3 143 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Kantava rakenne suuren lasiosan ympärillä.
Hei!
Olen rakentamassa 20 m2 mökkiä pyörillä.
Aion laittaa 3,2 x 2,0 m lasiseinän liukuovilla keskellä toista pitkää sivua. Tämä on ensimmäinen "talonrakennukseni", joten arvostaisin vähän vinkkejä
Suurin kysymys tällä hetkellä on, kuinka suunnitella kantava rakenne ikkunan yläpuolelle. Käytettävänä puutavarana on 120 tai 145 x45, 60 cc. Ikkunan yläpuolella on 225x42 mm liimapuupalkki, on epäselvää, kuinka pitkä sen tulisi olla ja mihin sen pitäisi nojata?
Kuvassa olen piirtänyt 3 kpl 120/145 x 45 koolinkia, riittääkö se?
Katosta tulee yksinkertainen pulpettikatto, jossa on viiden asteen kaltevuus, iso ikkuna matalalla puolella, huopakatto, lumivyöhyke 2.
Ikkuna on PVC:tä, kaksilasinen.
Kiitollinen vinkeistä!
Olen rakentamassa 20 m2 mökkiä pyörillä.
Aion laittaa 3,2 x 2,0 m lasiseinän liukuovilla keskellä toista pitkää sivua. Tämä on ensimmäinen "talonrakennukseni", joten arvostaisin vähän vinkkejä
Suurin kysymys tällä hetkellä on, kuinka suunnitella kantava rakenne ikkunan yläpuolelle. Käytettävänä puutavarana on 120 tai 145 x45, 60 cc. Ikkunan yläpuolella on 225x42 mm liimapuupalkki, on epäselvää, kuinka pitkä sen tulisi olla ja mihin sen pitäisi nojata?
Kuvassa olen piirtänyt 3 kpl 120/145 x 45 koolinkia, riittääkö se?
Katosta tulee yksinkertainen pulpettikatto, jossa on viiden asteen kaltevuus, iso ikkuna matalalla puolella, huopakatto, lumivyöhyke 2.
Ikkuna on PVC:tä, kaksilasinen.
Kiitollinen vinkeistä!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Riittää varmaankin, että on yksi sääntö 45x120 per sivu, jos ne ovat kunnolla poikittain tukevia, esimerkiksi levyillä. Liimapalkki ikkunan yläpuolella, 42x225, ei ole ainakaan ylimitoitettu. Olen sitten arvannut talon tarkan leveyden. Jos talo on tarkoitus olla pyörillä, vaatii se jonkinlaisen vakaan alustan. Miten olet ajatellut ratkaista sen? Seinien jäykkyys on varmaan myös tärkeää?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jäykkyys on ennen kaikkea vastustuskyky erilaisia sivuvoimia vastaan. Kun siirrät taloa, sen ei pitäisi käyttäytyä kuten Mikin Hiiren asuntovaunu. Jos jänneväli on 3 m, 45x145 on heiveröisimmästä päästä, mutta se riippuu siitä, minkä päällä nämä koolingit vuorostaan lepäävät.
Ratkesiko se?B BBM308 sanoi:Hei!
Rakennan parhaillaan 20 m2 mökkiä pyörillä.
Siihen tulee 3,2 x 2,0 m lasiseinä liukuovilla keskelle toista pitkää sivua. Tämä on ensimmäinen "talorakennusprojektini", joten arvostaisin vinkkejä
Tällä hetkellä suurin kysymys on, kuinka suunnitella kantava rakenne ikkunan yläpuolelle. Käytän runkotavaraa kokoa 120 tai 145 x45, 60cc. Ikkunan yläpuolella on 225x42 mm liimapuupalkki, ei ole selvää, kuinka pitkä sen pitäisi olla ja mihin sen tulee nojata?
Kuvassa olen piirtänyt 3 kpl 120/145 x 45 palkkia, riittääkö se?
Katto on yksinkertainen pulpettikatto 5 asteen kulmalla, suuri ikkuna matalalla puolella, huopakatto, lumialue 2.
Ikkuna on PVC:tä, kaksilasi.
Kiitollinen vinkeistä!![]()
Viimeksi muokattu:
Just aivan! Se lepää lattiarakenteella, joka koostuu 145x45 tukipuille. Toivotaan, että se kestääJ justusandersson sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi