Kuten kuvauksessa sanotaan, olen poistamassa sisäovea vanhemmassa talossa, jossa on asunto yläkerrassa.
Koska asumme koko talossa, meillä ei ole tarvetta sisäovelle heti ulko-oven jälkeen. Jos poistamme karmit ja puupalkit, saamme uutta seinäpintaa, joka on kullanarvoista säilytykseen (5 perheessä).
Puuseppä oli täällä viime talvena ja totesi, että vierasvessan yläpuolella oleva ja eteisen ulkopuolinen seinä on kantava.
Se ei ole tässä seinässä, johon nyt puutun.
Kuten näyttää, ovi koostuu 2 puupalkista, jotka on naulattu seinille sivuilla, mutta ne menevät lattian alle ja ylös kattoon. Kuvissa karmi on poissa, kyseessä ovat siis jäljellä olevat puupalkit, joita mietin.
Ajattelin sahata nämä poikki lattian ja yläkarmipuun linjassa ja sitten peittää ja tasoittaa sivut saadakseni ehjän seinäpinnan ilman keskeytyksiä.
Kysymys sitten: Voivatko nämä pystysuorat karmipuut olla kantavia?
Ilman että olen nähnyt mitään piirustusta, uskallan silti sanoa, että seinä ei todennäköisesti ole kantava (paitsi mahdollisesti osalle portaan sivuttaisrungosta). Sen sijaan teillä on talo, jossa on lautakehikko ja lautaseinät. Oviaukon yläosassa näkyy vaakasuoran laudan alapinta, joka toimii lautaseinän siltana. Aukon sivuilla olevat tukipuut voidaan poistaa, vaikka minulla on vaikeuksia nähdä siinä järkeä. Se voi myös aiheuttaa muutamia yllätyksiä, jos niin tehdään.
Ilman, että olen nähnyt piirustusta, uskallan silti sanoa, että seinä ei todennäköisesti ole kantava (paitsi mahdollisesti osalle porrasrunkoa). Sen sijaan talossanne on rankorakenne ja lankkuseinät. Oviaukon yläosassa näkyy vaakasuoran lankun alapinta, joka toimii lankkuseinän kantoelementtinä. Aukon reunoilla olevat palkit voidaan poistaa, mutta minun on vaikea nähdä siinä järkeä. Myös yllätyksiä voi ilmetä, jos niin tekee.
Ajatuksena oli katkaista palkki lankkuseinän yläreunalta ja poistaa se. Sitten aukko rakennetaan umpeen ja saamme 2 sileää seinää kenkäkaappia ja hyllyjä varten kapeassa eteisessä.
Katso alla olevia kuvia ja kuvittele sileä seinä
Pitäisikö minun kutsua asiantuntija varmistaakseni?
Mutta jos vaakasuuntainen sääntö aukon yläpuolella lepää pystysuorien sääntöjen päällä, niin ne ovat kantavia. Tarkistaisin, että vaakasuuntainen sääntö jatkuu ohi niiden pystysuorien sääntöjen, jotka aiot sahata poikki.
Mutta jos vaakapuu yläpuolella aukkoa lepää pystysuorien puiden päällä, niin ne ovat kantavia. Minä tarkistaisin, että vaakapuu kulkee ohi pystysuorien, jotka aiot sahata poikki.
Vaakapuu on pystypuitten välissä, eikä siis edes lepää niiden päällä.