1 785 lukukertaa ·
6 vastausta
2k lukukertaa
6 vastausta
Piilotetut putkivedot talon läpi
Hei,
Aion vetää 2 pex-putkea kaukolämpövaihtimesta koko talon läpi kellarissa ja ulos seinän läpi (rakennettavassa autotallissa olevaan lattialämmitykseen). Vedän nämä putket ilman liitoksia ja sitten rakennan niille uran kattoon. Kyseessä on 12 metriä sisätiloissa.
Aion myös vetää 2 putkea vaihtimesta kylmän ja lämpimän veden sekoittajalle ja ulostuloaukkoon samaa reittiä.
Kysymys 1: Autotallin lattialämmitys on 55 m2. Kuinka paksut putket minun pitäisi vetää vaihtimesta autotallin jakoputkelle?
Kysymys 2: Kuinka monta silmukkaa autotallissa ja mikä halkaisija? 16 mm autotallin lattiassa? (300 mm eristys)
Kysymys 3: Onko nämä eristettävä, kun ne kulkevat talon läpi? Riittääkö tavallinen putkieristys?
Kysymys 4: Kylmän ja lämpimän veden vedossa, mikä koko ja riittääkö putki putkessa vai pitääkö ne eristää?
Kysymys 5: Muut vinkit, jotka kannattaa ottaa huomioon?
Ajattelin vetää Pex-putkea kaikkeen. Kestääkö PEX lattialämmityksen lämpötilan? Ajattelin pitää shunttiryhmän autotallissa.
Terveisin!
Aion vetää 2 pex-putkea kaukolämpövaihtimesta koko talon läpi kellarissa ja ulos seinän läpi (rakennettavassa autotallissa olevaan lattialämmitykseen). Vedän nämä putket ilman liitoksia ja sitten rakennan niille uran kattoon. Kyseessä on 12 metriä sisätiloissa.
Aion myös vetää 2 putkea vaihtimesta kylmän ja lämpimän veden sekoittajalle ja ulostuloaukkoon samaa reittiä.
Kysymys 1: Autotallin lattialämmitys on 55 m2. Kuinka paksut putket minun pitäisi vetää vaihtimesta autotallin jakoputkelle?
Kysymys 2: Kuinka monta silmukkaa autotallissa ja mikä halkaisija? 16 mm autotallin lattiassa? (300 mm eristys)
Kysymys 3: Onko nämä eristettävä, kun ne kulkevat talon läpi? Riittääkö tavallinen putkieristys?
Kysymys 4: Kylmän ja lämpimän veden vedossa, mikä koko ja riittääkö putki putkessa vai pitääkö ne eristää?
Kysymys 5: Muut vinkit, jotka kannattaa ottaa huomioon?
Ajattelin vetää Pex-putkea kaikkeen. Kestääkö PEX lattialämmityksen lämpötilan? Ajattelin pitää shunttiryhmän autotallissa.
Terveisin!
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voin kertoa, miten olen tehnyt, se ei ehkä ole täysin sääntöjen mukaan, mutta se toimii erinomaisesti.
Minulla on 95m2 (sisämitat) autotalli. 200 mm eristys laatan alla. Kolme silmukkaa (20x2 pex), jokaisella 40 m pituus, tämä antaa liian harvan vedon, jos tavoittelet mukavuutta, mutta toimii hyvin, jos haluat vain lattialämmityksen lämmitykseksi.
Autotallin lattialämmitysshuntin syötän kaukolämpövaihtimelta pex putki putkessa 15x2.5, sekä meno- että paluulinja ovat noin 10 m pitkiä. En ole eristänyt näitä putkia putkessa. Kaukolämpövaihtimelta tulevan veden lämpötila vaihtelee talviaikaan 35 ja 55º välillä. Minulla on vakiona säädelty lämpötila noin 27º vedelle, joka lähtee lattialämmitysshuntilta, ja se riittää pitämään autotallin 17º lämpötilassa jopa talvella (Västernorrlandissa). Jos autotallin lämpötila nousee yli 17º, huonetermostaatti sulkee syötön lattialämmitysshuntin kiertopumpulle.
Minulla on 95m2 (sisämitat) autotalli. 200 mm eristys laatan alla. Kolme silmukkaa (20x2 pex), jokaisella 40 m pituus, tämä antaa liian harvan vedon, jos tavoittelet mukavuutta, mutta toimii hyvin, jos haluat vain lattialämmityksen lämmitykseksi.
Autotallin lattialämmitysshuntin syötän kaukolämpövaihtimelta pex putki putkessa 15x2.5, sekä meno- että paluulinja ovat noin 10 m pitkiä. En ole eristänyt näitä putkia putkessa. Kaukolämpövaihtimelta tulevan veden lämpötila vaihtelee talviaikaan 35 ja 55º välillä. Minulla on vakiona säädelty lämpötila noin 27º vedelle, joka lähtee lattialämmitysshuntilta, ja se riittää pitämään autotallin 17º lämpötilassa jopa talvella (Västernorrlandissa). Jos autotallin lämpötila nousee yli 17º, huonetermostaatti sulkee syötön lattialämmitysshuntin kiertopumpulle.
Kiitos vastauksesta!
"Garagen lattialämmityksen shuntin syötän kaukolämpövaihtimesta pex putki putkessa 15x2.5, sekä meno- että paluulinjat ovat noin 10 m pitkiä." Tarkoitatko, että sinulla on shunttiryhmä vaihtimella 10 metrin päässä autotallista? Toimiiko tämä hyvin? Mielestäni kuulosti siltä, että syöttöletku oli hyvin ohut?
"Garagen lattialämmityksen shuntin syötän kaukolämpövaihtimesta pex putki putkessa 15x2.5, sekä meno- että paluulinjat ovat noin 10 m pitkiä." Tarkoitatko, että sinulla on shunttiryhmä vaihtimella 10 metrin päässä autotallista? Toimiiko tämä hyvin? Mielestäni kuulosti siltä, että syöttöletku oli hyvin ohut?
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei, syöttöletku (ja siten myös paluu) on 10m pitkä. Shunti sijaitsee autotallissa.
Olen tietoinen, että suositellaan suurempaa syöttöä shuntille, joka palvelee 95m² aluetta. Mutta minun tapauksessani 15 mm pex toimii erittäin hyvin. Autotalli on muuten hyvin eristetty, 200 mm seinissä ja lattiassa, 400 mm katossa ja nykyaikaiset ikkunat.
Olen tietoinen, että suositellaan suurempaa syöttöä shuntille, joka palvelee 95m² aluetta. Mutta minun tapauksessani 15 mm pex toimii erittäin hyvin. Autotalli on muuten hyvin eristetty, 200 mm seinissä ja lattiassa, 400 mm katossa ja nykyaikaiset ikkunat.
Käytin Uponor (wirsbo) combipexiä, joka kestää enintään 70º jatkuvasti, ja minun kaukolämpökeskukseni ei koskaan lähetä niin kuumaa vettä, mutta se riippuu tietenkin siitä, mitä asetusta käytetään.
Joo, 15x2.5, 10mm sisäpuolelta.
Joo, 15x2.5, 10mm sisäpuolelta.
Klikkaa tästä vastataksesi