9 053 lukukertaa ·
12 vastausta
9k lukukertaa
12 vastausta
Haju ulkoseinissä
Meillä on vuonna 72 rakennettu kellaritalo, joka haisi muuton aikaan (päällystetyt betoniharkkoseinät sisääntulokerroksessa). Nyt olemme laittaneet sisääntulokerroksen kuntoon, niin että kaikki riskiaineet on poistettu ja siellä tuoksuu hyvältä (rapatut ja maalatut seinät). Olemme kuitenkin huomanneet, että yläkerta ja vaatteet haisevat yhä, mutta eri tavalla. Aluksi ajattelimme, että kaikki tekstiilit ja huonekalut olivat säilyttäneet hajun. Mutta sisääntulokerroksen ja yläkerran välinen ero kasvaa, mitä enemmän aikaa kuluu. Lisäksi haju on pahin ulkoseinien luona, mikä aiemmin "selitettiin" sillä, ettei seinät olleet tiiviit ja haju sisääntulokerroksesta nousi sieltä. Se ei kuitenkaan enää pidä paikkaansa. Huomaamme hajun 3/4 ulkoseinästä, mutta lähinnä siksi, että oleskelemme näiden kolmen vieressä.
Aluksi epäilin alajuoksuja (katso keskustelu) mutta se keskittyi enimmäkseen tilanteisiin, joissa ne voisivat ottaa kosteutta. Uskon silti, että perusmuurilla olevat alajuoksut on kyllästetty Cuprinolilla. Mutta ei ole järkevää, että kosteus nousisi niin korkealle, ottaen huomioon salaojitus ja maaperäolosuhteet.
Etsiessäni olen löytänyt tietoa, että myös vanha tuulensuojapaperi voi haista. Internetin mukaan se haisee makealta ja ummehtuneelta. Tämä on melko hyvä kuvaus, koska haju on erilainen ja lievempi verrattuna sisääntulokerroksen hajuun (joka haisi laholta puulta ja sai silmät vuotamaan).
Tietääkö joku tästä tai onko kokemuksia?
Tarvitseeko tuulensuojapaperin olla myös ollut märkä alkaakseen haista? Vai riittääkö, että se on vanha? Olen epäileväinen, että vesi olisi päässyt kaikkiin seiniin? Lisäksi haju on voimakkaampi, kun aurinko on paistanut seiniin, eli nyt kesällä haisee enemmän.
Aluksi epäilin alajuoksuja (katso keskustelu) mutta se keskittyi enimmäkseen tilanteisiin, joissa ne voisivat ottaa kosteutta. Uskon silti, että perusmuurilla olevat alajuoksut on kyllästetty Cuprinolilla. Mutta ei ole järkevää, että kosteus nousisi niin korkealle, ottaen huomioon salaojitus ja maaperäolosuhteet.
Etsiessäni olen löytänyt tietoa, että myös vanha tuulensuojapaperi voi haista. Internetin mukaan se haisee makealta ja ummehtuneelta. Tämä on melko hyvä kuvaus, koska haju on erilainen ja lievempi verrattuna sisääntulokerroksen hajuun (joka haisi laholta puulta ja sai silmät vuotamaan).
Tietääkö joku tästä tai onko kokemuksia?
Tarvitseeko tuulensuojapaperin olla myös ollut märkä alkaakseen haista? Vai riittääkö, että se on vanha? Olen epäileväinen, että vesi olisi päässyt kaikkiin seiniin? Lisäksi haju on voimakkaampi, kun aurinko on paistanut seiniin, eli nyt kesällä haisee enemmän.
Tätä aion seurata mielenkiinnolla. Minulla on yläkerran WC, joka haisee todella pahalle. Mietin, voivatko vanhat muovimateriaalit matoissa ja tapeteissa haista pahalle? Onko sinulla ehkä vanha muovimatto? Vinkkisi tuulensuojalevystä oli mielenkiintoinen. Ehkä pitäisi irrottaa yksi ulkoverhouslauta ja haistaa vähän.
Meillä on rinnetalo, rakennettu vuonna 69, joka haisi muuttaessamme sisään. Suurin osa hajusta katosi, kun purimme ulkopaneelit ja masoniitin julkisivun vaihtoa varten. Kontista, johon materiaali laitettiin purkamisen jälkeen, haisi kauhealta. Nyt tilanne on OK. Se voi haista hieman, jos laittaa nenän lattian lähelle pohjakerroksessa, mutta emme ole vielä täysin valmiit purkamaan vanhaa lattiaa.
Revitteko seinät läpi asti? Missä kohtaa masoniitti oli seinässänne? Oliko teillä tuulensuojapaperia?MalinW sanoi:Meillä on vuonna 69 rakennettu rinnetalo, joka haisi muuttaessamme sisään. Suurin osa hajusta katosi, kun purimme ulkoverhouksen ja masoniitin julkisivumuutosta varten. Kontissa, jossa purkumateriaali oli, haisi kamalasti. Nyt se on ok. Voi haista jotain, jos laittaa nenän pohjakerroksen lattiaan, mutta emme ole vielä täysin purkaneet vanhaa lattiaa.
Kuulostaa muuten lupaavalta, julkisivumuutos on meillä tekemättömien listalla.
