Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
TheCed: [citat] ehkä pitäisi lisätä, että kyseessä on siis rankalokero, johon olen laittanut eristystä.
Mats-S: [citat] Mutta mitä hemmettiä, sehän on rikos K-merkintää vastaan, saako tehdä niin? :crysmile::crysmile::rofl::rofl: Mutta nyt sinulla on hyvä illalliskutsu tarina, miksi me puusepät asensimme niin paljon ruskeita listoja 70/80-luvulla:cool:
justusandersson: Se näyttää vähän huolimattomalta. Loogista olisi ollut käyttää pylvästä, joka on joko yhtä leveä kuin "palkki" tai huomattavasti leveämpi. Muuten vaikea kommentoida ilman lisätietoa. Onko palkki liimattu ruuveilla? Mikä on korkeusmitta? Kuinka pitkä se on? Onko sillä vain yksi keskituki? Onko se tehdasvalmisteinen liimapuupylväs?
justusandersson: Ulkokuva katosta voi myös olla erittäin valaiseva. Useimmilta "snickareilta" puuttuu yleensä pätevyys arvioida tämän tyyppisiä kysymyksiä.
mrmosse: Ok, hienoa! Minkä kokoiset olivat ne vangstycken, jotka leikattiin laserilla? Mikä firma käytit siihen? Kallista?
SnickeNicke: Näyttävästi tehty, anna raportti kun olet saanut kaiken oikealle tasolle.
jonaserik: L-profiilit ovat 90 asteen moduulissa, ja ne kiinnitetään toisiinsa, jolloin muodostuu jotain nurkkaan siten, että vasen asetetaan oikeaa vasten, ulkopinnat reunoittain, olemassa olevan kulman ansiosta elementtien väliin tulee tiivis liitos. Kiinnitysosat voidaan taittaa samaan kulmaan, jotta elementit saadaan yhdistettyä. Tällaisella asennuksella nurkkaan tulee 100 % tuki, ja jos se
jonaserik: Vaunuosuus seisoo varmasti jämäkästi kellukkeessa eikä sitä voi nostaa. Osa on ilmassa ja osa mahdollisesti kiinni seinässä. Ilmassa oleva osa on yleensä mahdollista nostaa hieman, mutta seinässä oleva osa on varmasti jähmeä. Normaalisti lattia asennetaan ennen portaita, joten se seisoo valmiilla lattialla. Tehtävissä on joko rakentaa se lattian sisään tai sahata se poikki, mutta
Bo arnold: Huoneeni on täysin kotitekoisen suunnittelun mukainen, ja siinä on erityistilattuja ikkunapaneeleja Expodulilta, koska ne ovat 2,4 m korkeita, eivätkä kuulu standardiin. Rakennuksesi on kai enemmän talvipuutarha, mutta jos aiot käyttää eristystä ilmarakolla katossa, ehkä vaihtoehto, jossa kattotuolit ovat kattopalkin yläpuolella, antaa enemmän tilaa.
Johan Gunverth: Näyttää hyvin tehdyltä portaalta. Nousuaskelmat saattavat olla tarpeen, jotta askelmat eivät jousta ja ala narista. Sisäkaaren kiinnitys on aivan liian kapea pärjätäkseen ilman nousuaskelmaa. Vaihda/kunnosta portaan nokka johonkin puunsävyiseen ja vaihda synteettinen matto luonnonväriseen sisaliin. Se sointuu hyvin tehtyyn kaiteeseen ja tiiliseinään. Väriin tarvitaan hieman
Vantemann: Hei, kiitos vastauksistanne. Tajusin, että valaistus on liian huono ja olen yrittänyt löytää kulmia saadakseni paremman valon, mutta en oikein saa kuvia paremmalla laadulla. Se voi johtua siitä, että linssissä on likaa, mikä huonontaa kuvia, joten parempia kuvia on vaikea saada aikaan. Joka tapauksessa kyseessä on jonkinlainen puumateriaali. Googlaus Treetexistä antaa melko hyvän
Onsalakorven: [Nainssanmi="webkocken, post: 2835798, jäsen: 92436"]Aiomme rakentaa seinäasenteiset WC:mme sisään, eli itse kiinnityksen. Silloin pitää olla vedeneristys takana ja alla, ja sitten ajattelimme rakentaa kaiken laatikkoon. Lux element (rakennuslevyt) on yksi vaihtoehto. Onko olemassa jotain edullisempaa vaihtoehtoa kuin juuri nuo levyt?[/Nainssanmi] Nostan tämän kysymyksen, sama tilanne!
KnockOnWood: Kuinka syvä on rappauskerros? Sinulla olisi pitänyt olla pidemmät ruuvit ja tulpat, jotka ylsivät tiilikerrokseen asti.
