Hei!

Minä ja avopuolisoni olemme ostaneet rivitaloasunnon vuodelta -68, jossa kaikki on käytännössä koskematonta ja alkuperäistä.

Olemme ymmärtäneet, että meidän on järjestettävä:

-uusi lämmönlähde. Nykyään siellä on öljykattila + säiliö, joka pitää poistaa. Suunnittelemme asentavamme vesi/ilma-lämpöpumpun.

-sähkö. Koko talon sähkö pitää tarkistaa.

-kylpyhuone. Kylpyhuone tarvitsee täydellisen remontin, koska pinnat ovat olleet yli parasta ennen-päivämäärän jo pitkään. Lisäksi viemäriputki on haljennut ja vuotaa, jos käytämme kylpyhuonetta.

-keittiö. Meidän pitää purkaa ja asentaa modernimpi keittiö. Myös täällä on vaihdettava putket tiskialtaan alla.

Mistä aloitamme? Tällä hetkellä keskitymme poistamaan öljysäiliön ja asentamaan modernimman lämmönlähteen, varsinkin nyt talvella, kun on kylmää, jotta mikään ei jäädy. Tällä hetkellä meillä on talossa muutamia sähkölämmittimiä päällä kosteuden välttämiseksi ja muuhun.

Ja jos asennamme vesi/ilma-lämpöpumpun suhteellisen pian, vaatiiko tällainen modernimpi lämmönlähde enemmän sähköä? Pelkään, että sulakkeet palavat jatkuvasti.

Kun puhuin sähköasentajan kanssa siitä, että käydään läpi koko talon sähkö ja vahvistetaan, hän tarkoitti, että meidän on aloitettava kylpyhuoneesta ensin, jotta hän tietää, miten sähkö pitäisi suunnitella siellä.

Minulle tämä on sekasorto. Miten minun pitäisi ajatella, mitä pitäisi priorisoida?

Tällä hetkellä meillä on tuplasti asumista, ja suunnittelemme muuttavamme keväällä, kun toivottavasti olemme saaneet suurimmat osat remonttiprojektista kuntoon.

Karlia
Ajattelen, että jos muutatte keittiötä, on hyvä olla siellä myös enemmän pistorasioita, vanhemmat keittiöt ovat yleensä niukkoja niiden suhteen.

• Tykkään
JollanBygg
  • Laddar…
Ensin pitää tarkistaa talon katto ja mahdollinen salaojitus, jos talossa on kellari. Aina aloitetaan varmistamalla, että talo on tiivis. Sitten lämmitys ja sähkö. Viimeiseksi kylpyhuone ja keittiö. Kun lopetatte öljyn polttamisen, talon ilmanvaihto lakkaa, mikä on korjattava, ja se on myös keittiön ja kylpyhuoneen edellä.

• Tykkään
Karlia
  • Laddar…
Isakare Isakare sanoi:
Ensin teidän pitäisi tarkastaa talon katto ja mahdollinen salaojitus, jos talolla on kellari. Aina aloitetaan varmistamalla, että talo on tiivis. Sitten lämpö ja sähkö. Viimeiseksi kylpyhuone ja keittiö. Kun lopetatte öljylämmityksen, talon ilmanvaihto loppuu, ja se on korjattava, se tulee myös ennen keittiötä ja kylpyhuonetta.
Katto ja salaojitus ei tarvitse tehdä nyt, nämä olemme oikeastaan tarkistaneet jo :)

Ok, olen oikeilla linjoilla, kun yritän saada lämmityksen toimimaan talossa.

En kuitenkaan ymmärrä sähkömiehen kommenttia, että kylpyhuone pitäisi tehdä sähkön kanssa samanaikaisesti. Onko se siksi, että sähkömies haluaa tietää, mihin pistorasiat ja lamput tulevat? Ajattelen, että sähkömies saa tarkistaa olemassa olevan sähkön, ja sinä päivänä, kun teemme kylpyhuoneen uudestaan, otamme sähkömiehen mukaan uudelleen.

JollanBygg JollanBygg sanoi:
Hej!

Jag och min sambo har köpt ett radhus från -68 där allt är princip orört och i original.

Vi har förstått att vi behöver ordna:

-ny värmekälla. Idag är det en oljepanna+tank som ska montera ut. Och vi planerar att installera vattten/luft-värme pump.

-el. Hela husets el behöver ses över.

-badrum. Badrummet behöver totalrenoveras då ytskikten har passerat bäst-före-datum för länge sen. Dessutom är avloppsstammen spräckt och läcker om vi använder badrummet.

-kök. Vi behöver riva ut och installera ett modernare kök. Även här byta ut rör under diskbänken.

