Aion rakentaa portaat alla olevan piirustuksen mukaan, mutta olen epävarma mm. mitoista.
Portaiden aukko on siis yhteensä noin 2 x 3 m. Yksityiskohdat lasken myöhemmin, mutta kerroksesta kerrokseen on noin 3 metriä, eli 1,5 metrin nousu 2 metrin vaakasuoraa portaita. 17 cm askelkorkeudella ja 8 tai 9 askelmalla askelman syvyys on noin 25 cm. Tämä osio tuntuu aika hyvältä.
Ajatuksena on rakentaa tasanne 45 x XXX mm palkeista. Alempien portaiden palkit kiinnitetään tasanteen palkkiin. Ylempien portaiden palkit kiinnitetään samalla tavalla, ylempi pää kiinnitetään välikerroksen palkkeihin.
Portaat 30 mm massiivitammesta? Alempien portaiden vasen reuna, portaiden tulee näkyä ulkopuolelta, niiden alle laitamme kipsilevyn, joka ulottuu portaisiin. Jotta tämä näyttäisi hyvältä, portaisiin tulee lasinen kaide kaiteeksi.
Olen epävarma seuraavista:
1. Palkkien mitat? Mieluummin ylimitoitettu kuin toisinpäin? Liimapuuta 70 x 225? Aion sahata loveukset itse sahan ja kiskon avulla.
2. Portaiden mitat?
3. Portadan etulevyjen mitat (portaat suljetut)
Ehdoton painopiste on vakaus eikä yhtään narinaa.
Mitä vinkkejä ja ideoita teillä on? Olenko unohtanut jotain?
Onko jokin vialla foorumilla? Olen saanut sähköpostia siitä, että vähintään yksi henkilö (Hempularen) on jo vastannut tähän, mutta ketjussa näen vain alkuperäisen viestini. Outoa.
Hei
Miten meni mittojen kanssa? Mitä käytit?
Aion tehdä saman ja löytää ketjun (joka oli vanha kuin mikä) mutta otan silti vastauksen toivossa yhteyttä
Hei, ei niin vanha kuitenkaan. Päätin rakentaa talon valmiiksi ilman yläkerran portaita, joka ei kuitenkaan ollut valmis.
Mutta nyt, vuonna 2020, innostuin tekemään valmiiksi ja tartuin portaisiin uudelleen.
Rakensin välitasoa jne. tavallisista lankuista ja lattialastulevystä, valitsin sitten joko sahata omat palkit tai ostaa laservalmiit puusepältä, ja päädyin jälkimmäiseen. Ajoituksen ja kulmien saaminen todella hyvin ratkaisi. Liitän kuvan tilaamastani.
Nyt paalut ovat paikoillaan ja olen peittämässä niitä kipsillä ja osb:llä (alhaalta ylös portaille). Sitten tulee askelmat ja nousut 40 mm tammesta, mutta se saa odottaa. Yläkerran rakennusvaiheen aikana laitan vain joukon 45 x 220 lankkuja askelmiksi, jotta en tarvitse olla peloissani.