Derbyboy: Ajattelin liittää JD 320. https://josefdavidssons.se/produkt/vedspisar/jd-320/ Yritän kuitenkin selvittää, tarvitseeko minun ilmoittaa vaihdosta kunnalle. En saa hyviä vastauksia. Epäilen, että jos otan yhteyttä kuntaan, he vaativat minua tekemään ilmoituksen ja maksamaan 3850 kr pelkästään tottumuksesta.
FrippeFlyer: [citat] Hei David. Olen kyllä kurkannut sigmapalkkia, mutta mitä olen nähnyt aiemman ketjun mukaan, se maksaa melko paljon. (Se riippuu tietenkin palkin kantavuudesta ja muotoilusta...) Aiempi käyttäjä sai hintatiedon 900 kr per palkki ja tarvitaan kaksi per palkki. Sitten hinnat nousevat... :) Ystävällisin terveisin /Fredrik
Tubes: Tämä on hyödyllinen sivu https://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx
Bältesclip: [citat] Siinä tapauksessa asia onkin sitten 100% selvä.
Wibos: Asun talossa, joka on rakennettu vuonna 1946 ja siinä on eristämätön laatta sekä kellarikorkeus 210 cm. Kellari on todella huonossa kunnossa ja harkitsen sen kunnostamista, jolloin aion muun muassa kaivaa lattiaa syvemmälle valuakseni lämpöputket sinne. Olen siksi ottanut esille kaikki piirustukset, jotka ovat saatavilla, nähdäkseni onko se mahdollista ja ainoa merkittävä oli alla.
Matti_75: Se on kanava, joka tulee kestää Ei60. Sen tulee suojata asuntoa syttymästä tuleen 60 minuutin ajan, jos alkaa palaa alemmissa kerroksissa. Tuli pääsee silloin putkiin ja kanavan tulee estää sen leviämisen kyseiseen asuntoon. On sallittua, että viemäriputket ovat samassa kanavassa, jos ne ovat palamatonta materiaalia. Sinun näyttävät olevan valurautaa, mikä on ok.
Elmy: [citat] Kiitos! Ei meidän tarvitse tiivistää, ihmettelin vain kuuluuko sen olla niin vai tarvitseeko tiivistää tai jotain. Kiitos avusta ☺️
Bemi: Hei, päädyin lopulta itsekin samaan järkeilyyn, mutta silloin tuli vähän liian ahdasta eteiseen, joten olemme päättäneet olla laittamatta ovea sinne. Kiitos vastauksestasi.
oddan: Hei, Aion kokeilla rakentaa paikan päällä kaapin (siivouskaappi/vaatekaappi) pieneen huoneeseen asunnossani ja tarvitsisin hieman neuvoja menetelmän suhteen. En ole koskaan aiemmin tehnyt mitään vastaavaa, mutta olen melko kätevä ja pidän tällaisten asioiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Alla näette kuvan/luonnoksen, jonka olen tehnyt siitä, suunnilleen miltä haluan sen
Pucco: On olemassa tällainen tyyppi upotetulle piilotetulle kalustekokoamiselle. https://www.banggood.com/Drillpro-4-8-or-5-9-or-6-10mm-Twist-Step-Drill-Bit-For-Woodworking-Manual-Pocket-Hole-Drill-p-1391844.html?cur_warehouse=CN&ID=563343&rmmds=category
jonaserik: Minerit on sementtilevy, poraa reikä, jonka halkaisija on ruuvin rungon (se osa, joka on kierteiden välissä) kokoinen, jota aiot käyttää, ja kiinnitä se käsin tiukasti levyyn, se tulee pysymään. Jos et poraa etukäteen, ruuvi halkeaa ja aiheuttaa lohkeilua, mineritilla tulee pieniä paloja irti etu- ja takapuolelta.
justusandersson: Helpoin tapa on varmaankin antaa ilmarakojen kulkea vaakasuunnassa päädystä päätyyn. Paine-erot pystyvät todennäköisesti huolehtimaan tuuletuksesta. Kiinnitä masoniitti kattopalkkien sisäpuolelle, niin saat melko suuret ilmarakot.
justusandersson: Normaali on, että lankku on yhtä leveä kuin lankkurunko. Sen molemmat päät upotetaan ympäröiviin pystyssä oleviin lankkuihin. Kaikki vanhemmat puusepät tietävät, kuinka se tehdään.
Nick_se: [citat] Miksi tarvitsee kiinnityksiä parvekkeen etuosaan? Meillä on terassi katolla, joka ulottuu koko matkan katosta. Ajattele vain oikeaa kallistusta.