12 698 lukukertaa ·
12 vastausta
13k lukukertaa
12 vastausta
Miten kiillottaa tämä (kellari)?
Olen juuri hionut muovimaalin pois kellarin (oleskelutilan) sisältä, talossani vuodelta 1961.
Nyt haluan saada seinät jälleen suoriksi, kuten ne olivat ennen hiontaa, ja sitten maalata.
Käy ilmi, että jäljellä oleva rappaus on erittäin hiekkainen, joten minun täytyy varmaankin pohjustaa ensin ennen rappausta. Kävin rautakaupassa, ja he sanoivat, että jokaisella rappauksella on oma primerinsa, joten minun täytyy päättää, mitä rappausta käytän, ja sitten ostaa primeri.
Olen melko varma, että alusta on nykyään jonkinlaista kalkkirappausta, koska se on niin hiekkainen. En ole varma, onko se pelkkää kalkkia tai mitä se tarkalleen ottaen on. Rappausten takana näyttää olevan jonkinlaista eristystä - katso kuvia TÄÄLLÄ.
Huone on 6,7 x 4 metriä.
Perustuen kuviin, haluaisin tietää:
1. Mitä rappausta minun pitäisi käyttää? KC-tyyppiä?
2. Millä minun tulisi pohjustaa ennen rappausta?
3. Voiko joku vahvistaa, että siellä on kalkkirappaus tällä hetkellä?
4. Rapatako suoraan vai tarvitaanko verkkoa tai vastaavaa?
5. Kuinka paljon arvion mukaan työn tekeminen maksaa, jos haluaa jonkun tekemään varsinaisen rappauksen? Pohjustuksen ja maalauksen teen itse.
Kiitos etukäteen
Nyt haluan saada seinät jälleen suoriksi, kuten ne olivat ennen hiontaa, ja sitten maalata.
Käy ilmi, että jäljellä oleva rappaus on erittäin hiekkainen, joten minun täytyy varmaankin pohjustaa ensin ennen rappausta. Kävin rautakaupassa, ja he sanoivat, että jokaisella rappauksella on oma primerinsa, joten minun täytyy päättää, mitä rappausta käytän, ja sitten ostaa primeri.
Olen melko varma, että alusta on nykyään jonkinlaista kalkkirappausta, koska se on niin hiekkainen. En ole varma, onko se pelkkää kalkkia tai mitä se tarkalleen ottaen on. Rappausten takana näyttää olevan jonkinlaista eristystä - katso kuvia TÄÄLLÄ.
Huone on 6,7 x 4 metriä.
Perustuen kuviin, haluaisin tietää:
1. Mitä rappausta minun pitäisi käyttää? KC-tyyppiä?
2. Millä minun tulisi pohjustaa ennen rappausta?
3. Voiko joku vahvistaa, että siellä on kalkkirappaus tällä hetkellä?
4. Rapatako suoraan vai tarvitaanko verkkoa tai vastaavaa?
5. Kuinka paljon arvion mukaan työn tekeminen maksaa, jos haluaa jonkun tekemään varsinaisen rappauksen? Pohjustuksen ja maalauksen teen itse.
Kiitos etukäteen
Se on kalkkilaasti. Kastele ensin. Jos imee huonosti, voit käyttää primeria hiekkaseoksella, kuten gypsum. Mutta muuten voit kastelun jälkeen kalkita pinnan. Käytä hydraulista kalkkilaastia. Sinulla on orgaanisia materiaaleja seinissä, joten valitse periaate, joka pystyy kuljettamaan vettä. Vältä kc-massaa, sillä se tarkoittaa, että sinun on pakko hakata kaikki alas. Haluat, että ulkokerros on pehmein, jotta materiaali voi ottaa vastaan mahdolliset liikkeet talossa. Jos aiot maalata, käytä silloin diffuusioavoin maali, kuten kc-maali tai kalkkimaali. Huomioi veden haihtuminen. Yritä saada hyvä ilmanvaihto samalla, kun sinun täytyy kastella laastia vähintään kerran päivässä seuraavat 3 päivää. Muista, että sen täytyy olla asettunut ennen kuin kastelet.
Kiitos vastauksesta!
Olen googlannut vähän lisää ja törmäsin käsitteeseen ilmakovettuva kalkkilaasti. Tämä on ilmeisesti vielä pehmeämpää kuin hydraulinen, ehkä olisi parempi käyttää ilmakovettuvaa minun tapauksessani? Miten sen tietää?
