Hei.

Olen kiinnostunut talosta, jossa on osittain painekyllästettyä alaohjauspuuta ja alaohjausrakenteita, ja trossipohjaa pitävä puu on myös painekyllästettyä.
Jos kaupat tehdään, aion vaihtaa tämän, mutta vaimoni on huolissaan siitä, että myös väliseinät ovat painekyllästettyä puuta.

En itse ole huolissani siitä, että sisäseinät olisivat painekyllästettyä puuta, mutta onko mahdollista tarkistaa asia jotenkin näytön aikana?
Onko kenelläkään vinkkejä?

Milloin se on rakennettu/tehty?

M MagHam sanoi:
Milloin se on rakennettu/tehty?
Laajennus on tehty 1993.

Aine, joka aiheutti pahan hajun kosteudelle/alennukselle painekyllästetyssä puutavarassa, kiellettiin vuonna 1978. (sen jälkeen voi tietenkin olla käytetty pieni määrä varastoitua puutavaraa muutaman vuoden ajan). Jos se on rakennettu vuonna 1993, olisin 99,9% rauhallinen enkä huolestunut lainkaan. Jos haluat olla varma, voit porata pois muutaman lastun ja lähettää analyysiin PCP:n tarkastamiseksi, mutta se vie aikaa ja maksaa jonkin verran.

M MagHam sanoi:
Aine, joka aiheutti pahan hajun kosteudessa/hajoamisen aikana painekyllästetyssä puussa, kiellettiin vuonna 1978.
(sen jälkeen saattoi pieni määrä varastoitua puutavaraa olla käytössä vielä muutaman vuoden).
Jos se on rakennettu vuonna 1993, olisin 99,9% varma ja en olisi huolissani ollenkaan.
Jos haluat olla varma, voit porata muutaman lastun ja lähettää analysoitavaksi, PCP:n osalta, mutta se vie aikaa ja maksaa hieman.
Ok. Kiitos vastauksesta.
Se on enimmäkseen vaimoni, joka on huolissaan, onko se vaarallista nyt, vaikka se ei olekaan enää kosteusvaurioinen? Voiko se olla terveydelle vaarallista nyt, vaikka se on kuivana ja kunnossa?

Vai voiko laskea, että nyt on kulunut 30 vuotta ja valmistukseen liittyvät myrkyt ovat hävinneet puusta?

Ei se sillä tavalla vaarallista ole, mutta se voi antaa kummallisen ja pysyvän hajun.......En ole koskaan kuullut, että myrkyt itsessään aiheuttaisivat mitään. (okei, teoriassa ne voivat, mutta pitoisuudet ovat yleensä liian alhaiset) Silloin pitäisi pureskella puuta siinä tapauksessa...........

P Pappa1986 sanoi:
...Vai voiko ajatella, että nyt on kulunut 30 vuotta ja valmistuksessa käytetyt myrkyt ovat poistuneet puutavarasta?
Ei. En ole tässä asiantuntija enempää kuin mitä olen lukenut. Mutta jos unohdamme pentakloorifenolin, joka katosi 1978 jälkeen, on kyse pääasiassa (puoli)metallisuoloista, jotka perustuvat arseeniin, kromiin ja kupariin. Ne pysyvät siellä missä ovat, ellette aio jauhaa puutavaraa ja syödä sitä ;)
Nykyään yksinkertaisemmissa luokissa on vain kuparia.
//Ulkona oli myös kreosoottia (kivihiilitervaa) sähkötolpissa aiemmin, mutta sitä ei ilmeisesti käytetty rakentamiseen, mitä olen kohdannut//

M MagHam sanoi:
Not. En ole asiantuntija tässä asiassa enempää kuin mitä olen itse lukenut.
Mutta jos jätämme huomioimatta pentakloorifenolin, joka katosi vuodesta 1978 eteenpäin, niin kyse on lähinnä (puoli)metallisuoloista, jotka perustuvat arseenille, kromille ja kuparille. Ne pysyvät paikoillaan, ellei aio jauhaa puuta ja syödä sitä ;)
Nykyään niissä on vain kuparia yksinkertaisemmissa luokissa.
//Ulkona oli myös kreosoottia (kivihiilitervaa) sähkötolpissa aikaisemmin, mutta se ei ollut yleistä rakennusmateriaalia mitä itse olen kohdannut//
Suurkiitokset perusteellisista vastauksista. Nyt voin rauhoittaa häntä (vältyn vaihtamasta kynnystä) puuuh ;)

• Tykkään
MagHam
  • Laddar…
Tottakai kukaan täällä foorumilla ei voi taata mitä puutavara sisältää. Se voisi teoriassa olla tuotu peräkärryllä jostain itämaasta, jossa on vähemmän sääntöjä, tai säilytetty ladossa 50 vuotta. Mutta se on kaukaa haettua.

M MagHam sanoi:
Totta kai kukaan täällä foorumilla ei voi taata mitä puutavara sisältää. Se voisi teoriassa olla kuljetettu itämaasta, jossa on vähemmän sääntöjä, tai säilytetty ladossa 50 vuotta. Mutta se on epätodennäköistä.
Kyllä, se on aivan totta, mutta kuten sanot, vähemmän todennäköistä.
Hyvää viikonloppua

• Tykkään
MagHam
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.