Emme ole vielä päättäneet, käytämmekö kattolistaa vai emme, mutta meillä on kysymys: viimeisimmissä kolmessa talossa/asunnossa, joissa olemme asuneet, on ollut kattolistat ja niiden välillä on ollut rako katon ja kattolistan välillä. Miksi ne asennetaan niin? Minusta se näyttää todella oudolta, mutta ajattelen, että siinä saattaa olla joku tarkoitus, jos on tavallista asentaa kattolistat noin puoli senttimetriä katon alapuolelle. Joten olen hyvin utelias tietämään syyt kyseiseen asennustapaan, jotta tiedämme, JOS päädymme asentamaan kattolistat itse taloon.
 
En ole koskaan nähnyt sellaista montaasia. Voiko olla niin, että teillä on ollut skugglister? Silloin se näyttää pieneltä raolta.
 
  • Tykkään
Elmy
  • Laddar…
Mielestäni se kuulostaa myös skugglist.
 
  • Tykkään
Jonas Hamrén ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos paljon, ne osoittautuivat itse asiassa varjolistoiksi, kun purimme ne, joten olitte täysin oikeassa. Ne vaihdetaan remontin yhteydessä.

Nyt minulla on jatkokysymys, varjolistojen takaa löytyi melko suuria rakoja seinän/katon välillä useissa paikoissa, myös seinän/lattian kohdalla. Rakennetaanko taloja näin, jääkö aina tällaisia reikiä kaikkialle? Vai onko talomme rakennettu huolimattomasti? Voinko/pitäisikö minun tiivistää se jollakin, kun remontoimme, vai riittääkö, että maalaan seinät ja asetan uudet listat rakojen päälle?
 
Yleensä seinän ja katon välissä on 10-20 mm rako. Se on standardi, joten se ei välttämättä ole huolimattomuutta. Ajatuksena on, että listat peittävät raon.

Jos haluat, voit tiivistää raon jollakin nauhalla tai pehmeällä tiivistemassalla. Ei siitä haittaa ole, mutta en samalla tiedä mitä hyötyä siitä olisi...
 
Viimeksi muokattu:
J JSE sanoi:
Seinän ja katon välissä on yleensä 10-20 mm rako. Se on standardi, joten sen ei tarvitse olla mitään huolimattomuutta. Ajatus on, että listat peittävät sen.

Jos haluat, voit tiivistää raon jollakin tiivisterenkaalla tai pehmeällä saumalla. Se ei tietysti haittaa, mutta en tiedä, mikä hyöty siitä olisi...
On tarpeen tiivistää, jos on vaatimuksia ääneneristykselle.
 
J JSE sanoi:
Seinä- ja katon välissä on yleensä 10-20mm rako. Se on standardi, joten sen ei tarvitse olla huolimattomuutta. Ajatuksena on, että listat peittävät raon.

Jos haluat, voit tiivistää raon jollakin nauhalla tai pehmeällä tiivisteellä. Se ei haittaa, mutta en tiedä, mihin se olisi hyvä...
Kiitos! Ei meidän tarvitse tiivistää, ihmettelin vain kuuluuko sen olla niin vai tarvitseeko tiivistää tai jotain.
Kiitos avusta ☺️
 
  • Tykkään
bonardi.jonas ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.