Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Evakarin54: [citat] Meillä käytettiin styroksi.
jonaserik: Ei ongelmaa vahvuuden kanssa, jos jyrsit 70:stä 60:een, 5 mm kummaltakin puolelta. Niiden pitäisi kyllä seisoa ylhäältä tuettuna, jotta ne eivät kaadu sivusuunnassa. Vahvuus on ylhäältä tulevassa paineessa ja se on suuri se.
Totte_S: Viimeksi kun ostin sellaista, hinta oli 1 kr/tuuma. Eli 5x5 tuumaa = 25kr/metri. Mielestäni se oli sympaattinen malli. Hinnat ovat nousseet hieman, joten sitä voi mukauttaa.
Distordera: [citat] Se on ruskea paksumpi papp. Luftspärr, uskon että sitä kutsuttiin aikaisemmin. Eli ei tervantuoksuinen vindpapp, jonka usein löytää ulkoverhouksen takaa.
fast3xx: Hei Olen rakentamassa kaksikerroksista taloa, jossa on parveke (puuta) koko pitkällä sivulla (noin 19 m). Kun jätimme pois puukaiteet talotoimittajan kautta, saimme takaisin 25 000 kruunua ja meidän täytyy asentaa lasikaiteet itse. Minä ja kumppanini emme tiedä paljonkaan puutöistä, mutta kysymys kuuluu, voisiko tämä onnistua kohtuulliseen hintaan itse? Ehkä voimme saada myös jonkin
Unikt namn: En koskaan kiinnitä Mollya ilman pihtejä. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/metallexpandertang-2000047092 Pelkästään ruuvi-expanderilla käytettäessä mielestäni on liian usein helppo joko kiristää liian vähän, jotta se ei kiinnity kunnolla, tai liikaa niin että ruuvin tai mutterin kierteet menevät rikki. Toinen virhe, jonka tein, oli käyttää
egge80: Täytä reiät ankkurimassalla ja paina plugi sisään, kiinnitä haluamasi seuraavana päivänä Huomasin nyt, että sait jo vinkin
Stenok: [citat] 80x80 olisi kyllä loistava, mutta liimapuu ei taida olla suositeltavaa. Sen pitäisi kuitenkin olla painekyllästetty, eikö niin?
Packebror: [citat] Oli todellakin onnea kohdata työssä rakennesuunnittelija, joka laski, että HEA160mm hoitaa homman! Joskus onnea on matkassa, kiitos kuitenkin vastauksesta!
sultanen1: Olin kokeillut jotain samanlaista kuin Kurtivan. Kokeile kiertää mahdollisimman pieniä ruuveja listaan, jotka kuitenkin pystyvät vetämään ulos paneelin/vetämään yhteen lista/paneeli. Todennäköisesti sinun täytyy upottaa niitä hieman, jotta et vahingoita listaa. Jos paneeli on melko löysästi kiinni, se voi toimia. Todennäköisesti lista/paneeli saa jonkin verran kaarevuutta, mutta
Mildredemil: Ajoin koko päivän, sen muistan. En ole perfektionisti, mutta tulos oli ihan ok. Älä unohda polvisuojaimia!
JennieC: Hei! Meillä on huone, jossa on kaksi pysähtynyttä projektia, ja ihmettelen, onko kenelläkään kokemusta näistä. Rinnetalon kellarikerroksessa on makuuhuone toisessa päässä ja olohuone, jossa on avotakka. Käytävästä lähtee laatat ja lattialämmitys holvin kautta sekä olohuoneeseen että makuuhuoneeseen. Aiomme jakaa olohuoneen toiseen makuuhuoneeseen samalla puolella, missä
Karam 12: Hei, Olen suunnittelemassa rakentaa 15 neliömetrin kokoisen eristetyn ulkohuoneen lasi-ikkunoilla. Ajattelin, että siihen tulisi peltikatto 10 asteen kaltevuudella. Mikä olisi paras ratkaisu katon eristykselle ja rakenteelle sekä peltien valinnalle? Ehkä seuraavaa - underlagspapp YAP - Kivivilla 145 - Kipsilevy Kiitollinen kaikista vinkeistänne.
BirgitS: [citat] Kantavan seinän muutokset pitäisi mitoittaa rakenneinsinöörin toimesta ja ennen työn aloittamista pitäisi olla hyväksytty rakennusilmoitus. Puusepät eivät ole koulutettuja palkkien ja pylväiden mitoitukseen.
