2 271 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Kantava rakenne suoraan harjan alla 1,5-kerroksessa?
Hei!
Täytyykö olla kantava rakenne suoraan harjan alla 1,5-kerroksisessa talossa?
Olemme rakentelemassa taloa ja olemme luonnostelleet pohjaratkaisun, jonka lähetimme A-husille. Talo on noin 7 metriä leveä ja luonnoksessa olemme piirtäneet U-portaat talon keskelle, joka leikkaa keskilinjan (suoraan harjan alle). Yksinkertaistettu luonnos on liitetty mukaan (ohut viiva merkitsee keskilinjaa). Talo valmistajan arkkitehti sanoi kuitenkin, että ei voi rakentaa niin, koska täytyy olla kantava rakenne täsmälleen talon keskellä, jos sinulla on 1,5-kerroksinen talo. Onko tämä yleinen käytäntö, vai onko se vain A-husin rajoitus?
Minulla on huono käsitys eri rakennusratkaisuista. Vaikka voin ymmärtää, että on helpompaa saada kantavuus, jos voidaan kantaa tukea suoraan harjan alla, kuvittelin, että se olisi ratkaistavissa vaikka sitä ei olisi. Kun olen selaillut talokatalogeja, olen myös nähnyt muita 1,5-kerroksisia taloja, joissa ei näytä olevan kantavia seiniä suoraan harjan alla.
Terveisin
Fredrik
PS. Olen kysynyt asiaa suoraan A-husilta, mutta mielestäni en ole saanut selkeää vastausta, joten siksi käännyin foorumin puoleen.
Täytyykö olla kantava rakenne suoraan harjan alla 1,5-kerroksisessa talossa?
Olemme rakentelemassa taloa ja olemme luonnostelleet pohjaratkaisun, jonka lähetimme A-husille. Talo on noin 7 metriä leveä ja luonnoksessa olemme piirtäneet U-portaat talon keskelle, joka leikkaa keskilinjan (suoraan harjan alle). Yksinkertaistettu luonnos on liitetty mukaan (ohut viiva merkitsee keskilinjaa). Talo valmistajan arkkitehti sanoi kuitenkin, että ei voi rakentaa niin, koska täytyy olla kantava rakenne täsmälleen talon keskellä, jos sinulla on 1,5-kerroksinen talo. Onko tämä yleinen käytäntö, vai onko se vain A-husin rajoitus?
Minulla on huono käsitys eri rakennusratkaisuista. Vaikka voin ymmärtää, että on helpompaa saada kantavuus, jos voidaan kantaa tukea suoraan harjan alla, kuvittelin, että se olisi ratkaistavissa vaikka sitä ei olisi. Kun olen selaillut talokatalogeja, olen myös nähnyt muita 1,5-kerroksisia taloja, joissa ei näytä olevan kantavia seiniä suoraan harjan alla.
Terveisin
Fredrik
PS. Olen kysynyt asiaa suoraan A-husilta, mutta mielestäni en ole saanut selkeää vastausta, joten siksi käännyin foorumin puoleen.
Kaikki voidaan ratkaista, mutta se maksaa. Ongelma ei ole vain kattotuoleissa, vaan myös toisen kerroksen lattian tarvitsee tukea. 7m jänneväli vaatii paljon, jotta se täyttää kaikki normit lattian taipumisesta ym.F fsml2 sanoi:Hei!
Täytyykö 1,5-kerroksisessa talossa olla kantava rakenteen suoraan harjan alla?
Olemme rakentamassa taloa ja olemme suunnitelleet pohjapiirustuksen, jonka lähetimme A-hus:lle. Talo on noin 7 metriä leveä ja piirustuksessa olemme sijoittaneet U-portaat talon keskelle, joka halkaisee keskilinjan (suoraan harjan alla). Yksinkertaistettu piirustus on liitetty (ohut viiva merkitsee keskilinjan). Talovalmistajan arkkitehti kuitenkin sanoi, että sellaista ei voi rakentaa, koska talon keskellä on oltava kantava rakenne, jos on 1,5 kerrosta. Onko tämä yleisesti totta, vai onko se vain A-hus:n rajoitus?
Minulla on huono käsitys erilaisista rakenneratkaisuista. Vaikka ymmärrän, että kantavuuden saavuttaminen on helpompaa, jos pystypalkit tuetaan suoraan harjan alla, kuvittelin, että se voidaan ratkaista myös ilman sitä. Kun olen selaillut taloluetteloita, olen nähnyt muitakin 1,5-kerroksisia taloja, joissa ei näy olevan kantavia seiniä suoraan harjan alla.
Terveisin
Fredrik
PS. Olen kysynyt asiaa suoraan A-hus:lta, mutta en mielestäni ole saanut selvää vastausta, joten käännyn foorumin puoleen.
En ajatellutkaan, että talossa ei olisi lainkaan kantavia väliseiniä (saatoin ehkä yksinkertaistaa vähän liikaa luonnoksessa, jonka laitoin ylös
), mutta että niiden ei välttämättä pitäisi olla täsmälleen keskellä taloa. Minulla ei oikeastaan ole mitään käsitystä talon rakentamisesta, mutta ajattelin jotain alla olevan kuvan tyylistä (harmaa on kantavia seiniä, punainen on kantavia palkkeja kantavien seinien välissä ja sininen+oranssi on palkkeja). Arkkitehti, jonka kanssa puhuin, väitti (jos tulkitsin oikein), että on oltava palkki, joka kulkee koko talon pituudelta suoraan harjan alla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Normaalikokoisilla lattiasoilla välikerroksessa tarvitaan kantavia sisäseiniä (keskiseinä) talon pohjakerroksessa. Kun talon leveys on 7 metriä, niiden on sijaittava keskellä. Jos halutaan välttää keskiosa, tarvitaan enemmän rinnakkaisia seiniä. Kun käytetään liimapuupalkkeja välikerroksessa, voidaan välttää kantavat sisäseinät, mutta se edellyttää melko suuria mittoja. Jossain 90x315 - 90x360 välillä riippuen lattiakonstruktiosta. Talonvalmistajalla voi olla muita erityisiä rajoituksia, jotka liittyvät valmistusmenetelmiin. Kantavasta toiminnasta riippumatta tarvitaan poikittaisseiniä vakauttamiseksi, erityisesti jos kyseessä on pidempi talo.
Klikkaa tästä vastataksesi