Aion kokeilla kastelua pohjamaalin sijaan, mutta ymmärränkö oikein, että jos käytän pohjamaalia, olen turvassa enkä tarvitse kastella ennen rappausta? Kastelu on siis vain halvempaa vaihtoehtoa?
Slammaus vai rappaus? Täytynee googlata eroa
Mitä tarkoitat, kun sanot että minun pitää miettiä vedenpoistoa?
Voinko maalata silikaattimaalilla vai onko käytettävä kalkkimaalia?
Anteeksi nämä hankalat kysymykset, arvostan apuasi
Olen googlannut vähän lisää ja törmäsin käsitteeseen ilmakovettuva kalkkilaasti. Tämä on ilmeisesti vielä pehmeämpää kuin hydraulinen, ehkä olisi parempi käyttää ilmakovettuvaa minun tapauksessani? Miten sen tietää?
Aion kokeilla kastelua pohjamaalin sijaan, mutta ymmärränkö oikein, että jos käytän pohjamaalia, olen turvassa enkä tarvitse kastella ennen rappausta? Kastelu on siis vain halvempaa vaihtoehtoa?
Slammaus vai rappaus? Täytynee googlata eroa
Mitä tarkoitat, kun sanot että minun pitää miettiä vedenpoistoa?
Voinko maalata silikaattimaalilla vai onko käytettävä kalkkimaalia?
Anteeksi nämä hankalat kysymykset, arvostan apuasi
Se on kellari ja seinien materiaalien valinnan vuoksi sinun pitäisi ajatella enemmän kykyä kuljettaa kosteutta. Siellä hydraulinen kalkkilaasti on paras.
Nä primer on tarkoitettu lisäämään imukykyä. Vanha rappaus tai erityisesti betoni menettää sen ajan myötä. Kalkki, joka ei ole altistunut kuiville olosuhteille, on yleensä melko hyvin imevää joka tapauksessa. Kastelet nähdäksesi, kuinka hyvin materiaali imee. Jos seinä on edelleen märkä 30 minuutin kuluttua ilman ulkoisia tekijöitä, kuten korkea lämpö tai aurinko, sinun ei tarvitse levittää primeria.
Sinun tulee aina kastella ennen rappausta riippumatta siitä, onko materiaali kuivaa.
Rappaus tarkoittaa, että sekoitetaan hieman löyhempää kuin tavallinen rappaus ja levitetään se slammiharjalla. Silloin rappaus tarttuu paremmin myöhemmin.
Kun rappaus on asettunut, sinun tulee kastella sitä, jotta se ei halkeilisi. Tällöin, jos olet tilassa ilman ilmanvaihtoa, on olemassa riski, että ilma on kosteustäyteinen. Kosteus täytyy poistua jonnekin. Se asettuu sitten kerrokseksi laittamasi rappauksen sisäpuolelle ja kaikki/osat rappauksesta voivat irrota alustasta. Tätä tarkoitan korkealla vedenpoistolla.
Jos sinulta puuttuu/hyvä ilmanvaihto puuttuu, sinun on odotettava vähintään vuorokausi per cm rappauskerros.
Nä primer on tarkoitettu lisäämään imukykyä. Vanha rappaus tai erityisesti betoni menettää sen ajan myötä. Kalkki, joka ei ole altistunut kuiville olosuhteille, on yleensä melko hyvin imevää joka tapauksessa. Kastelet nähdäksesi, kuinka hyvin materiaali imee. Jos seinä on edelleen märkä 30 minuutin kuluttua ilman ulkoisia tekijöitä, kuten korkea lämpö tai aurinko, sinun ei tarvitse levittää primeria.
Sinun tulee aina kastella ennen rappausta riippumatta siitä, onko materiaali kuivaa.
Rappaus tarkoittaa, että sekoitetaan hieman löyhempää kuin tavallinen rappaus ja levitetään se slammiharjalla. Silloin rappaus tarttuu paremmin myöhemmin.
Kun rappaus on asettunut, sinun tulee kastella sitä, jotta se ei halkeilisi. Tällöin, jos olet tilassa ilman ilmanvaihtoa, on olemassa riski, että ilma on kosteustäyteinen. Kosteus täytyy poistua jonnekin. Se asettuu sitten kerrokseksi laittamasi rappauksen sisäpuolelle ja kaikki/osat rappauksesta voivat irrota alustasta. Tätä tarkoitan korkealla vedenpoistolla.
Jos sinulta puuttuu/hyvä ilmanvaihto puuttuu, sinun on odotettava vähintään vuorokausi per cm rappauskerros.