Dr Benz: Ratkaisu oli tällainen, jos joku ehkä ihmettelee. Annoin vanhan palkin jäädä paikoilleen ja ruuvasin uuden säännön siihen. Kiinnitin kattokengällä sen jälkeen, kun olin nostanut kattopalkit niin paljon kuin mahdollista. (5-10 mm). Asetin samanlaisen säännön toiselle puolelle, joten nämä kaksi kattavat nyt koko olohuoneen/keittiön. Ja ne lepäävät toisaalta päätyseinän
AnBjaBoo: Ja näin se tihkuu sisään sateella. Saa olla ok, mikään ei vahingoitu (rako puussa) - mutta - olemme tiivistäneet polyuretaanivaahdolla, onko olemassa jotain superpolyuretaanivaahtoa tai muuta mitä voimme kokeilla?
bygges: [citat] Ensimmäinen naulasääntö paneeliin on noin 25 cm ylös raakalaudasta. Kuinka olisi pitänyt tehdä, laittaa alushuopa naulasäännön taakse vai eteen ja puristaa se kiinni? Nyt paneelin vaihto tehtiin ensin ja toisella puolella paneeli vaihdettiin viime vuonna. Eikö olekin yleistä tehdä uusi katto olemassa olevalla paneelilla?
sinuslinus: Listat hyllytason alapuolella ovat hyvä idea. Niitä voi asentaa myös taakse, mikä vähentää taipumista. Asenna levy oikealle seinälle, johon kiinnität tukilistat. Sinulla ei ole riittävän hyvää tarkkuutta kevytbetoniseinän tulppareikien kanssa, jotta voisit kiinnittää tukilistat suoraan seinään.
Dublin: [citat] Yleensä ensin käytetään pohjustelaasti. Finjalla on hyviä ohjevideoita rappaukseen: https://www.finja.se/vad-ska-du-gora/putsa/putsa-invandigt-1
G.Lindsköld: [citat] Ok, olen laittanut 87 kpl laattakiveä ja makaava sääntö niiden päälle. Voi kestää hetken saada tasaiseksi, mutta suosittelen laseria (y)
BirgitS: Muurin tekeminen saattaa vaatia rakennusluvan. Kunnilla on hieman erilaiset korkeusrajat sille, milloin lupa tarvitaan, mutta yleinen raja on 40 tai 50 cm.
tergo: aikaisemmin, kun asensin puupalikoita metallisten alareunuskiskojen sisään, kiinnitin vain palikat oviaukon kohdalla, loput asennettiin paikoilleen ennen kuin ruuvattiin kipsilevyt kiinni
BirgitS: Ei voi varmasti sanoa pelkän pohjapiirroksen perusteella, vaan tarvitaan teknisiä piirustuksia, kuten esimerkiksi leikkauspiirros, ja tiedettävä, millaisia kattotuoleja on käytössä. On kuitenkin epätavallista, että kyseinen seinä on kantava. Voi myös olla seinämiä, jotka ovat vakauttavia eli estävät ulkoseiniä kaatumasta ulospäin.
epw: Vedä päälle tuulensuojakangas ja julkisivulevy.
Arne999: Tekemässä vanhan valkoisen irtonaisen maalin pesua ladon seinästä. Aluksi aikeena oli laittaa vahvikeverkko ja rapata uudelleen mutta.... Löytyykö mitään hyviä vaihtoehtoja? Seinä on betoniseinä, jossa on hieman vaurioita, joten voiko siihen levittää jotain suoraan sekä paikata ja maalata vain Kuvassa on selkeä pesuraja. Se on osa, joka jää näkyviin uuden paneelin asennuksen
Stefan1972: Olin käyttänyt asfaboardia suoraan puutavaran päällä ja sitten jättänyt rimat pois, jos kuitenkin aiot käyttää slamfärg. Ei voi ajatella, mitä tulevat omistajat mahdollisesti keksivät.......He voivat sitten mukautua olosuhteisiin tai asentaa paneelit itse. Tai sitten ostaa uudemman talon.
ccx: Hei! Olemme nyt enemmän tai vähemmän päättäneet vaihtaa alaohjauspuut samalla kun vaihdamme talon julkisivun. Toiveena oli saada alaohjauspuut ulkoseinään/kantavaan sisäseinään lattian tasolle. Onko joku tehnyt tämän ja tietää, miten se tehdään? Ymmärtääkseni perusrakenne muovilla ja solumuovilla laatan päällä on melko yleinen 70-luvun rakenne.