Yritettyäni asentaa ovia ja ikkunoita karmiholkin kanssa tänään haluan jakaa vähäiset kokemukseni.

ESSVE sanoo, ettei koskaan pidä käyttää muuta kuin 38 mm raskaaseen asennukseen, kuten ulko-oviin.

Valitettavasti karmien paksuus on ainakin ovissani noin 30 mm ja tasapainotuslevy on 4 mm, joten tilaa ei jää paljoa holkin kiinnitykseen.

Siispä se työntyy ulos karmista sisäpuolella.

Vaikeaa, jos joulukuussa ottaa vapaata saadakseen asiat sisään päivänvalossa, mutta se kaatuu materiaalin takia.

Kirjoitan tämän, jotta mahdolliset googlaajat löytäisivät tietoa karmiholkeista ja karmiholkin pituudesta. Ja itse asiassa karmin paksuudesta. Itselläni ovet ja ikkunat olivat pressun ja muovin alla, enkä voinut helposti tarkistaa karmin paksuutta.

Ikkunoissa on paljon paksumpi karmi.
 
  • Tykkään
Edvuld
  • Laddar…
B bellman83 sanoi:
Eli se työntyy karmista ulos sisäpuolelta.
käytä karmskruv niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa
 
  • Tykkään
Stensson11
  • Laddar…
Mutta tarkalleen mikä ongelma tarkoitat? Etkö ole kiertänyt hylsyjä ulos koolingeista? Vai eikö sinulla ole tarpeeksi tilaa eristykselle?
 
Rako on liian pieni. Karmskruvit ovat myös eri pituisia siinä osassa, joka on karmissa, joten siitä ei olisi ollut apua.

Jos olisin ostanut vain 28 mm, tätä ei olisi tapahtunut, mutta se olisi ollut kantavuuden kanssa kompromissi.
 
Olen nyt lukenut useita asennusohjeita enkä ole nähnyt missään, että pitäisi käyttää 38mm esim. ulko-oveen, mutta olen silmäillyt, joten olen voinut missata sen...

Sehän riippuu raon leveydestä, joka sinulla on karmin ja seinän välissä, mikä määrää hylsyn pituuden ja tarvitsetko prikkoja, niin olen ymmärtänyt sen ainakin.
 
  • Tykkään
tergo
  • Laddar…
B bellman83 sanoi:
Rako on liian pieni. Karmiruuvit ovat myös eri pituisia siinä osassa, joka on karmissa, joten siitä ei olisi ollut apua.

Jos olisin vain ostanut 28 mm, tätä ei olisi tapahtunut, mutta se olisi ollut kompromissi kantavuuden suhteen.
jos holkki tai karmiruuvi on noin 20 mm sisällä karmissa, sinulla ei ole ongelmia kantavuuden kanssa
 
nino nino sanoi:
Nyt olen lukenut useita asennusohjeita enkä missään ole nähnyt, että pitäisi käyttää 38 mm esimerkiksi ulko-oveen, mutta olen selaillut, joten olen voinut missata sen...

Se riippuu siitä, mikä rako sinulla on karmien ja seinän välillä, mikä määrittää hylsyn pituuden ja tarvitsetko prikkoja, joten olen ymmärtänyt sen näin ainakin
Joo, aivan, mutta sitä ei ehkä tiedä, kun seisoo kaupassa ostamassa tavaroita. Valmistaja ESSVE määrää 38 mm hylsyn raskaille oville.

T tergo sanoi:
jos hylsy tai karmiruuvi istuu noin 20 mm karmissa, sinulla ei ole ongelmia kantavuuden kanssa
Ok, se on hyvä tieto. Luulen, että pärjään.

Asensin parioven tänään kevytbetoniseiniin. Tein paljon aloittelijavirheitä, kun ohjeet eivät selitä, miksi tiettyjä vaiheita tehdään.

Esimerkiksi miksi minun pitäisi asettaa ovi klosseille tai kiiloille? Kynnyshän roikkuu ilmassa. Tulee vain jotain kiiloja sen alle eikä ollenkaan dreviä, jos se halutaan kohtuullisen vakaaksi (alu).

Sitten ovilehdet painavat noin 80 kg kappale, ei siellä voi seistä ja pelleillä niiden ollessa auki ennen kuin on ruuvannut kiinni karmit seinään.

Ja sitten kevytbetonin kanssa oli vaikeuksia, kun yritin säätää kaikkea.

