Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
huggan: Nyt en pysy mukana. Onko se valettu vai onko se muurattu leca-harkoilla?
jonaserik: Muut osat seinästä näyttävät tasaisilta, hakkeroi pois se mikä on päällä, ota suora lauta ja vedä seinän yli niin näet mihin pitää hakkeroida pois, hiomakone ei ole hyvä se pölyttää koko talon. Sitten kostutat seinän kukkasumutteella niin että se muuttuu kunnolla märäksi, odotat kunnes se on melkein kuivunut ja kitkaat tavallisella halvalla seinäkipsillä, hio ja kitkaa
Hantlangaren: Minulla on kanttilista altaani ympärillä, joka on kiinnitetty alla olevaan komposiittilaudoitukseen, mutta laudoitus ei ole optimaalinen ruuvaamiseen ja ruuvit irtoavat, joten haluaisin laittaa jonkinlaisen listan laudoituksen alle, johon läpimenevä ruuvi tarttuu kunnolla (laudoituksella on 2-3 cm ylitys altaan reunasta). Puulista ei tunnu optimaalilta veden läheisyyden vuoksi. Onko
jonaserik: Se on mahdollista, mutta varmista, että fixet kammataan noin 6 - 7 mm korkeudeksi ja suunnilleen yhtä leveäksi, laatta tulee sitten asettaa ja hieroa paikoilleen, hieromisen aikana fixet tasoittuu alapuolella ja täyttää kuten pitää, periaatteessa siitä tulee täysin alapuolista fixia. Valmiin alalaatan korkeus tulee olemaan noin 3 - 4 mm korkeampi kuin alusta + laatan paksuus, mittaa
-RB-: Betonilattia kuluu aivan eri tavalla kuin betoniseinät ja muodostaa enemmän pölyä, ellei sitä ole käsitelty jollain tavalla. Sinun ei tarvitse olla huolissasi seinistäsi.
Anonymiserad 138940: Kiitos vastauksesta. Aion asentaa 3 silmukkaa 20mm pex. Muista en ole vielä varma, mutta minulla on kuukausi aikaa selvittää tämä.
Skier12345: Niin lähellä ulkoseinää kuin mahdollista.
Thereseinorr: Ajattelen ulkoseiniä... muovi kulkee kipsilevyn takana ja sitten muodostuu aukko kulmaa kohti. Jos jätän muovin sellaisenaan, kosteus voi kulkea huoneesta muovin ulkopuolelle hirttä vasten. [citat]
Skånepöjk: Kiitos neuvoista! Teen sitten kuten sanotte ja annan kaiken olla :) Tulin vain hieman hermostuneeksi, kun huomasin, että jotkut isommat kivet olivat irti ja että muurissa näytti olevan isoja onteloita.
Pappa1986: [citat] Kyllä, se on aivan totta, mutta kuten sanot, vähemmän todennäköistä. Hyvää viikonloppua
Vermilion: [citat] Aivan. Tullaan ankkuroimaan yhteen kerrallaan sekä valetaan kiinni lattiaan. Aion hieman panostaa ja käyttää 4 kpl 45*170 lankkua, jotka on liimattu yhteen. Yhteensä 180*170 :)
PochM: On osa navetasta halkovajana. Järjestelen muita osia uudelleen ja mietin puutavaran säilyttämistä halkovajassa. Se sopisi hyvin tilankäytön kannalta ja antaisi mahdollisuuden pinota pitkiä pituuksia kätevästi hieman maanpinnan yläpuolelle. Onko typerää säilyttää remonttien puutavaraa samassa tilassa kuin polttopuut? Polttopuu houkuttelee aina hieman hyönteisiä, vaikka erityisesti
m800sweden: Kiitos kuvasta, perkylainen :ok: Kun kuvaa kattoa sisältä, onko jotain mitä minun pitäisi huomioida? Laitetaanko harvalaudoitus cc300 poikittain kattotuolien yli, ja pelti pitkittäin? Olisin halunnut laittaa tp20-pellin pitkittäin kattotuolien suuntaisesti, koska kattotuolien alapinnat eivät ole täysin suorat (voi heittää pari senttiä siellä täällä..) ja silloin on helpompaa, kun
yehor: Minulla on tila mitoilla 215x82x12 ja tänne haluaisin laittaa kaksi liukuovea ja seinän. Jos rakennan seinän 45 kiskolla, 12.5 kipsillä ja jätän 1 cm marginaalin oville, niin ovet ovat vain 2.5 cm. Minusta tuntuu vähän heppoiselta, vai pitäisikö vain jatkaa näin? Jos haluan paksummat ovet ja kapeamman seinän, kuinka rakennan kapeamman seinän? Onko olemassa muita keskusteluja ohuiden
pandalus: Joten meidän vanhassa talossa joku on todennäköisesti poistanut kissantuulen ja tehnyt poikittaisen seinän. Haluan sen pois, ja mietin, pitääkö minun vahvistaa paikka, jossa vanha kissantuuli on ollut. Toisin sanoen, onko seinä, jonka he ovat tehneet, kantanut tai korvannut jonkin kuormituksen? Liitän mukaan kaksi upeaa piirustusta siitä, miltä se nyt näyttää ja miten olen
lopec: Olen enemmän huolissani siitä, ettet löydä enempää reglar kuinkaan? Onko talo yhä pystyssä?
