Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Stefan Argus: Olen utelias, kuinka teitte, kun minulla on samanlainen ongelma?[/QUOTE]
huggan: [citat] Ymmärrän mitä tarkoitat. Aion käyttää 145 lautaa, ja lattian palkit ovat itse asiassa myös 145, joten teen näin. Kiitos.
justusandersson: Kun on kyse portaikon kaiteista, rakennusnormissa (BBR) sanotaan seuraavasti: "Portaikon kaiteiden tulisi olla vähintään 0,9 metriä korkeita. Jos aukot portaikon sivulla ovat suurempia kuin 0,4 metriä molemmissa pituussuunnissa ja kerroksen korkeus on yli 3,0 metriä, mitattuna lattiasta lattiaan, kaiteen tulisi olla vähintään 1,1 metriä. Yksittäisen asunnon sisäportaita tulisi olla
Olaf3: Moelven regina -levyä olen käyttänyt sen jälkeen, kun aluksi oli joku roska-tuotemerkki, joka oli kai Karlskronasta tai jostain sellaisesta. Laittaakseni levyt paikoilleen teen kaksi tällaista "auttavaa kättä": toiseen päähän 45x45, joka on 800 mm pitkä, ruuvaan palan 22x95, joka on 100 pitkä. Sitten asetan ne paikalleen puristimen avulla harvaan paneeliin, jotta voin asettaa
Annickaaa: Hei, Me aiomme tehdä täsmälleen saman asian, onko sinulla suositeltavaa yritystä & rakennussuunnittelijaa? :) Kiitollinen avusta.
Derbyboy: Luulen, että teen niin...jatkan papp tai ehkä: https://www.bauhaus.se/luftsparr-isolina-130cm
StHö: Olen nähnyt pari erilaista rakennustekniikkaa, jotka ovat ilmestyneet fb-virtaani. Osittain ranskalainen Brikawood, joka rakennetaan pienistä paloista, ja osittain joku talo jostain itäisistä naapurimaista, joka rakennetaan "kaksinkertaisilla" seinillä. (katso linkit niin ymmärrät mitä tarkoitan) Mikä heillä on yhteistä, on se, että kummassakaan ei näytä olevan minkäänlaista
Darling McFluff: [citat] Ehdottomasti, taloa vasten se on perustusta vasten. Uloin tolppa ja keskellä laatoilla. Ei kukaan jaksa kaivaa miten paljon tahansa :D
Arga ingenjörn: Koin mustan olevan huomattavasti pehmeämpi kuin Hornbachin keltainen (vastaa varmasti Isolan sinistä korkeudessa), mikä ei oikein ole sitä mitä hakee lattialta. Jos kuitenkin käytät mustaa, varmista että käytät vain ohutta kuitukangasta kerrosten väliin, ei vaahtoa tai vastaavaa. Muuten siitä tulee ehdottomasti liian pehmoinen käveltäväksi.
bradgard: Aiomme muuttaa entisen varaston autotallirakennuksessa, joka on jaettu seinällä, toiseksi autotalliksi. Autotallin lattia on valutettua raudoitettua betonia. Autotallirakennuksen alla on kaksi kulvertia (noin 1,5 korkeudeltaan), joista varaston alapuolinen osoittaa olevan noin 1x1 m aukko lattiassa. Varasto on rakennettu betonin päälle ja siihen on laitettu noin 2 cm paksuinen puulattia,
Stugmannen: byggmaxilla on uusi levy sementissä heidän varastossaan nyt. https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
Narren666: [citat] Et voi laittaa 45*45 väliin 800, niin uusi CC olisi 400?? Jotta voisi sitten laittaa pystysuunnassa OSB?
