Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
-Vinnie-: Hei taas, Liitän mukaan kuvia ja luonnoksia - kerro, jos tarvitset jotain muuta. Jokainen palkki on noin 145 mm leveä (neliömäinen, kuusi, sydänpuuta). Kattoa on kevennetty yli 1 tonnilla, koska siinä oli 8 kerrosta huopaa (kivihiilihuopaa), jonka poistin ja korvasin kevyellä huovalla. Katto kiittää siitä. On myös kulkuaukko, jossa ei ole palkkia, mutta pienpalkit on ruuvattu muihin
Hasselhagen: Olen lukenut monia ketjuja upeista kylpyhuoneista, käytävistä jne. Kysyisin, onko kukaan kokeillut käyttää materiaalia penkki- tai pöytälevyllä vielä?
Demmpa: Pelkkä kastelu ei luultavasti riitä, vaan niiden on luultavasti oltava liotettuna jonkin aikaa. Puulaivoja pidetään joskus pohjassa jopa viikon, riippuen puulajista, pintakäsittelystä ym. Voit laittaa "märkäpakkaus" terassilautojen ympärille sen sijaan, että laittaisit ne veteen.
Bowser: Olen asettanut sellaisia kiviä suoraan maalatulle kipsiseinälle takan taakse miettimättä, että se ei ehkä kestä.
944_Driver: Siitä tulee seinän yläkisko, joka nostetaan lattianiskojen ja reunapalkin päälle, joten siinä ei varmaankaan ole vaaraa. Ajattelen kiskoa, joka on lattianiskojen ja reunapalkin alla. // Magnus
Maarits: [citat] En tiedä. Vaikuttaa olevan vain pinnalla.
Rulle86: Tiili on noin 2 cm paksu, joten suunnitelmana on naputella se alas. Käytetäänkö muurauslaastia sitten reunan siistimiseen sen jälkeen, kun tiili on naputeltu alas? Kasetin ympärille tulee peitelevy, mutta haluan varmistaa, ettei reiästä tule liian suurta. Kiitos avusta!
Baskavoda: [citat] Pohdin myös tätä, kun asensin eps:n kylpyhuoneen välipalkkien alle. Erohan on siinä, että ikääntymiskestävä on täysin tiivis eikä päästä minkäänlaista kosteutta läpi. Ajattelen, että eps:n on pystyttävä kuivumaan alaspäin (hitaasti) ja tämä on syy siihen, että sen ei pitäisi olla täysin tiivis alapuolelta.
fimpan: Ajattelin pyytää neuvoa teiltä, jotka osaavat, onko se edes mahdollista... Olen ostanut autotallin oven autotalliini, mutta se on hieman korkeampi kuin nykyinen aukko, ja siksi minun täytyy mukauttaa runkoa hieman. Autotalli on rakennettu suunnilleen kuin yksinkertainen terassikatto, erittäin pienellä kulmalla yhteen suuntaan, jossa on pontti ja ohut pelti. Kattotuolit ovat 170x45 ja pituus
BBM308: [citat] Joo luulen niin. Minut on vakuutettu, että kaksi 195 reglar riittää liimapuupalkin sijaan. Aion asentaa kaiken nyt viikonloppuna, joten saamme nähdä, miten se onnistuu :)
HEM2121: [citat] Soita kunnan rakennuslupaan ja kysy kenet he yleensä palkkaavat. Soita muuten useille palolaitoksille ja puhu palotekniikkainsinöörin kanssa. Villaägarna voi olla vaihtoehto, rakennustekninen asiantuntijaneuvonta. Vuosimaksu on noin 400,00
HittePå: Katto on "siisti", mutta koska se on ollut vanha pannuhuone, se on aika lailla nokeentunut ja tarvitsee maalata estomaalilla jne. Katossa on pistorasia valaistusta varten, sillä siellä on nykyään valaisin. Ylimääräinen panostus on ok, tämä huone on tarkoitus olla talon sydän, joten haluan tehdä sen pienen ekstran, vaikka se voi viedä aikaa :), mutta kiitos panoksesta!
folkessonm: Hei! Onko kenelläkään kokemusta ulkona olevan betonitelineen puhdistamisesta? Olen miettinyt värillisen betonin käyttöä ja pigmenteiden sekoittamista itse, olisi mahtavaa kuulla, jos joku muu on kokeillut. Tarvitaanko hyvää säätä puhdistamiseen?
jackass: Uusi idea, kun huomasin, että he ovat saaneet liimapuuta rakennusliikkeessä: Osta kolme 56x225 liimapuupalkkia ja aseta yksi harjaan ja kaksi muuta sivukatteen palkeiksi puoliväliin harjan ja harpuntasolmun väliin keventämään kattotuoleja. Sitten "ristikon" voisi kai romuttaa? 45x170 kattotuoleissa, CC 90 huopakatolla? Autotallin mitat ovat 3.6*6.2m, jossa harja kulkee pitkien sivujen
BPBP: Hei! Ajatteleeko rakennuttajani oikein katon rakentamisen suhteen? Täckpapp Underlagspapp Råspont 20-23mm Plåt (pysyy vanhan katon jäljiltä ja tulee luultavasti rakennettavaksi sisään, hieman ruostereikiä mutta enimmäkseen hyvä) TRP 70mm Sprutad isolering Tämä tarkoittaa, että yläpuolella on ilmarako, mutta riittääkö se? Ajattelen eniten, että melkein puolet makaa tiukasti
m800sweden: Ah ihanaa, olen ollut yhteydessä brandskyddsföreni geniin, joka ohjasi minut isoverille, joka ohjasi minut kamiille, joka ohjasi minut wsplle, joka ohjasi minut gyprocsin käsikirjaan.. Kukaan ei halua ottaa vastuuta ☺️ Sitten laitan vain vaneria sisälevyn alle, jotta minulla on jotain johon kiinnittää mahdolliset hyllyt jne. Kiitos vastauksesta.
