Hei,

Aion rakentaa sisäseinän ja minulla on muutamia kysymyksiä, joihin toivon saavani apua.

Haluan jonkin verran äänieristystä seinään, sillä sen on tarkoitus olla aivan portaiden yläpuolella, missä ääni alakerrasta kuuluu melko hyvin. Huonetta käytetään osittain toimistona, mutta myös vierashuoneena.

1. Olen ajatellut käyttää 45x95-rakenteita lattian ja katon kohdalla. Olen lukenut, että yksinkertainen tapa saada melko äänieristetyt seinät on asettaa pystysuorat rungot "siksak"-muodossa. Jos käytän täälläkin 45x95-rakenteita, kiinnitänkö ne niin, että 45-puoli on linjassa lattian ja katon kanssa. Ehkä epäselvästi kuvailtu, mutta toivottavasti joku ymmärtää kysymykseni...

2. Millainen eristys sopii parhaiten sisäseinään, joka on tarkoitus olla äänieristetty?

3. Ajattelin osb + kipsiä päälle. Kuinka paksuja näiden tulisi olla?

4. Sitten haluan myös oven, ja valon pääsemiseksi alas portaikkoon haluan ikkunan oven viereen. Kustannussyistä minulla ei ole varaa sijoittaa äänieristettyyn ovilasiin tai massiiviseen äänieristettyyn 3-lasiseen ikkunaan, joten etsin käytettyjä ja vanhempaa tyyliä olevia. Ymmärrän, että tämä voi olla akilleen kantapää itse äänieristyksessä. Onko kenelläkään vinkkejä muihin ratkaisuihin?

Kiitos!

Åsa Lund
Gyprocilla on hyvää tietoa seinien ääniluokista verkkosivustollaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.