Hei!
Olen rakentamassa 20 m2 mökkiä pyörillä.
Aion laittaa 3,2 x 2,0 m lasiseinän liukuovilla keskellä toista pitkää sivua. Tämä on ensimmäinen "talonrakennukseni", joten arvostaisin vähän vinkkejä :)

Suurin kysymys tällä hetkellä on, kuinka suunnitella kantava rakenne ikkunan yläpuolelle. Käytettävänä puutavarana on 120 tai 145 x45, 60 cc. Ikkunan yläpuolella on 225x42 mm liimapuupalkki, on epäselvää, kuinka pitkä sen tulisi olla ja mihin sen pitäisi nojata?
Kuvassa olen piirtänyt 3 kpl 120/145 x 45 koolinkia, riittääkö se?

Katosta tulee yksinkertainen pulpettikatto, jossa on viiden asteen kaltevuus, iso ikkuna matalalla puolella, huopakatto, lumivyöhyke 2.
Ikkuna on PVC:tä, kaksilasinen.

Kiitollinen vinkeistä! :)

• Käsin piirretty piirustus 20 m² pyörillä varustetun mökin seinärakenteesta, jossa on 3,2 x 2 m lasiseinä liukuovilla ja rakenteen mitat.
  • Piirroksessa näkyy 20 m²:n pyörillä olevan mökin seinä, jossa on 3,2 x 2,0 m kokoinen liukuovi-lasipaneeli, yläpuolella liimapuupalkki.
Riittää varmaankin, että on yksi sääntö 45x120 per sivu, jos ne ovat kunnolla poikittain tukevia, esimerkiksi levyillä. Liimapalkki ikkunan yläpuolella, 42x225, ei ole ainakaan ylimitoitettu. Olen sitten arvannut talon tarkan leveyden. Jos talo on tarkoitus olla pyörillä, vaatii se jonkinlaisen vakaan alustan. Miten olet ajatellut ratkaista sen? Seinien jäykkyys on varmaan myös tärkeää?

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Juuri niin, leveys on 3 m! Lattia koostuu 145x45 palkeista 60cc. Sen pitäisi olla tarpeeksi jäykkä, eikö? Miksi jäykkyyttä tarvitaan muuten?

Kiitos vastauksesta!

Jäykkyys on ennen kaikkea vastustuskyky erilaisia sivuvoimia vastaan. Kun siirrät taloa, sen ei pitäisi käyttäytyä kuten Mikin Hiiren asuntovaunu. Jos jänneväli on 3 m, 45x145 on heiveröisimmästä päästä, mutta se riippuu siitä, minkä päällä nämä koolingit vuorostaan lepäävät.

S
B BBM308 sanoi:
Hei!
Rakennan parhaillaan 20 m2 mökkiä pyörillä.
Siihen tulee 3,2 x 2,0 m lasiseinä liukuovilla keskelle toista pitkää sivua. Tämä on ensimmäinen "talorakennusprojektini", joten arvostaisin vinkkejä :)

Tällä hetkellä suurin kysymys on, kuinka suunnitella kantava rakenne ikkunan yläpuolelle. Käytän runkotavaraa kokoa 120 tai 145 x45, 60cc. Ikkunan yläpuolella on 225x42 mm liimapuupalkki, ei ole selvää, kuinka pitkä sen pitäisi olla ja mihin sen tulee nojata?
Kuvassa olen piirtänyt 3 kpl 120/145 x 45 palkkia, riittääkö se?

Katto on yksinkertainen pulpettikatto 5 asteen kulmalla, suuri ikkuna matalalla puolella, huopakatto, lumialue 2.
Ikkuna on PVC:tä, kaksilasi.

Kiitollinen vinkeistä! :)
Ratkesiko se?

Viimeksi muokattu:
J justusandersson sanoi:
Jäykkyys on ennen kaikkea vastustuskyky eri muotoisia sivuvoimia kohtaan. Kun siirrät taloa, sen ei pitäisi käyttäytyä kuin Mikin asuntovaunu. Jos jänneväli on 3 m, 45x145 on heikoimmassa tapauksessa, mutta se riippuu siitä, mitä nämä tukipuut tukevat.
Just aivan! Se lepää lattiarakenteella, joka koostuu 145x45 tukipuille. Toivotaan, että se kestää :)

S scorp1on sanoi:
Löste det sig?
Joo luulen niin. Minut on vakuutettu, että kaksi 195 reglar riittää liimapuupalkin sijaan. Aion asentaa kaiken nyt viikonloppuna, joten saamme nähdä, miten se onnistuu :)

• Tykkään
scorp1on
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.