Hei
Aion vaihtaa autotallin katon ja pohdin näitä palkkeja, jotka muodostavat ristin hammaslastan korkeudella. Niitä on käytetty sisäkaton tukemiseen, mutta nyt kun ajattelin pitää avoinna harjaan asti, on se toiminto merkityksetön. Voisiko niillä olla myös jokin tukitoiminto?
Ei siis ole tukea harjan ja näiden välillä, vaan ne roikkuvat ja heiluvat täysin vapaasti.
Kattotuolit, joissa harjanpalkki oli voimakkaasti alimitoitettu (50x140mm 3.5*6.2m), mutta kestivät yllättävän hyvin. Nostan nyt muutaman mitan varmuuden vuoksi.
 
  • Garagen rakentamisen välipalkit, jotka muodostavat ristin katon yläosassa ja joita tukee puinen runko, taustalla vihreitä puita ja sininen taivas.
  • Vanha autotallin kattorakenne, jossa näkyy puupalkkeja ristikkona, taustalla vihreä puu ja sininen taivas.
Kuvat antavat valitettavasti liian huonon yleiskäsityksen, jotta voisin ymmärtää rakenteen.
 
Jaa, se ei ollut kovin hyvä valokuvaaja. Mutta se on aika yksinkertaista, on kaksi palkkia, noin 70x150, ristissä ja puoliksi puolittain keskellä, missä ne kohtaavat. Nämä lepäävät hammarbanden päällä eivätkä ole yhdistettynä nockbalken kanssa. Mahdollisesti toinen palkki on ollut kiinnitettynä mittersta takbjälken lyhyellä sivulla, missä ne kohtaavat hammarbanden.
 
Kyllä, niiden tehtävänä on pitää pitkät sivut yhdessä, kun lumi painaa kattoa, voima jakautuu sivuille ja ilman niitä on vaarana, että pitkät seinät työntyvät ulospäin.
 
  • Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Mikä on harjapuun mitat?
 
J justusandersson sanoi:
Mikä on katonharjapalkin mitta?
50x135 suunnilleen. Korkean tiheyden puuta vanhasta koulukunnasta. Ajattelin ruuvata ja liimata 45x170 tähän vahvistaakseni sitä ja saadakseni suoran harjan, nyt se roikkuu vähän.
Joten tämä risti voidaan siis nähdä tukena heikolle harjapalkille, vaikka ne eivät olekaan yhdistettyjä? Ehkä se kannattaa säästää, vaikka sekin on nähnyt parhaat päivänsä ja tekee huoneesta ahtaamman.
Liimapuupalkkia harjalle on mahdoton saada, muutenhan idea olisi vahvistaa sitä ja silloin risti olisi tarpeeton.
 
Onko tämä muuten normaali/vakiintunut menettely ja mitä sitä kutsutaan? En ole nähnyt sitä aiemmin.
 
Uusi idea, kun huomasin, että he ovat saaneet liimapuuta rakennusliikkeessä:
Osta kolme 56x225 liimapuupalkkia ja aseta yksi harjaan ja kaksi muuta sivukatteen palkeiksi puoliväliin harjan ja harpuntasolmun väliin keventämään kattotuoleja. Sitten "ristikon" voisi kai romuttaa? 45x170 kattotuoleissa, CC 90 huopakatolla? Autotallin mitat ovat 3.6*6.2m, jossa harja kulkee pitkien sivujen välissä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.