Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
nino: [citat] Ajattelin jotain samanlaista, mutta uskon, että foorumi on saanut minut muuttamaan mieltä ja siitä tulee oikea katto kuten he ehdottivat. Silloin tietää, että se on tiivis ja voi eristää kaiken tulevaisuudessa, jos haluaa. Muokkaus: luulin, että kirjoitit minun ketjuuni.
andreascarlsson: Tältä se näyttää ilman listaa. Luulen, että pidän sen näin ja maalaan harmaaksi.
Isakare: Välikappaleessa käytetään etäisyysputkea ja porataan isompi reikä jonka putki menee sisään kipsilevyyn. Rakennuskaupasta voi ostaa paksuseinäisiä putkia metrin pituisina ja sahata ne itse sopivaksi. Mutta, jos sinulla on tukirakenteen ruuvi keskellä kiinnitystä, poraa 2 uutta reikää siihen ja kiinnitä muutama paksu ruuvi, ja kiinnitä sitten 4 Mollya tavallisiin kiinnitysreikiin,
justusandersson: Tällaisessa tapauksessa, jossa palkki toimii ensisijaisena kantavana rakenteena (eli se korvaa sydänseinän, joka kantaa muita palkkeja), voidaan keskustella siitä, pitäisikö taipuman olla vieläkin pienempi, esim. L/600. Aina on käytettävä omaa harkintaa.
Workingclasshero: Silloin täytyy ehkä katsoa tiilen yläpuolelle saadakseen tietää, mitä on tapahtunut, ehkä siellä on vahvike, tai sitten ei.....
Tjrex: [citat] Nja, Rockwool ja Paroc tiedän, että niillä on eri asennussuunta koskien filtistä. Myös eri suositukset koskien alhaalla olevaa levyä.
kulle: Pystysuuntainen bärlina etureunassa on oltava, takaosa pärjää sellaisenaan cc60 ansiosta
nino: Jos aikoo asentaa useampia ovia tai jos se on työ, ehkä kannattaa ostaa rasia kutakin pituutta, muutamia eri pituisia ja erilaisia ruuveja sekä eripaksuisia prikkoja. Jos aikoo asentaa yhden oven, voi joko irrottaa vanhan karmiin ja mitata aukon laskemalla mitä tarvitsee, tai sitten ostaa 8 hylsyä kutakin ja mahdollisesti joitakin prikkoja eri paksuuksia. On hyvä ostaa paikasta, jossa voi
KnockOnWood: [citat] Kerran vuodessa siis? Mikä vaiva! Kommentti kuvaani: Meillä oli niin sanottu Klimatvind, jossa oli 100 mm solumuovieristys raakapontin päällä, joten siellä oli lämmin, kuiva ja mukava ympäri vuoden.
1977bjorn: Olin asettanut ne vaahtomuovin kanssa kaiuttimien ja seinän väliin niiden "irrottamiseksi". Sitten jätin mdf:n huomiotta. Yksinkertainen kerros kipsiä - vain. Ei ole mitään syytä tehdä erittäin jäykkää baffelia, jos et aio kiinnittää kaiuttimia siihen... mekaanisesti siis. Aseta sen sijaan sääntö "asettaa" ne päälle.
stenna: Käytä kipsipistoketta HW Pro, paljon helpompi käyttää kuin expander (Molly plugi)
R Göran: Onko seinä 2 x 2,5 m teräskehyksellä ja keskisalolla sekä molemmin puolin 12 mm puukuitulevyt. Olen porannut 2 x 1 cm reikiä ja asentanut itsekiinnittyvän ruuvin ripustimeen. Kestääkö tämä 30 kg taulun?
Viktor.J: Hei, Voin päättää ketjun seuraavasti. Melko monta lankkua jouduttiin hylkäämään. Mutta kun oli hieman enemmän lihaksia paikalla, niin sai väkivalloin tehtyä paremmin. Ei käytetty klossia ja sorkkarautaa. Ongelma ei ollut niissä. Joten tavanomainen huojunta lankussa hoidettiin käsin, jotta ei vahingoiteta paneelia ja höyryjarrua enempää kuin tarpeen. Loput raot saimme joko
Jonas Birgerson: [citat] Se ei ole vielä ratkaistu, mutta toivon, että se ratkeaa, kun aloitan. Postaan kuvia, kun se on valmis.