Vad börjar vi med? Det vi satsar på nu att få ut oljetanken och få dit en modernare värmekälla, speciellt nu under vintern när det är kallt, så inget fryser sönder. Idag har vi några elelement igång i huset för att undvika fukt med mera.

Och om vi installera vatten/luft-pump relativt snart, kräver en sådan modernare värmekälla mer el? Jag är rädd att propparna ska gå stup i kvarten.

När jag pratat med elektrikern om att gå igenom all el i huset och stärka upp, menar han på att vi behöver påbörja badrummet först så han vet hur elen ska planeras där.

För mig är det här ett virrvarr. Hur ska jag tänka, vad ska jag prioritera?

idag har vi dubbelt boende, och planerar att flytta in till våren när vi förhoppningsvis fått igång de största bitarna på renoveringsprojektet.
Onneksi olkoon, mutta nyt teillä on reilu projekti edessä. Todennäköisesti voitte unohtaa kevääseen muuton, mutta vaikuttaa järkevältä käyttää hieman aikaa suunnitteluun. Haluatteko muuttaa valmiiksi remontoituun taloon, vai onko suunnitelmana (ja talous) tehdä ensin tärkeimmät asiat ja sitten ottaa loput ajan myötä? Lämmitysjärjestelmä on hyvä aloitus, ja sitten kylpyhuone, kuten sähkömies ehdotti, putkiremontti vaikuttanee myös keittiöön... Tarvitsette siis LVI-liikkeen, sähkömiehen, lattian asentajan, puusepän, jotka täytyy pitää koordinoituina. Onko teillä aikaa ja voimia hoitaa koordinointi itse? Ajatelkaa kustannusansoista, jotka voivat karata käsistä, kuten monet käsityöläiset itsekin usein. Tehkää budjetti ja lisätkää sitten 50 prosenttia, mutta älkää kertoko kenellekään, että teillä on varaa ylimääräiseen. (Sitä ei lopulta kuitenkaan ole teidän projektinne lopussa.) Onnea matkaan!

H
JollanBygg JollanBygg sanoi:
Hei!

Minä ja kumppanini olemme ostaneet rivitalon vuodelta -68, jossa kaikki on periaatteessa koskematonta ja alkuperäistä.

Olemme ymmärtäneet, että meidän täytyy järjestää:

-uusi lämmönlähde. Tänä päivänä on öljypannu+säiliö, joka pitäisi purkaa. Ja suunnittelemme asentaa vesi/ilma-lämpöpumppu.

-sähkö. Koko talon sähköt tulee tarkistaa.

-kylpyhuone. Kylpyhuone täytyy täysin remontoida, koska pinnat ovat olleet parasta ennen -päiväyksen yli pitkään. Lisäksi viemäri on rikki ja vuotaa, jos käytämme kylpyhuonetta.

-keittiö. Meidän täytyy purkaa ja asentaa modernimpi keittiö. Myös tässä vaihtaa putket tiskialtaan alla.

Mistä aloitamme? Nyt tähtäämme öljysäiliön poistamiseen ja modernimman lämmönlähteen asentamiseen, erityisesti nyt talvella kun on kylmä, ettei mikään jäätyisi rikki. Tällä hetkellä meillä on muutama sähköpatteri päällä talossa estääksemme kosteutta ym.

Ja jos asennamme vesi/ilma-pumpun suhteellisen pian, vaatiiko tällainen modernimpi lämmönlähde enemmän sähköä? Pelkään, että sulakkeet palavat vähän väliä.

Kun olen puhunut sähköasentajan kanssa talon sähkön läpikäymisestä ja vahvistamisesta, hän tarkoittaa, että meidän tulisi aloittaa kylpyhuoneesta ensin, jotta hän tietää kuinka suunnitella sähkö siellä.

Minulle tämä on sekasotku. Kuinka minun pitäisi ajatella, mitä minun pitäisi priorisoida?

tänä päivänä meillä on kaksinkertainen asuminen ja suunnittelemme muuttoa keväällä, kun toivottavasti olemme saaneet suurimmat palat käyntiin remonttiprojektissa.
Jos aiotte purkaa kaiken, käyttäkää tilaisuus hyväksenne suoristaaksesi lattiat, en tiedä kuinka teillä on, mutta rivitalorakennuksissa vuodelta 68 lattiat usein kallistelevat sekä sinne että tänne. Rakennettiin nopeasti ja halvalla, palkat perustuivat materiaalinkulutukseen. Esimerkiksi monet eristeet löytyivät ryömintätilasta lattioiden sijasta.

• Tykkään
JollanBygg
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.