6 278 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
Luonnonkivimuuri romahtamassa, terassi vaarassa!
Skånepöjk
Asuntoremontoija
· 2012
· 637 viestiä
Skånepöjk
Asuntoremontoija
- 2012
- 637 viestiä
Minulla on vanha "luonnonkivimuuri", joka koostuu suurista ja pienemmistä kivistä päällekkäin pinottuna kallion päälle.
Muuri toimii tukimuurina noin 20m2 terassille.
Kivimuurin päällä on betonivalu ja sen päällä on muurattu muuri.
Eli luonnonkivimuuri kantaa paljon painoa.
Olen huomannut, että betoni kivien välissä on kadonnut ja osa kivistä on löysällä.
Pohdin, miten voisin parhaiten vakauttaa muurin niin, etteivät kivet sortuisi.
On vaikea saada betonia tai vastaavaa kohdilleen, minne sen haluaisi.
Olen miettinyt ostaa paljon kiviliimapurkkeja ja suihkuttaa sisään, mutta se ei tunnu ihanteelliselta, kallis ja ei pitkäaikainen ratkaisu.
Kun ajattelee, että kivimuuri on kallion päällä, ehkä kannattaisi porata paksut raudoitusraudat alas, jotta ne asettuisivat tiukasti suurten kivien viereen ja siten varmistaa, etteivät ne pääse irtoamaan?
En tiedä...
Kuinka te olisitte tehneet? Kiitos ja kumarrus!
Muuri toimii tukimuurina noin 20m2 terassille.
Kivimuurin päällä on betonivalu ja sen päällä on muurattu muuri.
Eli luonnonkivimuuri kantaa paljon painoa.
Olen huomannut, että betoni kivien välissä on kadonnut ja osa kivistä on löysällä.
Pohdin, miten voisin parhaiten vakauttaa muurin niin, etteivät kivet sortuisi.
On vaikea saada betonia tai vastaavaa kohdilleen, minne sen haluaisi.
Olen miettinyt ostaa paljon kiviliimapurkkeja ja suihkuttaa sisään, mutta se ei tunnu ihanteelliselta, kallis ja ei pitkäaikainen ratkaisu.
Kun ajattelee, että kivimuuri on kallion päällä, ehkä kannattaisi porata paksut raudoitusraudat alas, jotta ne asettuisivat tiukasti suurten kivien viereen ja siten varmistaa, etteivät ne pääse irtoamaan?
En tiedä...
Kuinka te olisitte tehneet? Kiitos ja kumarrus!
Oletko miettinyt, miten gabioner on rakennettu? Jos muut vaihtoehdot eivät toimi, ehkä armering on vaihtoehto?
Skånepöjk
Asuntoremontoija
· 2012
· 637 viestiä
Skånepöjk
Asuntoremontoija
- 2012
- 637 viestiä
Miten ajattelet raudoituksen kanssa? Poraa raudoitustangot kallioon ja yritä saada ne mahdollisimman lähelle suurempia kiviä?En apelsin sanoi:
Ongelma on saada tangot makaamaan tiiviisti.
Sitten olen hieman epävarma, kuinka optimaalista on, että raudoitustangot ruostuvat?
Yksi vaihtoehto on tukea suurin osa seinästä tilapäisesti lankuilla tai vastaavilla, poistaa osa seinästä, valaa pilari tai seinäsegmentti, sitten poistaa seuraava osa seinästä, toistaa kunnes betoniperusta on vakaasti paikallaan ilman luonnonkiveä. Sen jälkeen voit rakentaa kiviseinän niin paljon kuin haluat sen ulkopuolelle esteettisistä syistä, ilman että tarvitsee murehtia kestävyyttä.
Kuva ei osoita mitään merkkejä siitä, että muuri olisi kaatumassa, vai jäikö minulta jotain huomaamatta?Hällvetet sanoi:
Että jotkut kivet ovat löysällä ei ole mitään kummallista. Tällaisessa muurissa joillakin kivillä voi olla pelkästään kosmeettinen tehtävä.
En myöskään näe, että kivien välissä olisi koskaan ollut mitään "betonia", se näyttää tyypilliseltä kylmämuurilta, jossa kivet on vain pinottu päällekkäin.
Ei näytä siltä, että luonnonkivimuurissa olisi mitään ongelmaa painumisen kanssa, eikä tiettyjen kivien löysyys ole mitään outoa!Hällvetet sanoi:
Minulla on vanha ”luonnonkivimuuri”, joka koostuu suurista ja pienemmistä kivistä, jotka on pinottu toistensa päälle kallion päälle.
Muuri toimii tukimuurina noin 20m2 ulkoterassille.
Kivimuurin päällä on valettu betonihuuli ja sen päällä on muuri.
Luonnonkivimuuri kantaa siis paljon painoa.
Olen huomannut, että betonisaumat kivien välissä ovat kadonneet ja jotkut kivet ovat irtonaisia.
Mietin, miten parhaiten vakauttaa muurin niin, etteivät kivet romahda.
On vaikeaa saada betonia tai vastaavaa niin, että se osuu halutulle paikalle.
Olen harkinnut ostavani paljon kiviliimatuubeja ja ruiskuttavani niitä sisään, mutta se ei tunnu optimaaliselta, kallista ja ei pitkäaikainen ratkaisu.
Kun otetaan huomioon, että kivimuuri on kallion päällä, ehkä pitäisi porata alas paksuja raudoitustankoja niin, että ne ovat tiiviisti suuria kiviä vasten ja siten varmistaa, etteivät ne voi irrota?
En tiedä...
Miten sinä tekisit? Kiitos ja kumarrus!
Jos haluat välttää kivien irtoamisen ja alas putoamisen, voit käyttää heikosti laajenevaa asennusvaahtoa täyttääksesi takareunan ja jättää tilaa etupuolelle tavalliselle laastille, jolla peität ja suojaat vaahdon!
Yksi vaihtoehto voi olla normaali S80 ja laasti Eps kiilat...
Kun ruiskutat vaahdon, voi olla hyvä käyttää kostutussuihkua, jotta vaahto kiinnittyy!
Jäsen
· Västernorrland
· 12 029 viestiä
Jos seinä olisi vajonnut, niin valetut osat olisivat taatusti halkeilleet..........jos ei näy sellaisia merkkejä, niin uskon, että voi odottaa tekemättä mitään. Ruiskuttaisin siihen jotain vaahtoa, en minä tekisi niin....
Skånepöjk
Asuntoremontoija
· 2012
· 637 viestiä
Skånepöjk
Asuntoremontoija
- 2012
- 637 viestiä
Kiitos neuvoista! Teen sitten kuten sanotte ja annan kaiken olla
Tulin vain hieman hermostuneeksi, kun huomasin, että jotkut isommat kivet olivat irti ja että muurissa näytti olevan isoja onteloita.
Tulin vain hieman hermostuneeksi, kun huomasin, että jotkut isommat kivet olivat irti ja että muurissa näytti olevan isoja onteloita.
Klikkaa tästä vastataksesi