looserskin: [citat] Ja se on tietysti yksi ajatus. Mutta ehkä minua huolestuttaakin enemmän puulattiat koolingit takana kuin tretex, kun ajattelen asiaa tarkemmin. Toisessa kellarin huoneessa meillä on ehkä heikko tuoksu (ei home), joka voisi tulla seinässä olevasta levystä. Jos olisi jokin suhteellisen helppo ratkaisu vaihtaa tretex ja puulattiat koolingit johonkin muuhun, miettisin sen vuoksi silti
Martin Lj: [bild] Aion tehdä laajennuksen, joka on samanlainen kuin kuvassa. Yksi asia, jota en ymmärrä, on, kuinka taivuttaa pelti, joka kiinnitetään julkisivulle aivan katon harjalla, jotta sinne ei jää aukkoa, josta vesi pääsee valumaan. Voiko joku selittää, kuinka pelti pitäisi taivuttaa sekä linkata esimerkki sopivasta pellistä? Olin ajatellut käyttää tällaista peltiä
Johanlidman: [citat] [citat] Käytin kulmarautoja kiinnittääkseni kaikki osat kehykseen, mutta olisin voinut vetää koko kehyksen ulos ja ruuvata sen takaosan kiinni talon seinään yksinkertaisella tavalla, mutta laiskuus sanoi, että kulmaraudat ovat helpoimpia. Minulla on noin 2 cm kaltevuus talosta nurmikkoa kohti, ja käytin pitkän mallista vesivaakaa ja 100*100mm (2,5 ja 10 mm paksuja) muovipaloja
Fairlane: Täydellistä! Sifvertilla oli, nyt otan heihin yhteyttä. Suuri kiitos.
ravve007: @Silver78 kiitos todella panoksestasi! Tuo Hey’di vaikuttaa epävarmalta kortilta, mutta menen vain vaistolla... hydraulinen kalkkilaasti ja kalkkimaali taitavat myös olla turvallisimmat/yleisimmät, joten ehkä minun pitäisi pysyä niissä. Hintatasoltaan se on samanlainen kuin Hey’di.
amoreex: Jotta lopettaisin ketjuni, olen iloinen että valitsin 21x170! Se johti siihen, että minun piti katkaista kaapit: mutta vain 5mm!! Olisin muuten joutunut katkaisemaan 13mm.. [bild] Joten nyt ne ovat paikallaan! Ja tänä iltana on ensimmäinen ilta, kun nukumme makuuhuoneessa kuukauteen..
mxjolle: No, en osaa tarkalleen, mutta se riippuu siitä, onko siellä savea tai jos ei saa ilmakuplaa josta voisi imeä. Meillä oli soraa/makadamia levyn alla.
justusandersson: Betoni on hygroskooppinen materiaali, joka voi imeä merkittäviä määriä kosteutta. Kondenssi betonissa ei valu takaisin. Ajattele kaikkia vanhempia betoniharkkokellariseiniä, jotka varmasti altistuivat runsaalle kondenssille. Niin kauan kuin ei verhottu seiniä sisäpuolelta kosteudelle herkällä materiaalilla, se oli kunnossa. Höyrysulun ensisijainen tehtävä on estää kondenssia
KnockOnWood: Näin olen rakentanut alas noin 130 mm, jotka puuttuivat kattoon asti. Vain vähän 28x70 mm "harvapaneelia". Kai siihen tulee myöhemmin peitelistakin... [bild]
HasseArc7: Ok, olen vakuuttunut :) Kiitos avusta!
JonkaRud: [citat] Kiitos paljon vastauksesta. Valitettavasti yksi kattotuoli osuu melkein keskelle. Mutta sitten käytän kahta ruuviliimattua, aluksi ajattelin, että ehkä tarvittiin vielä vahvempi (kuten kolme ruuviliimattua tai liimapuuta), mutta oli hyvä, että kaksi riittää hyvin.