5 590 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Rako katon ja kattolistan välissä?
Emme ole vielä päättäneet, käytämmekö kattolistaa vai emme, mutta meillä on kysymys: viimeisimmissä kolmessa talossa/asunnossa, joissa olemme asuneet, on ollut kattolistat ja niiden välillä on ollut rako katon ja kattolistan välillä. Miksi ne asennetaan niin? Minusta se näyttää todella oudolta, mutta ajattelen, että siinä saattaa olla joku tarkoitus, jos on tavallista asentaa kattolistat noin puoli senttimetriä katon alapuolelle. Joten olen hyvin utelias tietämään syyt kyseiseen asennustapaan, jotta tiedämme, JOS päädymme asentamaan kattolistat itse taloon.
Kaikkitietävä
· Härifrån
· 789 viestiä
Mielestäni se kuulostaa myös skugglist.
Kiitos paljon, ne osoittautuivat itse asiassa varjolistoiksi, kun purimme ne, joten olitte täysin oikeassa. Ne vaihdetaan remontin yhteydessä.
Nyt minulla on jatkokysymys, varjolistojen takaa löytyi melko suuria rakoja seinän/katon välillä useissa paikoissa, myös seinän/lattian kohdalla. Rakennetaanko taloja näin, jääkö aina tällaisia reikiä kaikkialle? Vai onko talomme rakennettu huolimattomasti? Voinko/pitäisikö minun tiivistää se jollakin, kun remontoimme, vai riittääkö, että maalaan seinät ja asetan uudet listat rakojen päälle?
Nyt minulla on jatkokysymys, varjolistojen takaa löytyi melko suuria rakoja seinän/katon välillä useissa paikoissa, myös seinän/lattian kohdalla. Rakennetaanko taloja näin, jääkö aina tällaisia reikiä kaikkialle? Vai onko talomme rakennettu huolimattomasti? Voinko/pitäisikö minun tiivistää se jollakin, kun remontoimme, vai riittääkö, että maalaan seinät ja asetan uudet listat rakojen päälle?
Yleensä seinän ja katon välissä on 10-20 mm rako. Se on standardi, joten se ei välttämättä ole huolimattomuutta. Ajatuksena on, että listat peittävät raon.
Jos haluat, voit tiivistää raon jollakin nauhalla tai pehmeällä tiivistemassalla. Ei siitä haittaa ole, mutta en samalla tiedä mitä hyötyä siitä olisi...
Jos haluat, voit tiivistää raon jollakin nauhalla tai pehmeällä tiivistemassalla. Ei siitä haittaa ole, mutta en samalla tiedä mitä hyötyä siitä olisi...
Viimeksi muokattu:
On tarpeen tiivistää, jos on vaatimuksia ääneneristykselle.J JSE sanoi:Seinän ja katon välissä on yleensä 10-20 mm rako. Se on standardi, joten sen ei tarvitse olla mitään huolimattomuutta. Ajatus on, että listat peittävät sen.
Jos haluat, voit tiivistää raon jollakin tiivisterenkaalla tai pehmeällä saumalla. Se ei tietysti haittaa, mutta en tiedä, mikä hyöty siitä olisi...
Kiitos! Ei meidän tarvitse tiivistää, ihmettelin vain kuuluuko sen olla niin vai tarvitseeko tiivistää tai jotain.J JSE sanoi:
Kiitos avusta ☺️
Klikkaa tästä vastataksesi