Me aiomme rakentaa uuden talon, eikä meillä vielä ole ratkaisua portaisiin kahden puolikerroksemme välillä. Suunnitelmana on valaa itse laatta joulukuun alussa. Lattia tulee olemaan näkyvää betonia, joten emme halua puuportaita. Yksi ajatus on muurata portaat esim. lecaharkoista ja käsitellä ne microcementillä tai laittaa jonkinlainen kivi/laatotus. Onko kenelläkään täällä vinkkejä tähän?

Kaveri, joka valtavan laattaa, arveli, että tämä saattaa olla kallista ja hankalaa tehdä betonista.

Edellytykset ovat tämän luonnoksen mukaan:
Skiss av trappa med tre steg, mätningar visar höjd 875 mm och bredd 1000 mm, avstånd mellan steg 250 mm.

Mats-S
Jos haluat betoniset portaat, valitsisin tehdä paikan päällä valetut portaat betoniin mutta ilmaan niiden alla, kuten tavallinen betoninen porrasjuoksu. Aikaisemmassa ammatissani timpuriina olen valanut useita tällaisia portaita, ei ollenkaan monimutkaista jos on tietoa, rutiinityötä yksinkertaisesti. Mutta uskon, että tämä tieto on vaikeampi löytää nykyään, koska melkein kaikki tehdään elementteinä ja asennetaan paikalleen.
1. Etsi toimittaja, joka voi tehdä porrasjuoksun elementteinä, niin voit asentaa sen valmiiksi paikan päällä.
2. Etsi vanhempaa sukupolvea oleva timpuri/puuseppä, joka oli mukana silloin kun tämä oli rutiinia muotoilla. Hän hoitaa sen helposti paikan päällä :)

• Tykkään
Singenjören89
  • Laddar…
B
Luulen, että suurin haaste on saada suurin osa betonista näyttämään tyylikkäältä ja sopimaan muihin lattian osiin.

Tuntuu ehdottomasti mahdolliselta. Minäkin suosittelisin muottia, jotta portaikko ei olisi liian raskas ja jotta säilytystila ei menisi hukkaan. Mutta ajatus lecasta voi olla yksinkertaisempi toteuttaa.

Voisiko tämän työn yhdistää johonkin muuhun työhön? Epäilen, että saatte kalliita tarjouksia pienelle työlle, joka on jaettu useille kerroille (muotti + valu + muotin purku / hionta jne.).

• Tykkään
Singenjören89
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sanoi:
Jos haluat betoniraput, suosittelen tekemään paikan päällä valetut betoniraput, mutta ilman kosketusta maahan, kuten tavanomaiset betoniraput.
Aikaisemmassa ammatissani timpursena olen tehnyt muotteja useille tällaisille rappusille, eikä niissä ole mitään ihmeellistä, jos on tietämys ja rutiini, yksinkertaista hommaa. Mutta uskon, että tämä tietämys on nykyään vaikeampi löytää, koska lähes kaikki tehdään esivalmisteisina ja asennetaan paikan päällä.
1. Löydä joku toimittaja, joka voi valmistaa raput esivalmisteina, niin voit asentaa ne valmiina paikalleen.
2. Löydä vanhemman sukupolven timpuri/puuseppä, joka on ollut mukana silloin, kun tämä oli rutiini, niin hän hoitaa sen helposti paikan päällä :)
Kuulostaa hienolta. Meillä on pari betonimiestä, jotka valuivat ensimmäisen laattamme tänään ja aikovat valaa toisen kahden viikon kuluttua, mutta heillä ei ole juuri tästä kokemusta. Heidän spontaani ajatuksensa oli valaa yksi askelma päivässä, mikä tietenkin tulee kalliiksi kaiken sen hyppelyn takia. Miten tämä oikeastaan pitäisi tehdä?

B BSOD sanoi:
Luulen, että suurin haaste on saada suurin osa näkyvästä betonista näyttämään hyvälle tavalla, joka sopii yhteen lattian kanssa.

Tuntuu ehdottomasti toteuttamiskelpoiselta. Myös minä suosittelisin muottia, jottei rappuset painaisi jotain tonnia, ja jotta säilytystilaa ei kadotettaisi. Mutta ajatus lecan käytöstä voi olla helpompi löytää tekijä.

Ehkä tämä työ voidaan yhdistää muihin töihin? Epäilen, että saatte kalliita tarjouksia pienestä työstä, joka jakautuu useampaan kertaan (muotti + valu + muotin purku / hionta jne)
Meillä on parilla äijällä paikalla nyt, joten se käy ehdottomasti! Tarvitsen vain hyvän ehdotuksen tuesta, he ovat tottuneet valamaan paljon talolaattoja (missä ovat todella taitavia), mutta raput ovat heille hieman kysymys...

Mats-S
Singenjören89 Singenjören89 sanoi:
Heidän spontaani ajatuksensa oli valaa yksi askel kerrallaan päivittäin, mikä tietenkin tulee kalliiksi kaiken säätämisen takia. Miten tämä oikeastaan tehdään?
Kaikki portaat, jotka olen muotoillut, on valettu yhdessä vaiheessa. Jos sinulla on tasanne, voi olla helpompaa tehdä työ muutamassa vaiheessa, jotta betonin valaminen on paremmin hallinnassa. Mutta kun katsoo piirustustasi, niin näyttää siltä, että kyseessä on vain puolikas portaikko, joten kaikki on paljon helpompaa :)

Yritin googlata löytääkseni joitain kuvia/videoita, mutta ainoat, mitä löydän, ovat portaita kaltevaan maahan. Periaate on toisaalta sama, vain että korvataan maa kaltevalla muodolla. Raudoitus voi olla hieman hankalaa myös, mutta sen vältyin itse kirvesmiehenä:cool: Täytyy varmistaa, että portaat eivät romahda puutteellisen raudoituksen takia...:sweat: Muistaakseni se on tyyliin standardi palkkiraudoitus + laattaraudoitus.

Valitettavasti en voi millään antaa vaiheittaista ohjetta miten se tehdään... se on käsissäni ja herää eloon vain jos tekisin sen uudelleen. Luulenpa, että tieto on vähitellen katoamassa, nykyään suurin osa on varmaan prefabia:thinking:

Viimeksi muokattu:
B
Mitä olen nähnyt, niin valu tehdään yhteen menoon, mutta pitää olla vähän tuntemusta. Jos kyseessä on 3 m korkea portaat, alhaalla muotissa on aika merkittäviä voimia, jotka on huomioitava. Jos muotti täytetään hitaasti, niin alempi osa jähmettyy hieman eikä pullista muottia.

Tässä on vähän vinkkejä:

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.