Viimeksi muokattu:
Olen melkein sulkenut pois pintamateriaalit, vaikka olen kuullut, että muovimatot voivat haista ja meillä on muovimatot koko yläkerrassa. Ajattelen kuitenkin, että sen pitäisi olla enemmän kemiallinen haju, siis voimakas ja pistävä. Meidän on ummehtunut. Mutta haju on keskittynyt ulkoseiniin. Meillä on ulkoseinän vieressä kaappi, jossa haisee (vaatteet haisee) eikä siellä ole muovimattoja. Yhdellä seinällä meillä on mäntypaneeli, joka oli aiemmin lakattu ja nyt maalattu uudelleen, ja se haisee myös (ajattelin aluksi, että talon muun osan peittänyt huokoinen levy oli ongelma). Olen aika varma, että ongelma on ulkoseinissä.dymlingen sanoi:Tätä seuraan mielenkiinnolla. Minulla on yläkerran wc, joka haisee todella pahalle. Mietin, voivatko vanhat muovimateriaalit matoissa ja tapeteissa haista pahalle? Onko sinulla ehkä vanha muovimatto? Vinkkisi tuulensuojapaperista oli mielenkiintoinen. Ehkä pitäisi irrottaa yksi julkisivulauta ja haistaa vähän.
Ei, me säilytimme rungon ja eristyksen. Kovalevy oli kiinni suoraan palkeissa ja sen jälkeen paneeli ilman ilmarakoa. Ei ollut mitään tuulensuojapaperia, kovalevy täytti varmaan sen funktion. Purkamisen jälkeen lisäsimme noin 25 cm eristystä ja uuden paneelin.
Nyt menen vähän OT täällä, mutta jos lisäsitte 25 cm eristettä nykyisen päälle. Miten ratkaisisitte sen perustuksessa maan yläpuolella, joka luullakseni teillä on, kun teillä on rinteessä oleva talo?MalinW sanoi:
Uusi säännöstö kiinnitettiin perusmuuriin pitkillä erikoistilatuilla kulmaraudoilla. Maan alla olimme uudelleen viemäröineet ja lisänneet 20 cm isodränia. Maan päällä, isodränin ja uuden julkisivun välissä, asensimme useita kerroksia solumuovia, jotta saimme hyvän eristyksen myös sinne. Solumuovin päälle asensimme betonilevyjä, nyt se näyttää tavalliselta perustukselta. Talo sai täysin erilaisen ulkonäön tämän jälkeen 
Eristyksen ja useiden muiden toimenpiteiden ansiosta olemme laskeneet sähkönkulutusta 21000 kWh/vuosi 7000 kWh/vuosi.
Eristyksen ja useiden muiden toimenpiteiden ansiosta olemme laskeneet sähkönkulutusta 21000 kWh/vuosi 7000 kWh/vuosi.
Kiitos!MalinW sanoi:Uusi sääntö kiinnitettiin perusmuuriin pitkillä erikoistilatuilla kulmaraudoilla. Maan alla olimme uudelleendrenoimassa ja laitoimme 20 cm isodrän. Maanpinnan yläpuolella, isodränin ja uuden julkisivun välissä, asensimme solumuovia useaan kerrokseen, jotta eristys olisi hyvä myös siellä. Solumuovin päälle asensimme betonilevyjä, nyt se näyttää tavalliselta perustukselta. Talosta tuli täysin erinäköinen tämän jälkeen
Eristys ja lukuisat muut toimenpiteet ovat tehneet sen, että olemme laskeneet sähkönkulutusta 21000 kWh/vuosi 7000 kWh/vuosi.
Meillä on 10 cm isodrän maan alla ja ajattelimme laittaa 12,5 julkisivuun, joten se tekee yhteensä 22 seinissä maanpinnan yläpuolella.
Viimeksi muokattu:
Oletteko varmoja, että se on seinät eikä lattia?
72-luvun taloissa on yleensä maanvarainen laattaperustus... Tarvitaan niin vähän aiheuttamaan hajua koko taloon.
Ostimme hieman yli vuosi sitten talon, jossa oli todettu home (hajun vuoksi). Kun purimme lattiat laittaaksemme Nivell (mekaanisesti tuuletettu) lattian, löysimme noin 20x30 cm homepisteen lattialevystä. Se oli kaikki mitä löytyi, loppu oli kuivaa ja hienoa...
Ystävällisin terveisin,
Anders
72-luvun taloissa on yleensä maanvarainen laattaperustus... Tarvitaan niin vähän aiheuttamaan hajua koko taloon.
Ostimme hieman yli vuosi sitten talon, jossa oli todettu home (hajun vuoksi). Kun purimme lattiat laittaaksemme Nivell (mekaanisesti tuuletettu) lattian, löysimme noin 20x30 cm homepisteen lattialevystä. Se oli kaikki mitä löytyi, loppu oli kuivaa ja hienoa...
Ystävällisin terveisin,
Anders
Kyllä, meillä ei ole maanvaraista laattaa kellarikerroksessa, ja kuten sanottu, kun olemme korjanneet sen kerroksen, huomaamme, että ylempi kerros haisee, ulkoseinien pituudella. Kellarikerroksessa meillä on betonilattia, mutta kaikki on laatoitettu ja missään ei ole betoniin upotettua puuta. Ja nyt siis on parempi haju maan alla kuin asuinalueellaanders07 sanoi:Oletteko varmoja, että se on seinät eikä lattia? Talot vuodelta 72 ovat yleensä maanvaraisella laatalla... Tarvitaan niin vähän, että koko talo alkaa haista. Ostimme noin vuosi sitten "riskin" talon, jossa oli todettu hometta (hajun vuoksi). Kun poistimme lattiat laittaaksemme Nivellin (mekaanisesti tuuletettu) lattia, löysimme hometahran, jonka koko oli ehkä 20x30 cm lattiahiirellä. Se oli kaikki mitä löytyi, loput olivat kuivia ja siistejä...
Terveisin,
Anders
Vanha ketju, mutta kokeilen silti. Löysittekö syyn huonolle hajulle ulkoseinien luona?
Klikkaa tästä vastataksesi