Ruuvit hajottavat kevytbetonin nopeasti, kun säädän karmin hylsyjä.

Mitä voi tehdä nyt, kun siellä on ulos kuluneet reiät, mihin ruuvin pitäisi mennä?

Käyttämäni ruuvit olivat 120 mm pitkiä ja 10 mm kannalla.

Todennäköisesti vaikea löytää 200 mm ruuvia sillä kannalla.
 
B bellman83 sanoi:
Mitä voi tehdä, kun rei’issä on kuluneet kierteet, joihin pitäisi asentaa ruuvi?
etkö käytä muovitulppia?

normaalisti ovi nostetaan ensin pois ja karmia asetetaan korkeudeltaan oikeille ja suorille puupaloille
 
Palikat tai kiilat käytetään kynnyksen saamiseksi täysin vaakasuoraan.
 
En käyttänyt tulppia, koska minulla oli kevytbetoniruuvit, jotka purevat suoraan alustaan. Mutta ne eivät kestäneet säätöä jälkikäteen, joten nyt käytän kapeita tulppia, jotka menevät karmihylsyn reiän läpi.

Kuten nino sanoit, haluaa kynnyksen olevan vaakasuorassa, mutta eikö olekaan OK vain asettaa se levylle, jos se on suorassa? Aloittelijana olisi halunnut tietää, että klossausta ja kiilausta tulisi tehdä vain, jos se on tarpeellista.
 
Jos olet nyt ostanut liian pitkiä hylsyjä, voit vain lyhentää niitä. Essve ei voi tietää, kuinka suuri oviaukkosi on.

Minun on hieman vaikea nähdä ongelmaa tässä.
 
Kyllä varmasti onnistuu katkaista niitä, miten pieni työ tahansa jos ensin aikoo kierrettää 50 holkkia ja arvioida niiden oikeat paikat ja sitten poistaa puolitusinaa karmeja ja sorvata pois ja merkitä mikä olisi ollut. Tai vain katkaista kaikki 33 mm:iin.

Asia on se, että 38 mm määrätään ESSVE:n toimesta ja maallikkona ei voi ennakoida ostaa yksi kutakin pituutta, jota MAHDOLLISESTI tarvitsee.
 
Katso Adjufix.
 
B bellman83 sanoi:
Kyllä, ne voidaan katkaista, hyvin vähän työtä, jos ensin pitää kierteittää 50 holkkia ja arvioida niiden oikeat paikat ja sitten poistaa puoli tusinaa karmeja ja sorvata ja merkitä, mikä olisi pitänyt mennä mihinkin. Tai vain katkaista kaikki 33 mm:iin.

Asia on se, että ESSVE määrää 38 mm ja maallikkona ei voi ennakoida ostaa jokaista mahdollista pituutta, jota mahdollisesti tarvitaan.
Essve haluaa vähintään 15 mm holkin karmiin riippumatta raon leveydestä.

Jos käytät 10 mm kuusiokoloavainta ruuvinvääntimessä, voit nopeasti ruuvata sisään ja ulos siellä, missä tarvitsee säätää. Voit katkaista holkit millä tahansa koneella, se vie varmasti 5 sekuntia monitoimikoneella.

Että ei voi käyttää 38 mm holkkeja miten pienille rakoille ja kapeille karmeille tahansa, on itse pystyttävä laskemaan.

Käytän pidempiä holkkeja kaikkialla, ja jos ne ovat tulleet liian pitkiksi, on vain katkaistava. Hyvin yksinkertaista.
 
MathiasS MathiasS sanoi:
Essve haluaa vähintään 15mm holkki karmissa riippumatta saumaleveydestä.

Jos käytät 10mm kuusiokoloavainta porakoneessa, voit nopeasti ruuvata sisään ja ulos missä tarvitset säätöä, hylsyjä voit leikata millä tahansa koneella, se vie varmasti 5 sekuntia monitoimikoneella.

Että ei voi olla 38mm kuinka pienille saumaleveyksille ja kapeille karmeille tahansa, pitäisi pystyä laskemaan itse.

Käytän pidempää holkkia kaikkialla ja jos se on ollut liian pitkä, se on vain katkaistava. Hyvin yksinkertaista.
Onko se niin yksinkertaista? Sinunhan täytyy ottaa karmi pois seinäaukosta katkaistaksesi hylsyn, vai teetkö sen hylsyn ollessa karmissa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.