Hei, olen parhaillaan vaihtamassa putkia kellarissamme. Talo on rakennettu vuonna 1948 ja siinä oli vanhoja sementtiputkia. Perustus koostui 10-15 cm betonista, joka makasi tiiviin savi- ja vanhojen rakennusjätteiden pohjan päällä. Se vuosi enemmän tai vähemmän jokaisessa saumassa. Olen nyt vaihtamassa muoviputkiin. Kysymykseni on nyt, mikä materiaali olisi paras täyte putkien ympärille. Olen ajatellut laittaa alaspäin Leca-kulor tai vaihtoehtoisesti hiekkaa. Ensimmäinen luultavasti toimii kapillaarikatkona ja eristeenä, mikä olisi hyvä asia, kun taas hiekka ei tätä tee, mutta tekee, että putket makaavat hieman vakaammin? Kaivaamieni maa-aineiden takaisinlaitto ei tunnu hyvältä idealta, koska joukossa on paljon teräviä kiviä, jotka voivat puhkaista putket ajan myötä. Mitä sanovat asiantuntijat täällä foorumilla.

Toinen kysymys on, että minulla on allas ylävirtaan viemärijärjestelmästä, joka on talon ulkopuolella. Minun on vaikea nähdä, mikä tämän altaan tarkoitus on. Minulla on 80-luvun lopulla tehty salaojitus ja rännejä talon ympärillä, jotka on kytketty kivikistaan. Voisiko se olla vanha salaoja-allas, jota käytettiin ennen kuin salaojitus tehtiin uudelleen? Joka tapauksessa siinä seisoo vettä, joten epäilen, että se edelleen tekee hyötyä ja kuivaa veden perustuksessa, joka saavuttaa viemärijärjestelmän tason. Onko kenelläkään asiantuntevaa arvausta?

Putkihiekkasora.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Onko se myös kapiläärikatkaisu? Onko olemassa riski, että kosteus nousee lattiaan, jos näin ei ole?

Ei kapillaarikatkaiseva, sellaisia kerroksia saa olla yläpuolella.

Okei, siis putki(sora?) putkien alla ja ympärillä. Putkien yläpuolella tyyliin sepeli tai ehkä Leca? Mitä sinä käyttäisit? Ja lopuksi betonia päälle. Kuinka paksuja kerroksia putki(soraa?) tulisi olla putkien ylä- ja alapuolella?

Olen nyt vaihtanut talon suurimman osan viemäriputkista ja asentanut ne soralla keskustelun mukaisesti. En kuitenkaan ole vielä täyttänyt putkikaivantoja. Talossa on lisäksi erillinen jätevettä käsittelevä järjestelmä (kodinhoitohuone), jonka ajattelin ottaa myöhemmin, mutta olen muuttanut mieltäni ja teen sen nyt kun olen vauhdissa. Tämä viemäri oli aiemmin liitetty kunnan hulevesijärjestelmään. Kuitenkin, kaksi putkea on uudelleen kytketty talon ulkopuolella siten, että kaikki menee nykyään kunnan jätevesijärjestelmään.

Ajatukseni on liittää kodinhoitohuone uusiin viemäriputkiin, jotka vedin äskettäin. Tämä aiheuttaa vähemmän muutoksia lattiaan tehtäessä niin. Suunnitelmana on löytää kodinhoitohuoneen vanha putki, missä se menee talosta ulos, ja tukkia se. Sitten vedän uuden lattia-kaivon ja pesuallasviemärin uuteen putkeen sen sijaan.

Ongelmani on, että putki, johon haluan liittää, sijaitsee niin syvällä, enkä mielelläni kaiva metriä alas vain saadakseni uudet putket samalle tasolle (vaihtoehto B kuvassa). Mitä asiantuntijat sanovat asennuksen tekemisestä vaihtoehdon A mukaan kuvassa? Eli menee juuri lattian alle ja sitten kääntyy pystysuoraan kohti liitettävää putkea.

Toinen vaihtoehto, joka aiheuttaa vähemmän mutkia, on tehdä kuten vaihtoehto C, eli mennä juuri lattian alle ja sitten kääntyä kulmassa kohti liitettävää putkea.

Onko olemassa sääntöjä tai järjellisiä syitä, jotka estävät tekemästä kuten vaihtoehto A tai C? vai pitäisikö minun kestää kielteiset asiat ja tehdä kuten vaihtoehto B?

• Kolme viemäröintivaihtoehtoa: A, B ja C. Vaihtoehdoissa A ja C putket kulkevat vaakasuoraan, B sisältää pystysuoran laskun. Kaikissa 45 asteen kulmat.
Viimeksi muokattu:
Vastaan itselleni yllä olevaan kysymykseen. Valitsin toteuttaa kuvan yläpuolella olevan vaihtoehdon B mukaisesti eniten siksi, että tajusin, että minun olisi pakko porata jalkalevyn läpi sisäseinään, jos vetäisin vaihtoehtojen A & C mukaan. Vaihtoehdolla B pystyin kaivamaan itseni jalkalevyn alle, mihin putki menisi.