Kiitos vastauksistasi todella paljon, ne ovat helpottaneet paljon! Ensin siis perustetaan, sitten puhdistetaan hydraulisella kalkkilaastilla ja lopuksi maalataan kalkkimaalilla!
Ajattelenko oikein, että perustaminen on vaihe, jonka voi tehdä itse, ja sitten voi ottaa jonkun tekemään itse rappauksen? Myös maalauksen voin tehdä itse.
Vai onko rappaaminen juuri sillä hydraulisella kalkkilaastilla niin helppoa, että sekin kannattaisi tehdä itse? Haluan kuitenkin saada sileät seinät, vaikka se onkin kellarissa
Ajattelenko oikein, että perustaminen on vaihe, jonka voi tehdä itse, ja sitten voi ottaa jonkun tekemään itse rappauksen? Myös maalauksen voin tehdä itse.
Vai onko rappaaminen juuri sillä hydraulisella kalkkilaastilla niin helppoa, että sekin kannattaisi tehdä itse? Haluan kuitenkin saada sileät seinät, vaikka se onkin kellarissa
Kyse on vähän siitä, kuinka kätevä olet. Vaikeaa se ei ole, jos haluat oppia. Jossain vaiheessa sen ensimmäisen kerran on oltava.R ravve007 sanoi:Kiitos vastauksistasi todella paljon, ne ovat auttaneet paljon! Eli ensin pohjustus, sitten kalkkihiekkalaastilla rappaus ja lopuksi maalaus kalkkimaalilla!
Ajattelenko oikein, että pohjustus on työvaihe, jonka voin tehdä itse, ja sitten palkkaan jonkun tekemään rappauksen? Myös maalauksen voin tehdä itse.
Vai onko rappaus juuri kyseisellä kalkkihiekkalaastilla niin yksinkertaista, että kannattaisi tehdä sekin itse? Haluanhan saada sileät seinät, vaikka se onkin kellarissa![]()
Jos haluat täysin sileät ja suorat seinät, sinun on asennettava materiaali, jonka voit laittaa koko matkan vatupassiin. Helpoin tapa saavuttaa tämä on laittaa kiinnitysmateriaali, jota voit raaputtaa, kuten rimoja tai jotain muuta kummassakin kulmassa noin neljä viisi cm sisäänpäin vatupassin avulla. Vedä viivain näiden kahden väliin alareunassa ja yläreunassa, jonka mukaan voit asettaa ja kiinnittää muut rimoitukset.
Sitten kastelet, jotta näet, imeekö materiaali riittävästi. Jos se on edelleen märkää tunnin kuluttua, sinun on käytettävä pohjustetta.
Pohjamaalaa ensin. Sitten laita kerros enintään 1,5 cm. 3 cm, jos olet verkottanut. Anna sen asettua päiväksi ennen toisen kerroksen levittämistä. Sinun on vedettävä se litteäksi pitkällä lastalla, jotta rappaus tiivistyy.
Viimeisessä kerroksessa vedät rappauksen pitkällä lastalla. Käytä sitten suoralautaa ylimääräisen rappauksen poistamiseen asettamiesi rimojen/rimoitusten vierestä. Sileän pinnan saamiseksi harjaa rappaus sen asettuessa hieman. Anna rappauksen asettua. Kastele. Sitten aikaisintaan vuorokauden kuluttua poistat rimat/rimoitukset. Tässä on oltava varovainen. Ota veitsi tai lasta ja vedä rimat/rimoitukset, koska ne imevät kosteutta ennen irrottamista.
Sen jälkeen voit rapata reiän, joka syntyy jokaisesta rimasta/rimoituksesta. Kastele joka päivä 3 päivän ajan.
Voit katsoa tämän
Kuitenkin sementtipohjainen rappaus, mutta periaate on suunnilleen sama.
@Silver78 Olen todella vaikuttunut vastauksistasi! Tuhannet kiitokset!! Tunnen olevani erittäin innostunut nyt, mutta aion todennäköisesti palkata jonkun tekemään viimeistelyn, koska minulla ei ole siihen aikaa. Olen vain huolissani siitä, että se on työvaihe, joka vaatii paljon odotusaikaa (kuivumisaikaa jne.), ja siten työn kustannukset voivat nousta, mutta minun on hyväksyttävä se.
Viimeinen kysymys, millä täytetään suuremmat reiät? On kai OK levittää 1,5 cm kerrallaan, mutta se ei kai päde syviin reikiin, vaan tässä tuntuu, että pitäisi voida "heittää sisään" huomattavasti enemmän kuin 1,5 cm kerrallaan?