Mellmountain: Nyt portaat ovat valmiit! Kiitos kaikille teille, jotka otitte aikaa auttaaksenne minua. Tein uudet reiät, siellä oli tarpeeksi tilaa sille onneksi. Lopputuloksen voitte nähdä täällä: https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-furutrapp-foere-efter.369640/ /M
justusandersson: Halkojen ja puurakenteiden väliset halkeamat ovat klassinen ongelma omakotitaloissa. Yleisimpiä ovat ehkä halkeamat savupiipun ja ympäröivien seinien välillä. On tärkeää suunnitella niin, että materiaalirajat sijoittuvat sinne, missä niitä parhaiten voidaan hallita, esim. listoilla. Kaakeli on fantastinen materiaali, joka oikein käytettynä kestää tuhat vuotta. Puuruode-seinällä
crazytok: Tarvitsisin vähän vinkkejä ja neuvoja. Aion rakentaa pienemmän aidan talon taakse, rinnettä ja metsää kohti. Haluaisin mielellään tehdä sen mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta se sekä menisi nopeasti että tulisi halvaksi. Matka on ehkä 15-20 metriä ja se on lähinnä sen vuoksi, että tontin lopetus olisi siistimpi, mutta myös turvaamaan rinteen, jotta lapset eivät putoa alas
MackanM: Hei Uusi talo - Sto ohutrappaus sisäpuoli - Liimata kipsilevy laattaliimalla Luin foorumilta, että joku ei suositellut sitä, koska Ytong-harkkojen pitäisi hengittää. Tukehduttaako ne, kun tasoitetaan ja maalataan päälle myöhemmin? Syy: - Rappaus tulee kalliiksi = Urakoitsija - Kipsilevyt halpoja = Tee se itse. Voiko saada vähän suosituksia? Huom. kipsilevyjen liimaaminen ei ole dot and
JEGS: Minulla on noin 150 m ylimääräistä lattialämmitysletkua. Miten luulette sen reagoivan luonnossa? Tuleeko siitä hauras ja halkeaa nopeasti? Pitäisikö se ehkä peittää UV-valolta? Parempi vesiletkuhan on suojattu sillä tavalla.
Retrofia: Kiitos! Ajattelen sitä. Minun kiskoni ovat 2 metriä. Olisiko parempi ostaa uudet, jotta voin asettaa kantolistan juuri kattolistan alle mutta silti niin, että kiskot lepäävät lattialistalla? Vai onko sillä niin väliä, jos ne ovat lattialistalla? Tai asettaa kantolista noin 40 cm alas katosta?
Dowser4711: On todennäköisesti helpompaa tasoittaa seinän pääty ennen kuin asennat kipsilevyn sinne.
ashkan1361: kiitos paljon. sen piirrän uudelleen ja mietin myös ovea. kiitän
Henrikleander: Ajoimme holkkalistaa, se toimi loistavasti myös kattokaltevuudessa:)
RichardRR: Hei Päätin käyttää tavallista vahvaa puuruuvia. Kun avasin seinän sisäpuolelta, siellä oli vanha 50x50 runkotolppa. Arvioin, että ei ollut tarpeeksi syvyyttä tukimutterille. Kävi myös ilmi, että edellinen kaiteen ruuvi oli ruuvattu aivan vinoon, joten se oli vain hieman kiinni 50x50 runkotolpassa. Onnistuin kallistamaan uuden ruuvin uuteen kohtaan niin, että päädyin keskelle
Sittställning: Lattia on niin epätasainen, ettei sitä valitettavasti voi kiinnittää suoraan lattiaan... Muuten se olisi ollut paras ratkaisu. Nykyiset koolaukset ovat kiinnitettyjä ja vakaita, mutta eivät suorassa toisiinsa nähden. Luulen, että ratkaisu tulee olemaan vieressä olevat koolaukset, jotka ruuvataan ja liimataan. Aion vahvistaa niissä kohdissa, missä se ei tänään ole aivan 100.
jonaserik: Pelti tai bitumikate on suositeltavaa tiivistämistä varten, ja sen on oltava tiivis ylhäältä.
Chentin: [citat] Uskomattoman myöhäinen vastaus, mutta se on edelleen ajankohtainen. Muut projektit ovat menneet edelle. Ovet ovat noin 3x3 metriä ja arvioin, että jokainen ovipari painaa noin 250 kg (2 tuumaa paksut). Miten kiinnität ne vaakasuorat koolingit, joihin kiinnität pystysuorat koolingit seinään? Jos tekee näin... eikö ole riski, että ovet roikkuvat alas muutama sentti, kun ottaa