Nyt uusi kysymys. Olen vetämässä uusia kantoja, jotka menevät ylös toiseen kerrokseen, mutta olen hämmentynyt siitä, kuinka pystyn tekemään tämän rakennusmääräysten mukaisesti. Tulkitse sääntöjä siten, että se pitäisi tehdä kuvan alla olevan vaihtoehdon A mukaisesti. Ongelma on kuitenkin, että putken "päälaki" nousee lattiatason yläpuolelle. Siksi kannatan vaihtoehtoa B tai C En ymmärrä, miksei se toimisi, mutta en löydä tukea tälle rakennusmääräyksistä. Onko täällä joku putkimies, joka voisi antaa minulle muutamia vinkkejä?

Terveisin Hans

Kolme vaihtoehtoista putkiston asennustapaa nimeltä A, B ja C, esitettyinä rinnakkain kaivamattomassa lattiatilassa.

Miksi sinulla ei ole kahta 45 asteen kulmaa suoralla osalla niiden välissä? vaikuttaa siltä, että on kaksi mutkaa liikaa. Vai olenko missannut jonkin kirjoittamattoman säännön?

Minulla oli se alussa, mutta putkimies kävi viikko sitten ja näki tämän vedon. Hän sanoi, että pystysuora runko tulee aina vaihtaa vaakasuoraan kahdella 2x45.

Tästä tapauksesta, kun talon sokkeli on tiellä, hän sanoi, että minun pitäisi olla 2x45 vaakasuoraan sokkelin yli, 2x45 pystysuoraan alas pitkin sokkelia ja sitten 2x45 lopulliseen vaakasuoraan runkoon. Minusta tämäkin tuntuu täysin oudolta, mutta kun katsoo rakentamismääräyksiä turvallisen veden suhteen, tulkitsen sen niin, että hän on oikeassa.

H HasseArc7 sanoi:
Minulla oli se aluksi, mutta putkimies kävi vierailulla noin viikko sitten ja näki tämän vedon. Hän sanoi, että seisovasta haarasta tulee aina siirtyä makaavaan 2x45:lla.

Tässä tapauksessa, kun talon sokkeli on tiellä, hän totesi, että minun pitäisi olla 2x45 makaavaan sokkelin yli, 2x45 seisomaan pitkin sokkelia ja sitten 2x45 lopulliseen makaavaan haaraan. Minusta tämäkin tuntuu täysin oudolta, mutta kun katsoo rakentamisen sääntöjä varmuudesta vedestä, tulkitsen sen niin, että hän on oikeassa.
voit ehdottomasti käyttää 2 kpl 45 asteen mutkaa, joiden väliin jää pieni pätkä.
Ne eivät tarvitse olla yhdessä.
Se on vain parempi.
Älä unohda puhdistusaukkoa lattian yläpuolella.

• Tykkään
MagHam
  • Laddar…
Ja poista roskat hieman lattian yläpuolelta (jotta voi laittaa sangon alle).

Ok. Sitten vaikuttaa siltä, että käytetään 2x45 kulmakappaleet välipalalla ja 400 mm tarkastusluukku kuten aiemmin. Kuitenkin se putkimies, joka oli käymässä, teki erittäin hyvän vaikutuksen. Hän sanoi, että oli hyvä, jos veden virtaus hidastuu kuten vaihtoehdossa A tai C, ja että se vähentäisi riskiä, että vesi karkaa paperista. Voin osittain ymmärtää tätä ajattelua. Luotan teihin, mutta jos joku on eri mieltä, niin kuulisin mielelläni ajatuksianne ;)

Kun aloitin LVI-alalla, ilmaantui sananlasku, joka nykypäivänä pitäisi olla vaatimus.
Et saa asentaa viemäriä ennen kuin olet oppinut puhdistamaan
Viemärin!
Silloin tiedät, miten et tee!

Jos teet pehmeän siirtymän pystysuorasta vaakasuoraan asennettamalla liitoskappaleen 45 asteen kulmaan, annat paperin, raskaan massan ja veden virrata samoin osien läpi.
Sitten on kaato vaakasuoralla putkella.
Sitä kutsutaan normivirtausmitoitukseksi.
Tässä voi tulla ongelmia.
Silloin putki täytyy asettaa oikeaan kulmaan.

Tee kuten ajattelit, on neuvo.
Siirtymän tukkeutuminen on käytännössä 0.
Jos vaakasuora putki tarvitsee jostain syystä huuhdella, se on todella helppoa.
Paksumpikin letku mahtuu alas.
On vain etuja ja ei haittoja.

Ok, olen vakuuttunut :) Kiitos avusta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.