Hei. Olemme ostamassa taloa, joka on rakennettu vuonna 71.
On hieman pohdintoja siitä, miten silloin rakennettiin.
Olen löytänyt kantamattomia seiniä kellarista, jotka on tehty sinibetonista, kantavat seinät näyttävät olevan betonikiveä.
Yläkerrassa on puuta seinissä sekä julkisivutiiltä.
Kysymykseni on, voisiko siellä olla sinibetonia tiilten sisäpuolella yläkerrassa?
Esimerkiksi eristeenä tai vastaavaa?
Terveisin

Onko tehty radonmittausta? Arvot?

Yleistä oli kai rakentaa ulkoiset kellariseinät eristetyllä sinibetonilla tai harmaalla kevytbetonilla ja sitten muurata sisäseinät betoniharkoilla. Olisiko teillä onnea jos vain jokin kantamaton sisäseinä olisi tehty sinibetonista?

Tiilijulkisivut ovat yleisiä puurunkoisissa ja mineraalivillaeristeisissä omakotitaloissa.

Ok. Kiitos vastauksesta.
Ulkoseinät näyttävät olevan betoniharkkoa sen perusteella mitä näen, myös kantavat väliseinät näyttävät olevan samaa. Tarkoitatko, että ulkopuolella voisi olla siniharkkoa "harmaaoravien" ulkopuolella kellariseinissä?
Radonmittaus tehtiin viime talvena.
460 kellarissa ja 200 maan tasalla.

Ei. Sinulla on luultavasti vain betoniharkkoja kellarin ulkoseinässä.
Siihen aikaan sitä pidettiin hyvänä eristeenä.
Yläkerrassa sinulla on varmaankin puurunko ja eristys julkisivutiilestä sisäpuolella.
Sijaitseeko talo soraharjun päällä?
Jos on, radon voi tulla maaperästä.

//AA

Kiitos vastauksesta.
En tiedä, voiko se olla maaperäradon, kysymys on, kuinka paljon radonia kolme väliseinää kellarissa voivat antaa? Onko ehkä kohtuutonta, että kaikki radon voisi tulla niistä?
Eniten mietin, kuinka arvot voivat olla niin korkeita kuin 200 maan tasolla ilman sinibetonua. Jos niin, kaasun täytyy tulla kellarista ja nousta ylös maan tasolle.
Kaikissa huoneissa on mekaaninen poistoilmanvaihto ja tuloilmaventtiilit. Mielestäni ilmanvaihdon pitäisi olla kohtuullinen?

Miltä maasto näyttää talon luona. ??
Asun itse soraharjulla.

Onko kellari hyvässä kunnossa??
Muuten asenna tuuletettu lattia poistoilmalla.
Silloin maaperän radon imeytyy pois.

//AA

Ajattelen eteenpäin...

En usko, että arvot, jotka sinulla on, johtuvat "blåbetongista".
Onko tontilla radonkaivo?
Muuten se on luultavasti oikea tapa edetä.
(Googlaa radonkaivo)
Ainakin jos maa on soraista / hiekkaista.

Monilla täällä harjulla on sellaisia. Myös minulla.
(Minulla on 200 beqirelliä kellarissa.)

//AA

M Mapet890 sanoi:
Kiitos vastauksesta.
En tiedä, jos se voi olla maaperän radonia, kysymys kuuluu, kuinka paljon radonia kolme väliseinää kellarissa voi tuottaa? Onko kohtuutonta ajatella, että kaikki radon voisi tulla niistä?
Eniten mietin, miten arvot voivat olla niin korkeat kuin 200 maan tasolla ilman sinistä betonia. Siinä tapauksessa kaasun on tultava kellarista ja noustava maan tasolle.
Kussakin huoneessa on mekaaninen poistoilma- ja tuloilmaventtiili. Mielestäni ilmanvaihto pitäisi olla kohtuullinen?
Maaperän radon voi olla erittäin korkea, mutta myös helpoin minimoida. Maaperän radonille tarkoitettu FTX-järjestelmä voi itse asiassa lisätä maaperän radonin imeytymistä kellariin.

Mistä tiedät, että se on tosiaan sinistä betonia? Onko se mainittu esitteessä? Tai info välittäjältä tai radon konsultilta?

Viitteeksi ostimme 70-luvun talon, jossa vain maaperän radonia, 850bq :thinking:. Radonimuri on asennettu ja odotamme jännittyneinä talven tuloksia, mutta en ole yhtään huolissani :D

Ei. Radonporaus ei ole olemassa.

Poistimme venttiilin kellarin saunasta ja huomasimme, että sauna on rakennettu sinibetonista.
En ole varma, ovatko muut "pehmeät" seinät sinibetonia, mutta arvaan niin.
Tuntuu jotenkin siltä, että talossa saattaa olla liian suuri alipaine, ja sitten kellarin ilma nousee ylös ja laimentaa ilmaa sinne niin, että se nousee korkeammaksi.
Pitäisikö minun kokeilla avata kellarin venttiilejä enemmän? Niistä vetää todella kovaa.

Olen kuullut, että radonimuri on erittäin tehokas, minkälaisella maaperällä talosi on? Paljonko olet suunnilleen maksanut imurista?

M Mapet890 sanoi:
Ei. Ei ole radonkaivoa.

Poistimme venttiilin kellarin saunasta ja huomasimme, että sauna on rakennettu sinibetonista.
Muita "pehmeitä" seiniä en tiedä, ovatko ne sinibetonista, vain arvaan.
Tuntuu jotenkin siltä, että talossa saattaa olla liian suuri alipaine, ja sitten kellarin ilma nousee ylös ja sekoittuu ilman kanssa nostaen arvoja ylhäällä.
Pitäisikö minun kokeilla avata kellarin venttiilejä lisää? Niistä vetää todella paljon.

Olen kuullut, että radonimuri on erittäin tehokas, mitä maa sinulla on talon alla? Mitä olet maksanut suurin piirtein imurista?
Meillä on pääasiassa kalliota suoraan alla tunnetulla radonalueella.

Kyllä, radonimuri on tehokas maaperän radonille.
Kaikkiaan 38k kahdelle porareiälle/imupisteelle.
Radontuen jälkeen olemme maksaneet 19k, mutta siitä pääsee vielä halvemmalla jos tekee itse...

Kuinka monta keräilypistettä tarvitsit? Tämä kellari on 114 neliömetriä kulmassa.

M Mapet890 sanoi:
Kuinka monta imupistettä tarvitsit? Tämä kellari on 114 m² kulmassa
Tarvitsin oikeastaan vain yhden keskelle taloa, mutta he varmistivat 2 imupisteellä. Yksi suoraan alapuolella ja yksi vinosti seuraavaan tilaan päin.
105 m² kulmassa (L-muoto)

He myös tiivistivät puhdistusluukun talon toisessa päässä.

Melkein sama siis. Mitä materiaalia oli talon alla? Olen lukenut, että voi olla ongelmia saada imu toimimaan, jos "väärää" materiaalia on maaperässä?

No, en osaa tarkalleen, mutta se riippuu siitä, onko siellä savea tai jos ei saa ilmakuplaa josta voisi imeä.

Meillä oli soraa/makadamia levyn alla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.