BSOD: Mitä olen nähnyt, niin valu tehdään yhteen menoon, mutta pitää olla vähän tuntemusta. Jos kyseessä on 3 m korkea portaat, alhaalla muotissa on aika merkittäviä voimia, jotka on huomioitava. Jos muotti täytetään hitaasti, niin alempi osa jähmettyy hieman eikä pullista muottia. Tässä on vähän vinkkejä: [MEDIA=youtube]ywIZClMNylM[/MEDIA]
Olofsson89: KAN [citat] Ehkä on yhtä hyvä jättää muovi pois. Luin, ettei se ollut yhtä tärkeää 200 mm eristeen kohdalla. Ehkä riskinä on, että tekee virheen, onhan se näyttänyt siistiltä pelkällä lastulevyllä ainakin.
Danne213: L-teräs, joka kiinnitetään yläosaan runkoon, jonka päälle tiili voi sitten levätä? Voiko syntyneen smygen päällystää.
justusandersson: Normaalikokoisilla lattiasoilla välikerroksessa tarvitaan kantavia sisäseiniä (keskiseinä) talon pohjakerroksessa. Kun talon leveys on 7 metriä, niiden on sijaittava keskellä. Jos halutaan välttää keskiosa, tarvitaan enemmän rinnakkaisia seiniä. Kun käytetään liimapuupalkkeja välikerroksessa, voidaan välttää kantavat sisäseinät, mutta se edellyttää melko suuria mittoja.
Lindgrenski: [citat] Totta kai. :) Ainoa syy siihen, että edes huomasin vaurion, on se, että purin ohuen sisäseinän tilan sisustamista varten.
HEM2121: [citat] Jos aiotte purkaa kaiken, käyttäkää tilaisuus hyväksenne suoristaaksesi lattiat, en tiedä kuinka teillä on, mutta rivitalorakennuksissa vuodelta 68 lattiat usein kallistelevat sekä sinne että tänne. Rakennettiin nopeasti ja halvalla, palkat perustuivat materiaalinkulutukseen. Esimerkiksi monet eristeet löytyivät ryömintätilasta lattioiden sijasta.
Andreas_1977: [citat] Kiitos vastauksesta. Loistavaa saada tällaista tietoa täällä.
Torparen 32: Niin totta, otin laskelmoidun riskin yhdessä maaliliikkeiden kanssa välttyäkseni kattotasoitukselta. Vinkki kuitukankaasta ja märkätilaliimasta ei onnistunut. Kuvan halkeama on melko iso, joten repäisin katon alas ja laitoin kipsilevyt ja kun näen rakenteen, olen iloinen että vaihdoin kipsiin. Onkohan joku onnistunut nauhalla tällaisessa kattotyypissä? [bild] [bild] [bild]
Hammare&Spik: Kiitos neuvoistanne. Ne auttoivat paljon! Ikkunat ovat tänään julkisivun välittömässä läheisyydessä, joten haluamme myös uusien olevan samalla tavalla. Emme halua muuttaa talon alkuperäistä suunnittelua liikaa.
sole_oggi: Hei! Aion asentaa lattian uuteen viinikellariimme, joka rakennetaan rustiikkiseen tyyliin. Olen nähnyt muutamia kuvia käsintehdyistä kuviollisista lattioista ja ne ovat todella vaikuttavia. Mitä vaaditaan ja miten tämä toimii? Huone sijaitsee kellarissa, joten rakennan betonilaatan päälle, mutta minulla on mahdollisuus rakentaa puukoolausten päälle tai asentaa lattialastulevyt
Håbbe01: Normi on vähintään 10 cm savupiipulle ja vähintään 300 mm eristämättömälle putkelle, joten kyllä se toimii.
Bjor: [citat] Höyrynsulkua käytettiin aiemmin monissa taloissa saviklinna muodossa. Joten vanhanaikaisesti paksuja seiniä voi rakentaa hyvin. Voi eristää hieman niin ettei se näy. Klapitalo eristyksellä kahden kerroksen välissä on vaihtoehto hirsitalolle. Nykyajan hirsitalo ei näytä samalta kuin 1700-luvun hirsitalo, seinistä tulee paksumpia. Mutta rakennusmenetelmä toimii edelleen.
Hubbe96: Okei mukavaa, niin ei tarvitse enää murehtia siitä, kiitos vastauksestasi! Juuri tämä valu on minulle hieman kokematon asia.. Siitä tulee energiatehokas autotalli Pohjois-Ruotsissa, joten on tärkeää pukea se kahdella sukalla ;)
Elvvsbygg: Kaverilla oli samanlainen kalkkilaasti 40-luvun talonsa kellarissa. Sen purkaminen pölyää hirveästi, mutta hänellä oli sen alla eräänlainen harvalauta, joka oli lähes ilman rakoja, joten siinä voi olla jotain, johon voi kiinnittää puuruuvit suoraan laastin läpi.