Onko täällä joku, joka voisi auttaa nopeasti autotallini teräspalkin mittojen kanssa?
Ajattelin käyttää sitä osittain tukemaan kattotuoleja ja kiinnittää siihen liikkuvan telferinin, jotta voin nostaa erilaisia tavaroita, kuten moottorikelkkoja, moottoreita jne., ei siis mitään suuria painoja. Ajattelin sijoittaa sen ovien väliin, se ei ole suoraan kattotuolien alla, mutta eikö se ole silti OK? Lattiapinta on 7,2 m, joten palkin pituuden täytyy olla lattiapinta + seinän paksuudet? Sanotaan 8-10 m (ei haittaa, jos se ulottuu kylmässä osassa metrin verran, ne myydäänkö noin 10 tai 12 m pituisina tai jotain vastaavaa?). Oletan, että se on jonkinlainen I-palkki, vai riittääkö H-palkki?
Leveys on 8,9 m (lattiapinta).
Liitän nopean luonnoksen, jotta näette, mitä ajattelin.
Millaiset kattotuolit sinulla on? Jos kattotuolit ovat itsekantavia, niiden ei pitäisi kuormittaa palkkia.
Esimerkiksi, IPE160 taipuu hieman alle 3 cm, jos kuormitat sen 500 kg pistekuormalla keskeltä tukien välillä.
Minulla on itse 8 m jänneväli omaavassa autotallissa palkki, jossa roikkuu 500 kg talja. Palkkini koostuu kahdesta vierekkäisestä IPE160-palkista, joten saan tuskin 15 mm taipuman, jos kuormitan taljan keskelle palkkia.
Kahden palkin käytön etuna on myös merkittävästi suurempi turvallisuus kiertymistä vastaan. Sinun tapauksessasi voisit myös kiinnittää palkin kattotuoleihin kiertymisriskin välttämiseksi.
I-profiili on optimaalinen, jos tarkastellaan kykyä kantaa kuormaa suhteessa palkin omaan painoon.
H-profiili on optimaalinen, jos tarkastellaan kykyä kantaa kuormaa suhteessa palkin rakennuskorkeuteen.
Ne ovat ristikkoja (kutsutaanko niitä niin?), tosin hieman mukautettuja. 2 kpl 45x45 vanerin välissä, en ole koskaan nähnyt sellaista aikaisemmin. Se on vanha armeijan varasto, joten ne saattavat olla vahvistettuja?? Joissakin paikoissa sormiliitokset ovat liukuneet erilleen (luultavasti lumen painosta), joten olen vahvistanut ne siinä kohtaa.
Mietin, täytyykö minun vahvistaa koko vaakasuorat solmukohdat/välit, tai mitä ne nyt ovat? Laudat, jotka yhdistävät 45:set? Edellinen omistaja oli alkanut naulata ylös lautoja (ikääntymistä kestävän muovin kanssa yläpuolella), mutta purin sen alas, koska halusin tarkistaa ristikot ja joudun kuitenkin laittamaan uuden muovin, koolaamaan ja sitten pellittämään sisäkaton. Ajatuksia ja vinkkejä?
Lähetän kuvan, jotta näette
Pitäisikö minun koolata poikittain vai pitkittäin? Pellittääkö pitkin ristikoita, vai "poikittain"? Miten tekevät puusepät?
Se mitä sinulla on ristikkojen alaparrussa, on niin kutsuttuja kevyitä palkkeja tai masoniittipalkkeja... ei mitään custom siellä. Tietoinen valinta, todennäköisemmin. Tällaiset palkit tekevät muun muassa kylmäsillan pienemmäksi, jos sinulla olisi ollut eristys alakattoon, mutta sitähän sinulla ei ole
Kysymys;
Aiotko ripustaa teräspalkin kattotuolin alaparruun? Vai pitäisikö teräspalkin seistä omilla pylväillään päissä? Luonnoksesi perusteella arvelisin vaihtoehto 1. Mutta mielestäni se ei ole paras vaihtoehto.
Ah ok, hyvä juttu, että on sellaisia kevytpalkkeja. Aion eristää seinät ja puhallusvillalla eristää katon, jotta saan lämpimän osan. Onko olemassa hyvää sivua, joka näyttää miten tehdään eristys kattoräystäällä? Onhan niin, että pitäisi olla pieni ilmarako kondenssikalvon ja sen ohuen vanerin tai miksi sitä kutsutaan, välissä?
Palkki tulee omille pilareilleen, tämä oli vain yksinkertainen luonnos juuri palkin sijainnista, joten en ajatellut sitä
Koskien räystästä: näin tein talossani. Isover lufta tai vastaava kiinnitetään naulaamalla kattotuolin ylärunkoon. Isover lufta on pahvilevy, jossa on hieman polystyreenivälejä (silti yllättävän kallis), joten sen ei tarvitse olla mitään erityistä, joka muodostaa tämän tuuletusraon. Levy muodostaa tuuletusraon ja estää irtoselluvillaa tukkeumasta sitä, koska se on kiinnitetty seinään alareunasta ja jatkuu sitten ylöspäin kattotuolien välille.
Kiitos kuvasta, perkylainen
Kun kuvaa kattoa sisältä, onko jotain mitä minun pitäisi huomioida? Laitetaanko harvalaudoitus cc300 poikittain kattotuolien yli, ja pelti pitkittäin? Olisin halunnut laittaa tp20-pellin pitkittäin kattotuolien suuntaisesti, koska kattotuolien alapinnat eivät ole täysin suorat (voi heittää pari senttiä siellä täällä..) ja silloin on helpompaa, kun peltien profiloituminen antaa periksi, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Onko tämä ok?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.