Rakennan elokuvahuonetta kellariin. Ajatuksena on rakentaa ohut (noin 10-15 cm syvä) baffeliseinä kaiutinten upottamiseen.

Talo on rakennettu vuonna 1950, mutta kellarilattia on valettu uudestaan eristyksellä ja lattialämmityksellä. Ennen sitä oli jonkin verran ongelmia kosteuden kanssa lattian läpi, mutta niitä ei ole ollut sen jälkeen, kun uudistus tehtiin.

Seinä baffeliseinän takana on sisäseinä, ilman kosteusongelmia.

Pohdin, pitäisikö minun rakentaa baffeliseinä tavallisella tavalla. Eli kehikolla ja kipsillä. (Hembio-asiantuntijoiden suositus on kaksi kerrosta kipsiä ja ulommaiseksi MDF-kerros). Vai pitäisikö minun välttää orgaanisia materiaaleja niin paljon kuin mahdollista ja sen sijaan muurata seinä kevytbetonista, esimerkiksi multiplattalla (https://www.hplush.se/h-h-multiplattan). Minulla ei ole kokemusta siitä, joten en tiedä, kuinka helppoa/vaikeaa se tulee olemaan.

Ajattelin, rakennanko kehikolla ja kipsillä vai kevytbetonilla, että laittaisin sokkelipahvin lattian ja seinärakenteen väliin varmuuden vuoksi.

Onko jollain mielipiteitä/ajatuksia?
Kiitos!

Jos pelkäät kosteutta, voit muurata lecablock-alustan alimmaksi. Sitten rakennat kehikko-seinän sen päälle käyttäen syllpapp:ia välissä jne.

On huomattavasti helpompi jyrsiä reiät kaiuttimille mdf:ään kuin tehdä se jossain betonin muodossa.

Oletko laskenut kaiuttimien rakennetta elementtien/tilavuuden/virityksen jne. kanssa vai aiotko arvioida jotain?

Kipsiä käytetään enimmäkseen tekemään rakenteesta vähemmän resonanssinen. Tämän voi myös ratkaista sisäisillä tuilla. Siinä tapauksessa rakennat kehyksen, joka ruuvataan seinään takareunaan, sitten riittää, että päällystää etuosan mdf:llä, 19 tai 22 mm. Mielestäni se voisi olla parempi ratkaisu :)
Eli, kehikot sekä takareunassa että etureunassa, johon lyhyempää materiaalia väliin.

• Tykkään
Terra2
  • Laddar…
No, leca-klöntti ei ehkä ole hullumpi idea.
Olen myös vähän kiinnostunut kokeilemaan kevytsoraharkkoja, koska en ole työskennellyt niiden kanssa aiemmin, mutta pelkään, että se vie minulta 100 kertaa kauemmin aikaa ja aiheuttaa paljon kirosanoja.

Kaiuttimet ovat suljettu rakenne, joten seinässä pitäisi olla vain sopivan kokoiset "reiät", jotta ne voi asettaa sinne. Jos käytän kevytsoraharkkoja, kyse on enemmänkin aukon muuraamisesta niille, itse seinä ei siis toimi kaiutinlaatikkona (mikä sinä ehkä oletit?).

Kuva kaiuttimista, jotka on tarkoitus upottaa:
700_procella_audio_p63.png

Koko seinän tarvitsee olla vain noin 15 cm paksu (MDF:n etureunasta vanhaan seinään). Joten esim. 95-profiili + 2 kipsilevyä x13mm + 1 MDF. Olisiko kehysehdotuksesi silti parempi, mitä mieltä olet?

• Tykkään
1977bjorn
  • Laddar…
Olin asettanut ne vaahtomuovin kanssa kaiuttimien ja seinän väliin niiden "irrottamiseksi". Sitten jätin mdf:n huomiotta. Yksinkertainen kerros kipsiä - vain. Ei ole mitään syytä tehdä erittäin jäykkää baffelia, jos et aio kiinnittää kaiuttimia siihen... mekaanisesti siis.
Aseta sen sijaan sääntö "asettaa" ne päälle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.