Oldboy: Se on ratkaisu, joka sopii paremmin uusiin hyvin eristettyihin taloihin, joissa on sähkölämmitys (VP) ja laatta (hyvin eristetty), (vaikka se onkin täysin tarpeetonta, sillä uudet hyvin eristetyt talot eivät ole kylmiä lattioista). Koko lattialämmityksen idea on optimoida käytön matalalämpöjärjestelmille, kuten lämpöpumput (VP). Tiivis ja hyvin eristetty talo ohjatulla/hallitulla
erkka: [citat] Unohdin palata asiaan, mutta käytin Byggmax asfaltsklister. Näyttää toimivan hyvin. Kiitos vastauksista aiemmin.
Daniel Barnaniel: Tai sinulla on yksi ainoa kohta: "Intyg godkänd installation skorstensfejarmästare", dokumentaation todistuksena. Jos kuitenkin aiot kutsua sinne nuohoojan. Kiinteistötunnus, nimi, toimenpide: uusi imkanal, jne.
maah: Halkemat näyttävät täysin normaaleilta ja vaarattomilta, joten voit olla rauhallinen. Vaikea nähdä kuinka syviä ja suuria halkeamat ovat, mutta ne pitäisi voida tasoittaa laastilla. Jos ne ovat liian suuria, sinun tulee ensin täyttää ne kipsilaastilla.
pennybridge: Hei, Tämä keskustelu on nyt 1 vuotta vanha ja paljon on tapahtunut sen jälkeen... Kuitenkin tolpat ovat edelleen paikallaan :D [bild] Olen raapinut, hionut ja pohjamaalannut kaikki tolpat uudelleenmaalausta varten... Kaksi sisempää eivät kuitenkaan ole koskemattomana, koska toivon yhä voivani poistaa ne! Yritän vain löytää rakennusyrityksen, jolla on aikaa...
andersmc: [citat] Jos pylväs tulee alttiiksi kosteudelle, niin mielestäni on hyvä idea käyttää kyllästettyä puuta. Liimapuuseinä tulee sijaitsemaan paljon suojaisemmassa paikassa.
Åsa Lund: Gyprocilla on hyvää tietoa seinien ääniluokista verkkosivustollaan.
Byggglädje: En tiedä, miten muiden paikkojen pressut ovat, mutta ostin Byggmaxista autotalliin. Poimin ne itse, ja useimmat olivat täysin kunnossa tai parempia. Jotkut olivat rikki, mutta laitoin ne sivuun. Ne olivat myös huomattavasti edullisempia kuin muissa paikoissa. Kuitenkin valitsin Byggmaxin, koska heillä oli niitä varastossa. Muilla ei ollut. 3 vuotta myöhemmin ne näyttävät yhtä hyviltä,
guggen: Jos olet Gotlannissa, voit myös yrittää ottaa yhteyttä pienempiin sahoihin, jotka edelleen sahaavat omat puutavaransa. PM, jos haluat NGT vinkkejä, jotka voivat mahdollisesti toimia.
Jgoude: Aina tulee olemaan lämpöä, ja hyvin eristettynä siellä on myös lasivillaa. Silloin minun ei tarvitse tuntea, että tämä oli turhaa.
spomopeter: Hei, minulla on ongelma tasakaton tuennan mitoittamisessa autotallille. Autotalli on 10x10 metriä. Ajattelin asettaa HEA-palkin suoraan yli keskelle tulevan pilarin kanssa. Sitten aion asettaa 5 metrin betonilaatat reunoilta palkkiin molemmilta puolilta. Aion täyttää maata katon päälle (autotalli on kaivettu rinteeseen sisään), arvioin maksimikattokuormaksi noin 2000 kg/m². Betonilaatat
Kalle91: Hei! Asun maalla vanhemmassa talossa, jossa tänään on liimattu puupaneelit rappauksen päälle. 70-luvun muotoilua koko ja ajattelin nyt poistaa nämä puupaneelit ja tasoittaa rappauksen alla olevat seinät. Itse rappauksen alla on savitiilimateriaalia ja viime vuoden salaojituksen jälkeen talosta on tullut paljon kuivempi kuin ennen. Kuitenkin en usko, että pääsen kosteudesta eroon 100%.
m_renovering: Hei, Olen poistanut x kerrosta tapettia seinältä ja ikkunan ympärillä reuna lohkesi (katso kuva). Aikaisemmin koko ikkunan reunassa oli jonkinlainen lasikuitunauha, joka on osittain irronnut kun olemme poistaneet tapettia. Siellä on myös jonkinlaista rappausta, joka ei ollut muualla seinässä. Nyt aion korjata tämän osan seinästä ennen kuin koko huone tasoitetaan ja maalataan. Kysymys
useless: Mielestäni näyttää siltä, että tukit lepäävät ohuempien lankkujen päällä, mutta kuvat eivät ehkä kerro kaikkea... Kuten sanottu, on vähintään yhtä tärkeää, että maata vasten olevat tuet ovat riittävän vakaat, joten ehkä kannattaa täydentää pienellä betonijalalla maassa ja tukipilari siinä, missä kamiina tulee olemaan?