohtaiselta. Sitten sinun täytyy varmasti saada hyvä alapohja ja muovittaa kaikki huolellisesti estääksesi kosteuden rakenteessa, muistan. Ehkä ratkaisu sinun tapauksessasi, mutta ei minun. Onko sinullakin vaikeuksia täydentää palkeilla?
Kyllä.
Minulla on kuitenkin alapohjana 1-tuumaisia ponttilautoja.

G guggen sanoi:
Joo.
Minulla on kuitenkin suoraan alla 1-tuumaisia ponttilautoja.
Kyllä, sen pitäisi olla vakaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.