Viimeinen kysymys, millä täytetään suuremmat reiät? On kai OK levittää 1,5 cm kerrallaan, mutta se ei kai päde syviin reikiin, vaan tässä tuntuu, että pitäisi voida "heittää sisään" huomattavasti enemmän kuin 1,5 cm kerrallaan?
@ravve007
Se on sitä foorumia, jolle tämä on tarkoitettu. Seuraavalla kerralla opin jotain itse. Ne reiät, jotka ovat, voit täyttää enemmän, mutta siihen tarvitaan jonkinlainen muotti, jotta rappaus ei irtoa alustasta. Tämän muotin voit ottaa palan osb-levyä tai vastaavaa ja yksinkertaisesti työntää sen seinään. Vaihtoehtoisesti jotain jännitteessä, jotta rappaus pysyy paikallaan.
Se on sitä foorumia, jolle tämä on tarkoitettu. Seuraavalla kerralla opin jotain itse. Ne reiät, jotka ovat, voit täyttää enemmän, mutta siihen tarvitaan jonkinlainen muotti, jotta rappaus ei irtoa alustasta. Tämän muotin voit ottaa palan osb-levyä tai vastaavaa ja yksinkertaisesti työntää sen seinään. Vaihtoehtoisesti jotain jännitteessä, jotta rappaus pysyy paikallaan.
Nyt olen saanut muutamia tarjouksia rappauksesta. Parhaan tunteen sain yhdestä yrityksestä, joka kuitenkin haluaa vahvistaa seinän vahvikenauhalla ja sitten käyttää kuituvahvistettua rappauslaastia, eli ei kalkkilaastia.
Tietääkö joku tästä enemmän, onko tämä vähintään yhtä hyvä (ehkä parempi?) menetelmä kuin käyttää hydraulista kalkkilaastia?? Yrityksen mukaan kuituvahvistettu rappauslaasti "hengittää", mutta en tiedä. Olen huolissani, ettei se tule kestämään, tai jotain vastaavaa?
Yritys on tehnyt tarjouksen kuvan/kuvauksen perusteella eikä ole ollut paikan päällä.
Tarjouksessa lukee, että tähän sisältyy:
• PINNAN POHJUSTAMINEN.
• RAPPAAUS KUITUVAHVISTETULLA RAPPAUSLAASTILLA.
• VAHVIKENAUHALLA VAHVISTAMINEN.
• SEINÄPINTAAN HIERRETTÄÄN TAI HARJATAAN.
Apuja!
Tietääkö joku tästä enemmän, onko tämä vähintään yhtä hyvä (ehkä parempi?) menetelmä kuin käyttää hydraulista kalkkilaastia?? Yrityksen mukaan kuituvahvistettu rappauslaasti "hengittää", mutta en tiedä. Olen huolissani, ettei se tule kestämään, tai jotain vastaavaa?
Yritys on tehnyt tarjouksen kuvan/kuvauksen perusteella eikä ole ollut paikan päällä.
Tarjouksessa lukee, että tähän sisältyy:
• PINNAN POHJUSTAMINEN.
• RAPPAAUS KUITUVAHVISTETULLA RAPPAUSLAASTILLA.
• VAHVIKENAUHALLA VAHVISTAMINEN.
• SEINÄPINTAAN HIERRETTÄÄN TAI HARJATAAN.
Apuja!
Armerointikangas pohjassa tekee itse rappauksen vähemmän herkäksi liikkeille. Mutta miten hygroskooppinen ero (eli kyky kuljettaa kosteutta) on tämän kuiturappauksen ja hydraulisen kalkkilaastin välillä, en uskalla ennustaa. Mutta kuiturappauslaasti sisältää sementtiä ja kovettuu, mikä tarkoittaa loogisen ajatteluni mukaan huonompaa kykyä kuljettaa vettä. Diffuusioavoin ominaisuus vaihtelee materiaalista toiseen. Nyt on kuitenkin kyse kellarista, enkä uskaltaisi kokeilla mitään toista ratkaisua kuin se, mikä sinulla on nyt. Haittana on, että hydraulinen kalkki on pehmeä materiaali, mikä tekee rappauksesta huokoista. Jos maalat jotain kovemmalla kuin alusta, väriin tulee halkeamia. En usko, että tämä viesti tekee sinua viisaammaksi.
Klikkaa tästä vastataksesi