Asun yksikerroksisessa Älvsbyhus-talossa, joka on rakennettu noin vuonna 2016. Käytän tällä hetkellä ullakkoa hieman tavaroiden ja muiden alakertaan mahtumattomien asioiden säilytykseen. Tällä hetkellä meillä on ullakkoluukku talon päädyssä noin 4-5 metrin korkeudella, mikä tekee siitä hieman hankalaa esimerkiksi joulukoristeiden hakemista varten. Olen miettinyt asentavani ullakkoluukun sisäpuolelta, jotta välttyisin kiipeilemästä ulkopuolelta joka kerta. Kokeilin sahata palan ullakolta alaspäin sisäkattoon päin ja huomaan, että eristys on erittäin paksu.

Tarvitsisin hieman apua siihen, mihin olisi parasta kiinnittää ullakkoluukku ja onko olemassa mitään järkevää tapaa rakentaa jokin pieni nousualusta, jotta vältyttäisiin viimeisimmältä noin 50 cm nousulta ullakolle.
 
  • Vintin lattiassa näkyy leikattu aukko paksun eristyksen keskellä, puinen palkki oikealla.
  • Aukko katossa, eristeet näkyvissä ja reikä sahattu puumateriaalista. Alapuolella metallipinta.
surris
Rakenna tukia kattotuolien väliin, niin sinulla on mihin kiinnittää. Rakenna sitten pieni laatikko luukun ympärille esimerkiksi lastulevystä, jotta eristys ei putoa alas. Voit toki rakentaa ylimääräisiä askelmia palkeista, mutta mielestäni se tuntuu hieman turhalta työltä.
 
Miksi tuhota ensimmäisen kerroksen asunto? Rakenna ulkoportaat sen sijaan, mukavaa ja kätevää, jos pitää viedä suuria esineitä ylös, eikä häiritse alhaalla.
Näin teimme, kun rakensimme vuonna 2010:
Ulkopuolinen puuportaikko johtaa ullakolle, joka rakennettu vuonna 2010. Taustalla valkoinen talon päätyseinä.

Ulkoinen puinen portaikko talon toiselta puolelta, johtaa yläkertaan, rakennettu vuonna 2010. Näkyy harjakatto ja ikkuna.

Ja ullakon sisällä, missä on vierashuone kauimpana:
Vinttihuone, jossa kirjahyllyt, pakkauslaatikoita, tilaa esineille ja vaatteille; puurakenteinen katto ja lattia, päätyovi näkyvissä.
 
  • Tykkään
Fel av Åke ja 2 muuta
  • Laddar…
M MrQ5 sanoi:
Asun yksitasoisessa talossa Älvsbyhusilta, rakennettu noin 2016. Käytän tällä hetkellä ullakkoa vähäiseen säilytykseen tavaroille ja muille asioille, jotka eivät mahdu alas talossa.
Kuinka pitkälle olet edennyt pohdinnoissasi?
 
Päässyt jonkin matkaa, lähelläni on muutama, jotka ovat myös kommentoineet ulkopuolen portaista ullakolle pääsemiseksi. Ainoa syy siihen, miksi haluan välttää tällaisen ratkaisun, on se, että haluaisin välttää menemästä ulos esim. talvella ja kiipeämästä portaita ylös hakemaan joulutarvikkeita.
 
surris surris sanoi:
Räjäytä kattoparrujen väliin niin sinulla on jotain kiinnitettävää. Rakenna sitten pieni laatikko luukun ympäri esim. lastulevystä, jotta eriste ei valu alas.
Voit tehdä muutaman ylimääräisen porrasaskelman palkeista, mutta mielestäni se tuntuu tarpeettomalta työltä.
Onko ajatus kiinnittää lastulevy siihen, mikä on kiinnitetty kattoparrujen väliin, ja kiinnittää sitten itse luukku lastulevyihin alas sisäkaton kohdalla? Pitäisikö myös kiinnittää lastulevyt sisäkaton yläosaan, jotta estetään niiden liikkuminen sivusuunnassa, kun niitä kiivetään?
 
F
Kuitenkin voi mahdollisesti esiintyä kosteuden aiheuttamia ongelmia ullakolla ja sen seurauksena hometta. On yleensä vaikeaa saada luukut täysin tiiviiksi, ja kun avaat sen, nousee paljon lämmintä kosteaa ilmaa kylmälle ullakolle.
 
M MrQ5 sanoi:
Ainoa syy, miksi haluaisin ehkä välttää sellaista ratkaisua, on se, että haluaisin välttää menemästä ulos esimerkiksi talvella ja kiipeämistä portaita ylös hakemaan joulukoristeita.
Kerran vuodessa siis? Mikä vaiva!

Kommentti kuvaani: Meillä oli niin sanottu Klimatvind, jossa oli 100 mm solumuovieristys raakapontin päällä, joten siellä oli lämmin, kuiva ja mukava ympäri vuoden.
 
  • Tykkään
kulle
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.